/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Studs... øøh skal den bores?
Fra : BoTsY
Vist : 629 gange
50 point
Dato : 11-11-03 18:58

Har det nogen effekt at man kun piller plumb ud eller skal man også skifte studs eller bore den større...?
Eller omvendt.. har det nogen effekt at man kun borer studsen større..? (uden at fjerne plumb)

Jeg giver ikke så mange point fordi jeg syns det er et rimelig ment spørgsmål hvis man har meget forstand på det...!

Kommentar
Fra : jimbo3

Dato : 11-11-03 19:08

Man kan godt gøre begge dele, men det kommer an på hvilken knallert/scooter det er, men hvis det er plumben i udstødningen så kan du ligeså godt nøjes med at fjerne den. vh jimbo3

Kommentar
Fra : BoTsY

Dato : 11-11-03 19:31

Nej øøh det er plumben i en Puch Maxi...

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 60 point
Dato : 11-11-03 19:39

Botsy, det var nemmere hvis du fortalte hvad det er for knallert?
Jeg regner med at du taler om plumben ved indsugningen.
Den helt store gevinst kommer bare ved at fjerne plumben, hvis den ikke fjernes, har det ikke den store effekt med større studs.
Du skal mse det som en helhed, luften kommer ind i en karburator (Ø? mm), studs (Ø? mm), cylinderhul (Ø? mm)
Hvis en af dem er mindre, vil luften lave "turbolens", (virvle ujævnt rundt) og skabe modstand så cylinderen (lig mærke til jeg syntes det er et dumt slang at skrive "cyllen") ikke får nok luft til at lave max kompression. (mindre HK)
Hele luftindtaget skal være så glat (luften bremses på siderne) som det kan være (polering), og bør ikke ændre profil eller retning.
Når plumben er taget, kaldes det for at knallerten er boret.
Når den er det, kommer næste trin: Større udstødning (fordi nu skal den af med mere forbrændingsluft), men heller ikke for stor, og helst en større dyse (strålespids)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : BoTsY

Dato : 11-11-03 19:43

Palle B Hansen...!
Læg mærke til kommentareren jeg tilføjede lige over din...
Tjek lige en anden gang før du skriver...
Forresten... tørrer du dig også før du skider?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-11-03 20:10

Nu kan jeg jo ikke se din kommentar, når jeg er ved at skrive, og for det andet er kandu nogle gange 1 time om at opdatere spørgsmålene.

Godkendelse af svar
Fra : BoTsY

Dato : 11-11-03 21:08

Tak for svaret pallebhansen. Og undskyld hvis jeg fornærmede dig... Det med at tørre... var bare for sjov.
Tak for svaret og hvis du lige gider svare igen på en måde der passer til en Puch Maxi..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-11-03 22:05

Ja jeg var lige ved at blive mopset, men alt er Ok
Jeg har lige solgt en Maxi, med stort 45mm tun og membranindsugning, men ellers har jeg haft flere. Nu har jeg en masse andre.
http://users.cybercity.dk/~bbe8722/tuningstricks.htm
Den side forklarer ret godt feks. hvordan man tager plumben ud af cylinderen, jeg vil lige tilføje at boret kan være 4mm, og det skal bide når det kommer til låseringen, ellers brænder du det lynhurtigt af. Altså gennem støbejern er let, det giver småspåner, der hældes ud, men en stållåsering, er hård, så kør med mange omdr. og tryk hårdt uden at "slingre", for så brækker det. Du skal kun lige gennem den ring, og må godt tage bordet op og køle af i vand, men når du bore, så tryk, ellers bliver boret blå og brænder af.
VH Palle Hansen