/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Sugarpaste (Oversættelse)
Fra : netper
Vist : 783 gange
400 point
Dato : 11-11-03 18:54

Så er jeg her igen med en opskrift som jeg kunne tænke mig oversat, håber der er nogn der er friske.

Mvh
Per

Sugarpaste - An icing sugar and gum based paste.
Sugarpaste, rolled fondant and roll out icing are all the same. They are just different names used in different countries.
Sugarpaste, easy to mould, shape, color and roll out and you don't have to wait for the sugarpaste to dry before finishing the final decoration on the cake. Also you can add gum to it so that it will dry harder for modeling flowers or sculptures.

Recipe:
1 lb. icing sugar (powdered sugar, XXXX sugar)
3 tsp. gum tragacanth or gum arabic - warmed to 97° F (optional, see note above)

5 tsp. water
3 tsp. powdered gelatine
Sprinkle gelatine onto water, leave to 'sponge', gently dissolve over hot water

2 tsp. white fat
2 tsp. liquid glucose
melt with the above

1 egg white

Place warmed ingredients into warmed mixer bowl, add liquids and egg white. Using 4 beater, beat until white and stringy. Place into poly bags, then into an airtight container. Store in fridge for at least 12 hours.

For Chocolate rolled Fondant knead 24 oz. sugarpaste with 3 oz. melted chocolate (white or dark) until smooth.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 11-11-03 21:22

Er du til søde sager?, for opskriften er i den grad en sød ret.

Jeg kopierer opskriften ned, og vender tibage i morgen med en oversættelse hvis ikke andre har gjort det.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : netper

Dato : 12-11-03 00:38

Det er en opskrift på/til pynt på f.eks. lagkager, man kan forme massen til figure og lignende.

Per

Accepteret svar
Fra : ram2

Modtaget 400 point
Dato : 18-11-03 19:53

>Netper.

Ellebye må være grønlænder, med de lange nætter han holder sig

Så nu får du lige en fra mig - så må vi se om du kan bruge den. Jeg har selv hittet på nogle ordvendinger, ellers ender det i ævl og Volapyk. Det hvide fedt der omtales kan være Palmin - men???? Hvad tror du selv??
***********************************************

Dekorations sukkermasse (glasur) – Alm. og gummibaseret

Sukkermasse som er let at modellere – forme – farve – og rulle ud, og som man ikke behøver vente på tørrer, før den endelige afslutning af dekoration af kagen.
Bruger man gummi i glasurmassen, vil glasuren tørre bedre / hårdere, og kan bruges til modellering af blomster og skulpturer

Ingredienser:

450 gr. flormelis

3 tsk. Gummi Tragacanth eller Gummi Arabic - varmet til 97° F, hvis man ønsker gummi i glasurmassen.

5 tsk. vand

3 tsk. gelatine pulver (Husblas)
Læg gelatinen i en lille smule vand, og vent til gelatinen er blevet blød – derefter smeltes gelatinen i et vandbad.

2 tsk. hvidt fedt?????? Smeltes sammen med
2 tsk. flydende glucose (sukker)

1 Æggehvide

Hæld den varme husblas i en opvarmet skål – Tilføj de resterende ingredienser og æggehviden. Brug en hjulpisker, og pisk til massen er er sej og hænger sammen.

Hæld massen i en plast frysepose, og læg den derefter i en lufttæt beholder. Denne sættes i fryseren i mindst 12 timer.

Skal man bruge chokolade dekorationsmasse, så rør 85 gr. smeltet hvid eller mørk chokolade i 680 gr. sukkermasse. Rør det sammen til massen er glat og jævn.

Ram

Godkendelse af svar
Fra : netper

Dato : 18-11-03 19:56

Tak for svaret ram2.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 18-11-03 19:59

Tark Per.

Nu kan vi dælme glasere boller og lave skulpturer af den lille havfrue, som vi kan sætte på morgenkrydderen

Ram

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 18-11-03 20:00

Hej Per og Ram2
Her er hvad min oversætter siger :
l ENGELSK: frying fat - frying oil - dry white (to fry chips) DANSK: dypstegefedt - fritureolie.

mvh mcloud

Kommentar
Fra : netper

Dato : 18-11-03 20:02

Ram

Mon ikke du skal nøjes med at gøre det i wekenden, ellers tror jeg du kommer til at fylde meget for meget :D

Tror jeg nøjes med at lægge det på fødselsdagslagkagen

Per

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 18-11-03 20:05

>mcloud.

Det er da sikkert rigtigt når din oversætter skriver det sådan, men tror du det dur med dypstegefedt i glasur?? Fritureolie kan jeg bedre acc. det er jo Palmin.

I øvrigt er de oversættere ikke altid lige pålidelige - har jeg erfaret

Ram

Kommentar
Fra : netper

Dato : 18-11-03 23:58

palmin er rimligt smagløs er det ikke ??

Per

Kommentar
Fra : Queenie

Dato : 19-11-03 02:16

white fat er højest sandsynligt det, som man kalder Crisco .. det er en slags klaret svinefedt agtig ting, som amerikanere bruger meget til at stege i og til at bage med. Det har en fast form.
Når jeg bager biscuits og ikke har noget crisco plejer jeg at bruge svinefedt .. Det ligger som regel på hylden ved siden af palminen.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 19-11-03 07:35

>Netper.

Jo det er rigtigt - Palmin smager næsten ikke af noget.

>Queenie - Det er jo netop det, der nogen gange gør det svært at oversætte en opskrift, når der indgår ingredienser vi almindeligvis ikke bruger på disse breddegrader. Men tak for oplysningen - så ved jeg det.

Ram