/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Excel-makro
Fra : soml
Vist : 550 gange
50 point
Dato : 11-11-03 16:23

Jeg laver månedsvis en økonomirapport. Tallene hertil henter jeg fra et økonomisystem og lægger ind i et regneark for at kunne bearbejde tallene. For at gøre rapporten overskuelig koger jeg tallene sammen i en pivottabel som jeg så grupperer, formaterer m.v. Alt dette ville jeg gerne have en makro til at gøre, men jeg har et problem. Regnearket er ikke lige stort hver måned - en måned fylder det måske 800 rækker den næste 900 rækker, men makroen søger kun det antal rækker der oprindeligt er indspillet.
Er der nogen der har en idé?

Kommentar
Fra : LEXeBus

Dato : 11-11-03 17:42

Du kan indsætte komando for at gå til det sidste felt der har en værdi, eller bare markere alt?

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 11-11-03 17:57

Har du en ide om hvor mange rækker du maksimalt kan komme ud for så brug dette plus nogle ekstra som udgangspunkt.

Kommentar
Fra : soml

Dato : 12-11-03 09:07

Hej LEXeBus! Jeg har selv en ide om at bruge en kommando der søger felter med en værdi, men hvad hedder den?

ellebye
Den går ikke! En pivottabel vil ikke operere med tomme felter.

Mikael

Kommentar
Fra : meiland

Dato : 12-11-03 09:39

Hej Soml

Hvad med at lade makroen tælle antallet af rækker selv. Angiv startcelle og så lidt ála sålænge celle<>"" (eller anden stopværdi) så tæller=tæller+1, hop til cellen i næste rækker osv.

På den måde får du antallet af rækker i dit aktuelle ark. Den værdi bruger du så videre i makroen

Kommentar
Fra : LEXeBus

Dato : 12-11-03 14:01

Selection.SpecialCells(xlCellTypeLastCell).Select
Range(Selection, Cells(1)).Select
Selection.Copy

Kommentar
Fra : soml

Dato : 13-11-03 17:32

Tak for de gode ideer, men den går desværre ikke. Pivottabellen vil selv bestemme hvilket område der skal markeres til rapporten.

Mikael

Accepteret svar
Fra : randomchoise

Modtaget 50 point
Dato : 17-11-03 15:50

Du kunne f.eks. lade pivot'en arbejde på et navngivet område (f.eks. datainput) og så redefinere området i makroen jvf. LEXeBus's svar ?

Randomchoise

Godkendelse af svar
Fra : soml

Dato : 24-11-03 09:07

Tak for svaret randomchoise.
Du er den der kommer tættest på. Jeg skal nu blot omdefinere det område der har navnet, hver gang jeg laver ny rapport. Jeg ville selvfølgelig gerne springe denne handling over, men jeg kan leve med det.

Kommentar
Fra : JJX

Dato : 20-02-04 13:10

Hej,
jeg har desværre først set dit spørgsmål nu, men det kan jo være du - eller andre - kigger alligevel.

Det er faktisk slet ikke så svært at få baseret en pivottabel på et varierende antal rækker.
Bare skriv det ind i en makro i Visual Basic.
I mit eksempel har jeg et ark der hedder TABEL; det er der tabellen ligger, og et andet ark der hedder DATA; det er så der dataene er indlagt.
---> "DATA!R1C1:R" & Sheets("DATA").UsedRange.Rows.Count & "C3" er den interessante del af koden nedenfor.
Normalt anføres dataområdet som R1C1:R10C3 hvis man har et område der starter i celle A1 og er 10 rækker og 3 kolonner stort.
Her tages fortsat udgangspunkt i start i celle A1 og slut i kolonne 3 men rækkeantallet anføres ved hjælp af "Sheets("DATA").UsedRange.Rows.Count".

Sheets("TABEL").Select
ActiveSheet.PivotTables(1).PivotSelect "", xlDataAndLabel, True
ActiveSheet.PivotTableWizard SourceType:=xlDatabase, SourceData:= _
"DATA!R1C1:R" & Sheets("DATA").UsedRange.Rows.Count & "C3"

Kommentar
Fra : soml

Dato : 20-02-04 14:09

Mange tak JJX. Jeg er desværre ikke nogen ørn til at arbejde med Visual Basic, men dette kan give mig anledning til at gå i gang.