/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
Salg af domænenavn ?
Fra : Bolino
Vist : 507 gange
50 point
Dato : 11-11-03 15:00

Jeg har fået en henvendelse fra et firma som laver hjemmesider, og de spørger om jeg vil sælge et domæne som jeg har registreret, og hvad jeg skal have for det! Jeg har registreret det fordi det kunne bruges i forbindelse med mit firma, men jeg ved egentligt ikke om jeg får brug for det.

Hvad kan man tillade sig at forlange for det? kr. 500,- 1.000,- 5.000,- ? Der er ikke nogen andre firmaer jeg kan finde på nettet som hedder det samme!

Bolino.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 11-11-03 15:36

Tjah, hvis det handler om et stort, multinationalt firma som fx TDC, ville jeg
kræve mindst et sekscifret beløb - for de holder sig jo ikke selv tilbage, når det
handler om at kradse penge ind.

Men er der tale om et mindre firma, må man selvfølgelig være noget mere
beskeden i sine krav.

Du kan jo indlede med at spørge, hvad de selv kunne tænke sig at betale
og så sætte din pris på det grundlag - til det dobbelte eller måske lidt mere.

Men som sagt: Det må afhænge af, hvilken slags firma der er tale om.

Kommentar
Fra : micjo

Dato : 11-11-03 15:38

Hey Bolino
Der er ingen tvivl om, at pågældene firma, har et stående bud på dit domæne.
Det kan godt være penge værd. F. eks. www.TDC.dk , der var ejet af thy data center, blev handlet til en god pris
Lad dem byde, og se hvor de starter. 10.000 til 50.000kr er ikke urealistisk, hvis kunden er stor nok.
Men lad dem komme med et udspil.

Accepteret svar
Fra : semmer

Modtaget 60 point
Dato : 11-11-03 15:55

Det er rigtigt, som Rellom skriver, at den pris, du kan opnå, afhænger meget af firmaet, der spørger, men ikke nødvendigvis firmaets størrelse! Det altafgørende er domænets navn. Det kan jo af gode grunde ikke være et andet firma's navn, (for så skal du aflevere frivilligt), derfor er der tale om et "uafhængigt" navn, som f.eks. kandu.dk, foraltid.dk, o.s.v.

Et domæne af den slags kan nemt vise sig at blive en guldgrube, der er flere eksempler på det. Derfor skal du - og det kan kun du selv - tænke dig meget nøje om, inden du svarer.

Uafhængige domæner sælges ofte for 10-25.000 kr, hvis de er gode, men uafprøvede. Er der først kommet "kød på skelettet", og domænet begynder at kaste penge af sig, f.eks. 10.000 mdl. (hvilket ikke er særligt meget), så hedder prisen 1-2-3 års omsætning (f.eks. 1/4 mio.). Hvilket kan være uhyre billigt, hvis den rette mand kan generere 1/4 mio. årligt.

Kan du selv generere dit domæne op på det afkast - vil det være tosset at sælge.

Omvendt, hvis du alligevel ikke selv får gang i domænet, så er det tosset ikke at sælge, selv 1.000 kr er bedre end ingenting.

Mvh - SEM

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 11-11-03 15:56

Du kan evt. kigge ind på www.domæneformidleren.dk og se, hvilke udbudspriser, der ligger. Find et, der "i kvalitet" ligger op af din domænenavn og træk lidt fra (husk, at priserne er udbud) - så har du sikkert et udmærket billede

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 11-11-03 16:07

Semmer > Om et domæne bliver en guldgrube, ved man jo først,
når det ér taget i brug.
Så i første omgang er man nødt til at tage udgangspunkt i
firmaets størrelse.

Godkendelse af svar
Fra : Bolino

Dato : 22-12-03 12:59

Tak for svaret semmer.