/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Undervognsbehandling af rusten bund
Fra : luxenburger
Vist : 1400 gange
100 point
Dato : 11-11-03 07:51

Jeg har købt en gammel stationcar som jeg regner med en gang at skulle sætte helt i stand. Indtil videre vil dog gerne bare sørge for at den kan synes og ikke ruster alt for meget mere. Den holder i garage og kommer kun ud at køre i sommerhalvåret.

Bunden er ret god, men flere steder er den gamle undervognsbehandling skallet af og herunder er der lidt overfladerust. Min plan er at give disse steder en omgang med en stålbørste, grunde dem med zink og herefter undervognsbehandle. Er der nogen der kan sige mig om denne fremgangsmåde er rent spild af tid, eller om jeg faktisk kan konservere undervognen således i et par år?

Hilsen ham der godt vil gøre det nogenlunde rigtigt første gang....

Kommentar
Fra : sambo

Dato : 11-11-03 09:45

Den Zink du omtaler, er det på maling basis? Problemet er at det skal kunne gå i forbindelse med den rustne overflade, ellers bliver resultatet ikke godt og måske mere skadeligt end forbedrende.

Når der nu er en rest af rustbeskyttelse på undervognen, så ville jeg foretrække at benytte et olieprodukt, der samtidigt blødgør din gamle beskyttetse, således at denne holdes "blød" og de steder der mangler bliver dækket.

Alt efter økonomi og din forventning til opholdstiden, sammen holdt med din egen samvittighed, ville jeg foreslå at du brugte petroleum, diesel, eller tagdækningtjære "Phønix bygningsasfalt"
Det sidste er et rigtig godt valg til billige penge.

Jeg er godt klar over at specialisten vil påstå at nogle af disse stoffer indeholder svovl mm, der kan virke angribende på overfladen, ja i meget lille grad og det er så her din samvittighed kommer ind som før omtalt.

Held og lykke med opgaven.

Kommentar
Fra : luxenburger

Dato : 11-11-03 12:19

Hej Sambo, tak for kommentaren. Jeg havde faktisk overvejet at bruge noget af den bygningsasfalt jeg har stående derhjemme men var lidt i tvivl. Zinken er på maling-basis og jeg er i tvivl om det nytter noget. Det er jo noget med at det i første omgang er zinken der nedbrydes fremfor bilens jern, og dermed forsinkes korrosionen.

Jeg kommer i tanker om, at den gamle bondemand der solgte mig bilen, fortalte at han altid havde brugt spildolie og tjære/asfalt til undervognen. Og det har faktisk holdt ret godt nogle steder!

Kommentar
Fra : sir_kaj

Dato : 12-11-03 22:49

køb noget pava rustbeskyttelse til undervogn
bland lidt hulrums bekyttelse i 5-10% og sprøjt med en rensepistol ,da denne kan
give et tyndt lag beskyttelse
kc

Accepteret svar
Fra : JohnSmith

Modtaget 100 point
Dato : 19-11-03 00:53

Brug en blanding ag petrolium og terpentin til det gamle undervognsbehandling og brug en hedvandsrenser på 90 C . Vent til det er tørt og brug terosons undervogns behandling (den der ikke kan overmales). tynd det op med 10 % hulrumsbehandling og det tørrer aldrig ud. Drop behandlingen med Zink det er spild af tid. Giv den hulrumsbehandling indvendig da de fleste biler ruster pga kondensvand indvendig (i døgndrift) Bor de nødvendige huller, mal og smør hullet med hulrumsb. sæt en prop i (kan købes i div bilbutikker). Det er jo sjældent man ser en bil ruste midtpå en plade eller pga en byge i ny og næ. Det vigtigste er faktisk at saltet om vinteren ikke kan få fat i ren plade pga katalysator effekten med oxidering til følge. Giv skærmkanterne et lag stenslagsbeskyttelse og panelerne ditto.

Godkendelse af svar
Fra : luxenburger

Dato : 21-11-03 15:14

Tak for svaret JohnSmith. Jeg må i krig med den undervogn!