/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Kilometerfradrag
Fra : sismofyt
Vist : 1262 gange
100 point
Dato : 11-11-03 04:33

Er der nogen, der kender et sted, hvor man kan beregne hvor langt, der er fra ens bopæl til ens arbejde. Jeg mener, at en tidligere kollega på en tidligere arbejdsplads engang viste mig et sted på nettet? Jeg er lige flyttet og kan pludselig trække kørsel fra for omkring tyve kilometer - men jeg vil jo gerne vide det helt præcist...

VH Sismo

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 110 point
Dato : 11-11-03 05:41

Det finder du på www.krak.dk

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 11-11-03 06:45

Hej sismofyt
Teil har ret (og bør ha' points). Jeg har en lille tilføjelse, som også kan klare udlandet http://www.map24.dk/
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 11-11-03 06:55

>sismofyt

Teil har ret, og Krak er fin til at beregne afstanden, men du skal ikke nødvendigvis følge den rute de foreslår - Det er ligesom de ikke har bykendskab som hovedfag

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 11-11-03 07:32

>Ram

*LOL* Du har måske ligefrem er tegnebræt til den slags udregninger

Frida (på jobbet. Sælger fisk i Esbjerg havn og det er skide koldt)

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 11-11-03 07:37

Friske fiske Frida.

Nejjjj, men jag har et temmelig indgående kendskab til Københavns gader, og Kraks forslag er ofte ret sjove.

Næææe du - jeg har helt andre beregninger at tage mig af.

Ram

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 11-11-03 08:01

Told og skat bruger selv Kark til at kontrollere kørselsregnskaber.

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 11-11-03 11:23

Hejsa!

Som skattesagsbehandler vil jeg gerne rette lidt i de forslag, der er kommet. Krak er et udemærket redskab at benytte, men Told og Skat benytter befordring.dk, som er et program Carl Bro A/S har udviklet. Dog kan privatpersoner ikke benytte befordring.dk. Derfor, benyt som allerede foreslået, krak.

På nedenstående link kan du få beregnet dit befordringsfradrag, dog skal du først kende kilometerafstanden. Beregningsmodulet har jeg udarbejdet, da jeg arbejdede hos Hvalsø kommune, men alle kan benytte det. Også selv om man ikke bor i Hvalsø kommune, befordringsfradraget er ens landet over.

http://www.hvalsoe.dk/showsearch.asp?action=search&ID=26

Klik på linket og vælg beregn befordringsfradrag. Bemærk at satserne er for år 2003, da 2004 ikke er fastlagt endnu.

Med venlig hilsen Linda

Godkendelse af svar
Fra : sismofyt

Dato : 12-11-03 02:44

1000 tak for svaret Teil.

Man kan undre sig over, at Told & Skat ikke oplyser, hvordan man beregner sin afstand. Som bilist er det måske nogenlunde nemt, men som bruger af offentlige transportmidler er det ikke nemt. Men også lidt svært som bilist alligevel, at finde den korteste rute, som vel er det eneste, man kan trække fra. Og ikke nødvendigvis den korteste. Min korteste rute er cirka ti kilometer kortere end den hurtigste (motorvejen).

Endnu engang tak, VH Sismo

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 12-11-03 09:15

Hej Sismofyt

Hvis du kører en anden rute end den korteste skal du kunne forsvare for hvorfor du kører den vej. De fleste skatteforvaltninger vil så godkende dit fradrag (inden for rimeligheden, selvfølgelig).
I bogen Skatten 2003 står der: Som en rettesnor med hensyn til, hvad der skal forstår som "normal transkortvej ved bilkørsel" har Skatteministeriet udtalt at det i almindelighed må være den strækning, der skal tilbagelægges under hensyn til:

1. de givne geografiske forhold
2. tidsmæssigt forbrug
3. økonomisk rimelighed

Derfor vil jeg tro, at I dit tilfælge vil den hurtigste rute blive godkendt som normal transportvej.

P.S. Told & Skat må, som offentlig myndighed, ikke anbefale en privat virksomhed så som krak.dk.