/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Ip & Port Tjeck. Åben eller lukket?
Fra : Douink
Vist : 5025 gange
150 point
Dato : 11-11-03 01:28

Jeg må sige at jeg har ikke vildt meget forstand på det med port og fierwall!
Problemet er at jeg skal have en port der er åben til både Download og upload.

ønskede besvarelser!

1. Hvordan finder jeg ud af hvilke porte der er åben og lukket? kan man søge med et program eller noget for at se efter det? altså hvordan finder jeg åbne porte på mit netværk?

2. Hvordan åbner jeg en port (TIL BÅDE UPLOAD OG DOWNLOAD)? "evt. et link eller noget!"
For jeg skriver både U og Dload er for at jeg har hørt om porte der kun kan den ene vej!

3. socks IP og Port.. hvordan finder jeg min socks IP og Port? hvad menes der med socks?

Hvis du kan svare på lidt af det her er jeg meget tilfreds... er du meget klog og kan svare på det hele vil jeg være mega tilfreds :)

150 tak for hjælpe!
lader ikke indlæget stå ubesvaret du får dine vel fortjente points :)

MVH

Douink

Kommentar
Fra : linuxrules

Dato : 11-11-03 07:21

1. For at checke udefra og ind vil jeg bruge denne tjeneste der er gratis, den giver et godt billed af hvad der er åbent og lukket.
http://www.auditmypc.com/freescan/prefcan.asp
For at checke indefra og ud er det lidt mere besværligt, da jeg ikke kender til noget program man kan bruge.
Normalt vil man dog ågne for port 25, 110, 80, 146, 53, 21 til at starte med (indefra og ud).

2. Hvis det er ftp du vil have ind og ud skal du i din firewall sætte op hvilken maskine på indersiden der er ftp server.
Udfra det skal du så lave en regl der hedder port 21 til og fra den ftp server du har og ud til din offentelige firewall.

3. socke er hvis man har en proxyserver man skal autoriserer op imod, for at gå på webben og lign. Det er der ikke særlig mange privatpersoner der har så hvis jeg var dig ville jeg bare glemme alt om det.

4: Hvad er det for en firewall du har??
Håber det er svar nok
Med venig hilsen
linuxrules

Accepteret svar
Fra : Manse9933

Modtaget 150 point
Dato : 11-11-03 09:23

Her kan du tjekke om dine porte er lukkede/synlige på nettet>
http://grc.com/x/ne.dll?rh1dkyd
tryk på common ports og bagefter all service ports så kan du se om dine porte
er lukkede/usynlige på nettet og om din firewall virker som den skal.
Med dette program kan du lave en leak test indefra om din firewal stoppe
alt som du ikke tillader at komme ud på nettet>
LeakTest

http://grc.com/freepopular.htm
og med dette kan du se hvilke porte der er aktive og hvilke processer
der benytter disse porte>
Active ports
http://www.webattack.com/get/activeports.html
Virker også på min Xp pc.
uploade/dawnloade,det handler da bare om at give det specefikke program/handling adgang ud igennem din firewall.
scokets er en transport protocol på nettet det kan være/bruges til mange ting
du kan bare søge på google så får du hundred vis af svar.

Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 11-11-03 09:26
Godkendelse af svar
Fra : Douink

Dato : 26-01-04 23:23

Tak for svaret Manse9933.