/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
ElmoreNelson3
Fra : svendgiversen
Vist : 1349 gange
400 point
Dato : 10-11-03 21:26

Og her kommer så det ultimative Elmore spørgsmål,
som jeg egentlig ikke har informationer nok til at stille.

Elmore Nelson (der måske hed Elmer, i hvert fald Nelson) emigrede til USA,
vist via Canada? ifølge Don Nelson sidst i 1800 tallet??
(medmindre han stak af som barn, må vi nok måske addere lidt af det 19. arhundrede).

Vi ved ikke fra hvilken havn, og til hvilken havn, men han må jo have været med skib.

Jeg kender kun listerne fra anløbs stedet i New York, ikke dem i Canada,
og jeg ved ikke om sydsvenskere emigrerede via Danmark, Göteborg eller ...

Og vi ved jo endnu ikke hvor han kom fra i Skåne, Vellige eller ...

Kan emigranten Elmer/Elmore Nelson alligevel spores?
Så er jeg imponeret, Svend.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 10-11-03 21:45

Du kan søge på denne adresse , du skal registrere dig..koster ikke noget.
http://www.ellisisland.org/search/index.asp?

Jeg vil nok søge på navnet Elmer Nielsen
Der er mange der er rejst fra København så du kan også søge på DDA.
Jeg vender tilbage med flere søgemuligheder senere

Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 10-11-03 21:53
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-11-03 21:58

>Hvor boede Elmore Nelson i USA?

Det glemte jeg at spørge om, men han var farmer, så nok en af midt vest landbrugs staterne,
jeg spørger i morgen, Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 10-11-03 22:13

Det ville nok være en god ide,samtidig lidt om hvornår han er udrejst ca. årstal og hvorfra ?
Senta

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 11-11-03 08:10

Kan du så ikke spørge, din "besøgsven" om han kan finde ud af, hvornår han ca. er født?

Jeannie

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-11-03 18:02

Her er det første af to mails som Jon' s søster Carol har sendt til ham,
desværre kan jeg ikke åbne bilaget herhjemme, men ikke Elmer Nelson,
men Elof Nilsson er født 1-10 1865 i N. Wallösa?

Hans 7 år yngre bror Hans emigrerede også til N. America 2-20-1892
og hans lille søster Marie Loise Karoline emigrede også dertil ??-28-1893,
og Elof rejste først

"

Hi Don,

I know it's a lot later where you are, so I'll try this method. I'm
attaching a scanned copy of some info I typed out for the story of our
first trip to Sweden. As I'm sure you know, Grandpa Nelson was born Elof
Nilsson. The two people listed at the top (Nils Jonsson and Martha
Ericsson) were his parents. The others were his siblings.

Hope you can get and read the attachment. If there are any problems let me
know and I will type the info into an email. It may be late where you are
by the time I get back to my email, though.

Love, Carol
"

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-11-03 18:22

Er det den mail du har modtaget du ikke kan Åbne ??
Hvis så, tryk på Vidersend i dit mail pogram, det virker.
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-11-03 18:26

Elof kom via Canada til Rockford, Ilinois, hvor han først hjalp en farmer,
senere selv fik en farm, næsten som jeg gættede på.

Han opholdt sig ikke i Canada, kun gennemrejse, og vi ved ikke hvilken anløbshavn.
Og han rejste vist direkte fra Sverige; Malmö eller måske Göteborg,
altså ikke via København, ifølge Don,
(men ikke meget af det han har fortalt er jo rigtigt).

Elof var iøvrigt hjemme i Skåne og tog afsted igen, så han må jo være på to skibslister.
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-11-03 18:27

Individual Record FamilySearch™ Ancestral File v4.19

--------------------------------------------------------------------------------

Elof (Olaf) John NELSON (AFN: W6LC-JG) Pedigree
Sex: M Family

--------------------------------------------------------------------------------

Event(s):
Birth: 1865
Sweden
Death: Jul 1937
Tacoma, Pierce, Washington
Burial: 30 Jul 1937
Tacoma Cem, Tacoma, Pierce, Washington

--------------------------------------------------------------------------------

Parents:
Father: In Sweden NELSON (AFN: W6LC-G4) Family
Mother:

--------------------------------------------------------------------------------

Marriage(s):
Spouse: Axelina PEARSON (AFN: W6LC-N5) Family
Marriage: Abt 1891
Maybe North Dako, North Dakota

--------------------------------------------------------------------------------

Submitter(s): Details

--------------------------------------------------------------------------------

About Ancestral File:
Ancestral File is a collection of genealogical information taken from Pedigree Charts and Family Group Records submitted to the Family History Department since 1978. The information has not been verified against any official records. Since the information in Ancestral File is contributed, it is the responsibility of those who use the file to verify its accuracy.

--------------------------------------------------------------------------------

Please Note:
Names and address of submitters to Ancestral File and those who have a research interest are provided to help in the coordination of research. The use of this information for any other purpose, including commercial use, is strictly prohibited.

--------------------------------------------------------------------------------

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 10/12/2001). 28 http://www.familysearch.org v.2.5.0

Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-11-03 18:49

Nok ikke ham,

Don, der er i 50 erne, kan huske sin farfar,
og det nye som du jo ikke havde:
Rockford Illinois, senere iøvrigt Rockford Iowa.

Hans søn, Jons far, hed Merle Nielson, hvis det kan hjælpe,
farmer i North Iowa, lige som sin far.

Og Elof havde jo en bror Hans, (der i USA hed Peter, nok Hans Peter)
og en søster Marie Elise Karoline, født henholdsvis 3-4 1872 og 6-6 1877,
også i Norra Vallosa, Sjörup sogn.

Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-11-03 19:07

Du søger Elof Nelson Sverige og Rockford Illinois, senere iøvrigt Rockford Iowa
Hvornår, hvorfra, han rejste fra Sverige.?
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-11-03 19:22

>Hvornår, hvorfra, han rejste fra Sverige.?

>>Hans 7 år yngre bror Hans emigrerede også til N. America 2-20-1892
>>og hans lille søster Marie Loise Karoline emigrede også dertil ??-28-1893,
>>og Elof rejste først.

Mere ved vi ikke?
Jeg gætter på tidligst 1885, hvor han er 20 år,
og altså før broderen Hans dvs senest 1991.

>>Han opholdt sig ikke i Canada, kun gennemrejse, og vi ved ikke hvilken anløbshavn.
>>Og han rejste vist direkte fra Sverige; Malmö eller måske Göteborg,
>>altså ikke via København, ifølge Don...

Mere ved vi ikke??

Og Elof Nilsson i Sverige,
Elmore Nelson i US.

i Passenger list???
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-11-03 19:46

prøv disse adresser
http://www.pier21.ca/

http://www.immigrantships.net/
for at finde din nelson
Du kan se om Elmor Elof er i ellisisland på hjemturen til Sverige
Muligvis broderen Hans

Here is the record for the passenger. Click the links on the left to see more information about this passenger.

Nelson, Hans

Sweden

Gothenburg

August 26, 1892

26y

M

Germanic

Liverpool, England, UK

Senta

View both the original image of the ship on which this passengertravelled by clicking on the blue buttons above this Passenger Record.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-11-03 19:50

>tryk på Vidersend i dit mail pogram, det virker.

Ja, og nu har jeg dem gemt på disk, men som JPG,
(det er jo et par indscannede sider, dele af Nelson familiens slægtsnotater).
de kan vel ikke kopieres / vises i Kandu?
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-11-03 19:56

Du kan jo markere i filer, og så kopiere med højre misetast,til Kandu jeg ved ikke om det virker, jeg har sendt dig en kopi fra EllisIsland det virkede, men kun det skrevne.
Prøv.
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-11-03 20:05

Det virker ikke, og

Pire 21 gav ingen Nilsson svar.
Den anden havde 5 rigtige, men ingen med de 3 søskende, vi søger.

Og nu skal vi ud at gå med hundene,
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-11-03 20:06

Du kan jo markere i filer forkert beklager,
det skal være i rediger , tryk på, marker alt, derefter osv.
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-11-03 20:11

Der skal leges med navnene, det er ikke altid de der sømænd var gode til at skrive alle de lange navne, så de hoppede let og elegant over tja. hver 2 bogstav. Elof ,, Elo. Nelssom,,
Nelson, Hans
Er det ikke broderen,??
Senta
Sweden

Gothenburg

August 26, 1892

26y

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-11-03 20:13

Hvorfor har du gemt det som JPG fil, kopiere det til Word det er lettere, og JPG filer plejer nok at kunne kopieres, prøv igen.
det skal være i rediger , tryk på, marker alt, derefter osv.
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-11-03 20:50

De var i JPG,
det bruger jeg også selv, når jeg vedlægger grafik, det fylder jo mindre.

Men da det er indscannet er det jo ikke stavet information,
og jeg har nu nævnt det meste, i hvert fald det der har betydning for spørgsmål 3.

Således:
>Hans 7 år yngre bror Hans emigrerede også til N. America 2-20-1892

Der er naturligvis tale om amerikansk dato form, altså 20. februar 1892,
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-11-03 21:09

Ja, er det den Hans Nelson der ankommer til Ellis Island den August 26, 1892
?
Here is the record for the passenger. Click the links on the left to see more information about this passenger.

Nelson, Hans

Sweden

Gothenburg

August 26, 1892

26y

M
Germanic
Liverpool, England, UK

Ved du hvor gammel Elof var da han bliver gift ???
Jeg har fundet en Elof Nelson i Ellis island 1914 der bliver neutraliseret, får Amerikansk statsborgerskab i 1896 ?
så han har været hjemme på besøg.

Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-11-03 22:04

>er det den Hans Nelson der ankommer til Ellis Island den August 26, 1892

Det tog vel ikke et halvt at at krydse Atlanten?

>Ved du hvor gammel Elof var da han bliver gift ???

Nej, men det kan vist godt passe tidsmæssigt.

Elof født 1865, og Don nok ca 1945; det er jo et par lange generationer,
men den dobbelte integration kan jo have forsinket Elof ægteskab, så Merlo først fødes efter 1914?

Don tager nu videre i sin Europa turne, og jeg kan først spørge ham om et par uger;
jeg kunne jo spørge hans søster, men så meget haster det jo ikke.

I stedet kan vi jo fortsætte et andet sted ...
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-11-03 22:08

Det ved jeg ikke, men de har vel været i England på gennemrejse, så i teorien er det vel mulig.
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-11-03 22:18

Her er x2 fra FS.
Senta
You searched for: Merlo Nelson [refine search]
Father: Elmore Nielson
Exact Spelling: Off
Matches: All Sources - 2
U.S. Social Security Death Index
1. Marlow NELSON - U.S. Social Security Death Index
Birth: 21 Sep 1915 State Where Number was Issued: Minnesota Death: 6 Sep 1997

2. Marlowe NELSON - U.S. Social Security Death Index
Birth: 30 Mar 1920 State Where Number was Issued: Minnesota Death: 10 Oct 1993

Matches: U.S. Social Security Death Index - 2
Return to top of page
Sources Searched
Matches were found only in the sources listed below. Click on a source to see more matches for that source.
• U.S. Social Security Death Index - 2

If you don't find what you are looking for in these
records, I can provide Research Guidance
on additional sources to search.

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 10/12/2001). 27 http://www.familysearch.org v.2.5.0

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-11-03 22:49

You searched for: Merlo Nelson [refine search]
Father: Elmore Nielson,

Du er jo meget tæt på Senta, og alderen passer vel nogenlunde,
bedst for den først fødte, selv om Elmore (Elof) bliver far lidt sent, som 50 årig?

Men Minnesota, det er jo noget længere nordpå end Illinois og Iowa?
og jeg har gemt Dons håndskrevne navn på sin far, der står tydeligt Merle, med to gange e.

Der er et hav af Elmore derovre, mon ikke det er tilfældige næsten navnebrødre??
Det kan vi jo få opklaret, både Don og hans søster ved jo hvornår faderen levede.
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 12-11-03 17:21

Kan være søsteren til Elof
Senta
Here is the record for the passenger. Click the links on the left to see more information about this passenger.

Nelson, Marie Swede

December 23, 1892

20y

F

M

Ethiopia

Glasgow, Scotland, UK

View both the original image of the ship on which this passengertravelled by clicking on the blue buttons above this Passenger Record.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-11-03 18:30

Måske,

hun emigrerede den 28. i ukendt måned 1993,
så hvis måneden er Januar er vi tæt på?

Jeg prøver at spørge Jon' s søster,
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 12-11-03 21:22

Det kan være Merle NELSEN hvis han er død 1960
Senta
Individual Record FamilySearch™ U.S. Social Security Death Index
30 September 2000
Select record to download - Maximum: 50

--------------------------------------------------------------------------------
Merle NELSEN
Birth Date: 11 May 1915
Death Date: Feb 1960
Social Security Number: 483-18-9594
State or Territory Where Number Was Issued: Iowa

--------------------------------------------------------------------------------

Return to search results Prepare selected records for download

--------------------------------------------------------------------------------

This data is only accurate as of 30 September 2000.
The information on this printout is from the United States government records and is in the public domain. No claim to copyright is expressed or implied.

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 10/12/2001). 27 http://www.familysearch.org v.2.5.0

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-11-03 21:35

Det passer fint med tiderne og Iowa

men hvorfor nu Nelsen?

hans far hed Elof Nilsson alias Elmore Nelson,
hans søn hvis kort jeg har hedder Don Nelson.

Fra Sverige ikke fra Danmark eller Norge,
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-11-03 06:55

Her er uddrag af informationer fra Don s søster Carol:
(kun indledningen, hvor hun er imponeret mangler).
Jeg skal på arbejde, Svend.

"
Elmore (Elof) did make two trips to the U.S. He first emigrated in 1888. From the document I have (Flyttningsbevis) it seems that 5 April 1888 is the date he left V. Nöbbelöv. I think he came to the U.S. by way of Canada, probably Montreal. I don't know what port he departed Sweden, but probably it was Malmo. He came to Rockford, Illinois, and worked for a man named Grosvenor Holt. When the Holt family moved to Rockford, Iowa, Elmore came with them. I don't know when that was, but it was sometime before 1895.

He returned to Sweden sometime shortly before 1895. Don't know how long he stayed, but we do have details of his return to the U.S. He departed Malmo on 28 March 1895 by steamer (Cunard Line) to Grimsby, England. He crossed England by rail to Liverpool and departed from Liverpool by oceansteamer to Boston, Massachusetts, U.S.A. Then he took the train to Rockford, Iowa. (This info is from an Utvandrarekontrakt which has English translation on the right-hand side.)

My father, Merle, wrote that Hans and Maria came to the U.S. in 1895, and I had thought that they traveled together. However, information that I copied from the parish ledger (I emailed it to Don and he passed along to you) says that Hans emigrated to N. American 20-2-1892 and Maria emigrated to N. American ??-28-1893 (couldn't read the month). So I really don't know which is correct. It is quite possible that I copied it wrong from the ledger or misinterpreted what the ledger said. So they may, indeed, have come together in 1895. They may even have come with Elmore. Sorry I can't be more definite about this.

Elmore Nelson married Agnes Bee Cooper on 4 April 1906 at the home of her parents 3 1/2 miles northwest of Rockford, Iowa.
Their children (including my father, Merle) were as follows:

Merle Ross Nelson -- born 21 July 1907, on the farm 2 miles north of Rockford, Iowa
Marie Maxine Nelson -- born 8 March 1909, on the farm
Morris Edgar Nelson -- born 27 March 1911, on the farm
Marshall Jay Nelson -- born 1 July 1915, on the farm
June Nelson -- born 19 June 1925 in Mason City, Iowa. She died three days later (22 June 1925).

As you can see Merle was the oldest. He was born Merle Ross and never used any other name.

You mentioned in your email that you had found information and that you enclosed your first research. I did not receive an enclosure. I only received your email. Perhaps the enclosure went to Don.

We laughed when we read that Don is now busy in "cold Finland." I guess he will feel right at home. It has gotten quite cold in Minnesota and Wisconsin in the last couple of days.

Thanks,
Carol Hulbary
"

Kommentar
Fra : senta

Dato : 13-11-03 20:52

Dette er hvad der er i Ellis Islands filer der matcher lidt med de data der er fra USA, om det er de rigtige vides ikke.?

Hvis de er rejst gennem Canada bliver det svære at spore dem.

Senta

Nelson, Marie
Sweden April 25, 1892
16y
F
Nelson, Marie Swede
December 23, 1892
20y F M
Ethiopia
Glasgow, Scotland, UK

Aurania Liverpool, Englaand
Nelson, Hans Peter ???Er det broderen derhar været på besøg i Sverige ???
U. S. Citizen
Superior, Mich
August 24, 1921
64y M W
Drottningholm
Goteborg, Goteborg och Bohus, Sweden

A U.S. citizen Nelson, Hans Sweden
Gothenburg
August 26, 1892
26y M Germanic
Liverpool, England, U
Nelson, Hans
Sweden April 11, 1893
26y M

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-11-03 21:28

> Nelson, Marie
Sweden April 25, 1892

>F Nelson, Marie Swede
December 23, 1892

Hun hed som sagt Marie Elisa Karoline Nilsson, og emigrerede vist i 1893,
så begge er meget usikre.

>Nelson, Hans Peter ???Er det broderen derhar været på besøg i Sverige ???
U. S. Citizen
Superior, Mich
August 24, 1921

Måske, vi har ikke hørt om hans besøg hjemme i Sverige

>A U.S. citizen Nelson, Hans Sweden
Gothenburg
August 26, 1892
26y M Germanic
Liverpool, England, U
Nelson, Hans
Sweden April 11, 1893
26y M

Tæt på, men Hans (Peter) Nilsson emigrerede 20. februar 1892,
så han er længe om at nå frem??

Så de rejste nok heller ikke via New York?

Hvad med Elof' s 1. rejse: nok Malmø - Montreal i 1888,
der må da være skibslister også der??

og Elof' s 2. rejse: Liverpool - Boston i 1895,
den er jo helt sikker via udvandrer kontrakt.

Er det ikke kun fordi vi danskere normalt rejste via New York,
at vi bedst kan finde emigranter her?

Der må være mange andre ruter med passager lister??
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 13-11-03 22:00

Der er Svenske passergerlister,du får dem senere.

>A U.S. citizen Nelson, Hans Sweden
Gothenburg
August 26, 1892 ......
26y M Germanic
Liverpool, England, U
Nelson, Hans
Sweden April 11, 1893
26y M
Du skriver
Tæt på, men Hans (Peter) Nilsson emigrerede 20. februar 1892,
så han er længe om at nå frem??
Hvis han er afrejst fra Sverige til Liverpool i Febuar 1892 så stemmer det meget godt med ankomsten til Ellis Island 1893 se udrejse fra Sverige Sweden April 11, 1893

Ellis Island starter først i 1892 ..ca. 1920
http://www.ellisisland.org/search/index.asp?

http://www.immigrantships.net/
Den side er nok interessant for en svensker der udvandre til USA via Canada , USA--Ellis Island
http://www.geocities.com/coastwater/nina_moller_nordby.html
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 13-11-03 22:48

Det koster åbenbart penge at søge efter udvandre fra Sverigem her er et par adresser hvor der er passergerlister på.
Senta
http://www.swemi.nu/

Databassökning

Undersökningens omfattning

På grund av det starkt stigande intresset för släkt- och emigrationsstudier och de begränsade personella resurser som står till buds har vi tvingats begränsa arbetet med skriftliga förfrågningar till nedanstående källor. För närvarande har vi en väntetid på ca 3 veckor.

Undersökningen görs i följande databaser:

1. Utdrag ur de svenska kyrkoböckerna, EMIBAS f.n. ca 900 000 namn.

2. Passagerarlistor från de flesta svenska och skandinaviska hamnar, ca 1,3 miljoner namn .

4. GRS, personregister över amerikaner som avlidit under åren 1936-1992. 42 miljoner namn.

5. PhoneDisc, USA:s telefonkatalog 1996, aktuell telefonkatalog.

6. Databas över dödsnotiser i svensk-amerikanska tidningar.

7. Databasen "Liljegrenska arkivet" biografiskt index ur delar av bibliotekets samlingar.

8. SAKA Svenskamerikanska kyrkoarkiv. Databas över medlemmar i de svensk-amerikanska kyrkorna.

Kopior av passargerarlistor och utdrag ur svenska och svensk-amerikanska kyrkoböcker medföljer projektet.

För mera tidskrävande forskning i samtliga emigrationshistoriska källor har vi öppet för allmänheten måndag-fredag 9 - 16.
Ring eller skriv gärna och boka tid i förväg.

En databassökning kostar 300 kronor. Sätt in 300 kr per person som ska sökas på postgiro 22 55 25-5 eller bankgiro 5137-6788.

Blankett för datasökning

http://home.att.net/%7Earnielang/shipgide.html

http://www.ringstedbib.dk/arkivnet/Slægtsforskning.htm#Sverige

http://www.immigrantships.net/

http://www.standard.net.au/~jwilliams/ships.htm

Denn er om udvandre fra Sverige over danmark

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-11-03 22:52

Det meste virker bekendt, vi kører vist i ring nu?

Forhåbentlig bringer morgendagen os nye lister,
med afgang fra Malmø og Liverpool.
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 13-11-03 22:57

Denne adresse er til de skibslister med udvandre fra Sverige OSV, der kan du nok finde det du skal bruge
Senta
http://www.theshipslist.com/Research/Resource.htm#pax

Kommentar
Fra : senta

Dato : 15-11-03 20:02

Har du set lidt på passergerlisterne , og e.v.t. . ? om du har fundet Elof Nelson , jeg har været ude af drift , ikke haft tid til at se hvad der er sket med de forskellige spørgsmål på Kandu , min computer er renoveret og nye programmer er installeret o.s.v., nu håber jeg den funker igen , jeg vender tilbage senere, har mange der skal hentes fra min server
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-11-03 20:32

Så forstår jeg bedre det lavvande, der har værtet i Kandu i dag.

Ja, jeg har set på mange "passender lists", men ikke fundet hverken Elof eller hans søskende,
og har nu sendt et mail til Jon og hans søster Carol.

Citat i uddrag:
"
About the emigration travel, we have not find the right passenger list,
(most we know in Denmark pass through New York, and for
some others you have to pay to have a look).

We may skip that research; the main purpose was to find your family in Sweden,
(we can send you links to many of the passenger list, and you can search yourself).
"

Med andre ord,
finder vi ikke snart Elof og hans søskende i de gratis lister,
stopper jeg denne del af Elmore Sagaen.

Vi hjælper jo kun af interesse, ingen af os i Kandu vil jo betale for at søge for andre.
Mvh Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 15-11-03 20:49

Der er størst chance for at finde dem i Ellis Island problemet er at de først har lister fra 1892 og frem, det Danske udvandre arkiv på DDA. er ikke brugbar i denne her sammenhæng.

jeg tror på det er de 3x Nelson jeg har fundet i Ellis Island, har du sendt deres data til USA.?
Har du søgt på Ellis Island ?

Jeg mener der er et arkiv i Sverige der svare til det Danske udvandrearkiv jeg har ikke tid lige nu til at se efter det, men det var da et forsøg .
jeg vender tilbage senere i aften forhåbenlig.
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-11-03 21:40

>jeg tror på det er de 3x Nelson jeg har fundet i Ellis Island, har du sendt deres data til USA.?

Nej, dels fordi jeg næsten er sikker på det ikke er dem,
dels fordi jeg tror, at der skal betales for at komme til de rigtige lister,
(der agter jeg at overlade til Nelson familien).

>Har du søgt på Ellis Island ?

Ja, uden resultat, og igen; jeg er næsten sikker på de ikke rejste via New York,
se iøvrigt uddrag af mit mail til Don' s søster Carol under Elmore4
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 15-11-03 21:51

Hvis de er rejst ind fra Canada, er det ikke let at finde, jeg mener nogen af passergerlisterne er gratis, andre skal der betales for.
Har du søgt i England ?
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 15-11-03 21:57

Du kan abonnere på
england.genealogy.misc
der er flere nyhedsserver med genealogi fra England, det var jo en mulighed
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-11-03 23:21

>fra Canada, er det ikke let at finde, jeg mener nogen af passergerlisterne er gratis, andre skal der betales for.

De gratis har jeg efterset uden held, ...

>Du kan abonnere...

Det er det jeg vil overlade til en yderst velhavende Nelson familie,
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 15-11-03 23:29

Jeg tror fortsat det er den Hans Nelson du , i søger, tidsmæssig stemmer det med afrejse og ankomst til USA.
Senta
Here is the record for the passenger. Click the links on the left to see more information about this passenger.
Nelson, Hans

Sweden

Gothenburg

August 26, 1892
26y
M

Germanic
Liverpool, England, UK

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-11-03 23:45

Jeg tror det ikke Senta,

men nu lover jeg at videre give disse oplysninger til Carol
og til Don, der lige er vendt hjem fra en længere forretnings rejse.

Vi må nok regne med at der går nogen tid, før de reagerer,
(og det drejer sig jo kun om en sidegevinst, farfaderen brors rejse)
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 15-11-03 23:53

Ja ,det har du ret i, det var bedre om det var Elof Nelson vi hittede, men lidt har jo også ret, og se lige lidt på Marie Nelson lidt længere oppe i ? fra Ellis Island.???
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 16-11-03 11:37

Tjek lige lidt af denne side angående udvandring fra Sverige over Danmark til USA, muligheden for at Elof Nelson er i den Danske Database er til stede.
senta

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 16-11-03 12:12

Hej!
Har i overvejet at "Elof" er en amerikanisring af Olof?:
http://ddd.dda.dk/udvandrer/asp/udvandr_soeg.asp?navn=nilsson%2C+olof&stilling=&alder=&sidste_oph_sted=&s_sogn=&s_oph_amt=&best_by=&best_stat=&best_land=&kontraktens_nr=&aar=&maaned=

eller Oluf:
http://ddd.dda.dk/udvandrer/asp/udvandr_soeg.asp?navn=nilsson%2C+oluf&stilling=&alder=&sidste_oph_sted=&s_sogn=&s_oph_amt=&best_by=&best_stat=&best_land=&kontraktens_nr=&aar=&maaned=

Begge steder er der nogen, hvis alder passer.

Eller Ola?

Jeg mener at "indirekte" betyder, at de f.eks. rejste over England. Det kan sikkert også betyde, at de "landede" i Canada, men at det var meningen at de skulle videre til et bestemt sted i USA.

Derfor tror jeg at Oluf/Olof/Ola Nielsson/Nilsson/Nielson/Nilson er meget svær at indkredse på udvandrerarkivet?

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : senta

Dato : 16-11-03 12:25
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-11-03 12:27

Ikke nødvendigvis, Elof er også et almindeligt svensk navn.

Men ellers har du ret, Jeannie; han bliver svær at finde,
(når Senta ikke har fundet ham endnu).

Og der skal sandsynligvis investreres,
(noget jeg vil overlade til Don).

Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 16-11-03 12:36

Jeg har søgt med forskellige varianter af Elof Nelson`s navn i de forskellige databaser uden held, hvad med om du Svend , sendte en efterlysning på en Engelsk nyhedsgruppe, det kan være de har andre passergerlister og guldkorn at hjælpe , henvise til.
USA har også nyhedsgrupper du kan abonnere på.
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-11-03 12:44

Og hvorfor skulle Carol skrive (Elof ), hvis der i Flyttningsbeviset stod Olof/Oluf?
"
Elmore (Elof) did make two trips to the U.S. He first emigrated in 1888. From the document I have (Flyttningsbevis) it seems that 5 April 1888 is the date he left V. Nöbbelöv. I think he came to the U.S. by way of Canada, probably Montreal. I don't know what port he departed Sweden, but probably it was Malmo. He came to Rockford, Illinois, and worked for a man named Grosvenor Holt. When the Holt family moved to Rockford, Iowa, Elmore came with them. I don't know when that was, but it was sometime before 1895.

He returned to Sweden sometime shortly before 1895. Don't know how long he stayed, but we do have details of his return to the U.S. He departed Malmo on 28 March 1895 by steamer (Cunard Line) to Grimsby, England. He crossed England by rail to Liverpool and departed from Liverpool by oceansteamer to Boston, Massachusetts, U.S.A. Then he took the train to Rockford, Iowa. (This info is from an Utvandrarekontrakt which has English translation on the right-hand side.)
"
Og til Senta,
intressante links, der kun bekræfter, at kun var en lille del af den svenske emigration gik via Danmark,
skal vi ikke vente og se om Don Nelson, der bl.a. ejer en stor farm i Nord Iowa, vil ofre et $.
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 16-11-03 12:52

Ok. men det kan være Elof Nelson måske .. ? er i Ellis Island efter besøget i Sverige 1895, prøv at tjekke det.
Senta

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 16-11-03 13:40

Carol skrev:
"He departed Malmo on 28 March 1895 by steamer (Cunard Line) to Grimsby, England. He crossed England by rail to Liverpool and departed from Liverpool by oceansteamer to Boston, Massachusetts, U.S.A. Then he took the train to Rockford, Iowa."

Betyder det, at skibet gik uden om Ellis Island? Eller blev passagerene sat af, registreret og derfra sejlet videre til Boston?

Jeannie

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 16-11-03 13:54

En mulighed fra Ellis Island:
Name:Nelson, Olof
Ethnicity: Sweden
Date of arrivel:December 14, 1895
Age of arrivel: 19
Gender: M
Ship of Travel: Campania
Port of departure: Liverpool, England, UK
Campania var ejet af Cunard Line

Jeannie (som måske ikke kan overskue de 3-4 spørgsmål om Elmore?)

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 16-11-03 13:58

Slet det det sidste, han er kun 19 ikke 29-30.
Jeannie

Kommentar
Fra : senta

Dato : 16-11-03 14:03

Her er et par adresse til forskellige søgemuligheder, har lige set dem let igennem % resultat, men prøv at tjekke dem angående Elof Nelson .
Senta
http://www.theshipslist.com/ships/passengerlists/index.htm

http://www.gjenvick.com//oth_rec/passenger_lists.html

http://www.rootsweb.com/~swewgw/Emigr/thEmiTravAgents.htm

http://www.norwayheritage.com/p_ships.asp?Ship=p

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 16-11-03 14:18

Der er en E... Nilson, som kom til Ellis Island fra Liverpool den 25. februar, men det er jo for tidligt. Ved I hvem der var med det skib? Charlie Chaplin, 18 år, mon ikke........
(jeg kunne ikke lade være).
Jeannie

Kommentar
Fra : senta

Dato : 16-11-03 14:26

Se,Se, det var morsom, hvad årstal var det ??
Senta

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 16-11-03 14:30

Desværre, det var i 1895 og jeg har lige tjekket. "DEN" Chaplin blev født i 1889, så det kan ikke være ham på 18 i 1895.

Jeannie

Kommentar
Fra : senta

Dato : 16-11-03 15:32
Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 16-11-03 18:09

Har han ikke været der før fra 1893-(1898?), altså 2 år for tidligt til at kunne være Elof?
Jeannie

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-11-03 19:57

I morer jer rigtigt,
med Chaplin og alle mulige og umulige Olof.

Vi andre har haft vigtigere ting at lave,
og vi vandt over England.

Det er stadig Elof Nilssons emigrations ture over Atlanten dette spørgsmål handler om,
Den første i 1888, hvor han forlod Nobbelev 5. April, rute sandsynligvis over Malmö til Canadisk havn?
den anden i 1895, hvor han sejlede fra Malmö 28 Marts til Grimsby, tog toget tværs over England,
og sejlede videre fra Liverpool (sandsynligvis direkte) til Boston.

Selv dengang tog det kun få måneder at nå frem.
Så vi taler om 1888 og 1895, og i hvert fald ved afrejsen fra Sverige hedder han Elof.

Igen, skal vi så ikke afvente Nelson familiens response?
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 16-11-03 21:04

Det er Ok, alt andet bliver kun søgning og gætterier .
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 20-01-04 13:13

Det er hvis din Nelson, Olof på vej til USA. efte besøg i Sverige
Senta

Navn: Nelson, Olof Stilling: Herre
Sidste oph. amt: - USA
Alder: 40 Bestemmelsessted: NY.
Kontrakt nr.: 459000 Forevisningsdato: 9/19/1907
Fødested: Sverrig Fødesogn: ?
Sidste oph.sogn: ? Sidste oph. amt: - USA
Sidste oph.sted: USA. Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: New York City Bestemmelses stat: New York State
Skibsnavn: United States
Bemærkninger: ANM: U. States. IDkode: D0708N1909

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-01-04 15:51

Hvor fandt du dog det?

>men Elof Nilsson er født 1-10 1865 i N. Wallösa?

Olof her er jo et par år yngre??
Men tæt på, mon ikke det er ham???

Godt at nogle holder ud
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 20-01-04 16:03

jeg tror det er ham??
har du noget at sammenligne med ?
Senta

Accepteret svar
Fra : senta

Modtaget 400 point
Dato : 20-01-04 16:34

Her er lidt at vælge imellem, jeg tror det er de rigtige , kan du ikke tjekke med det du har fra USA.
Senta
Er det ikke Hans ?

Navn: Nelson, Hans Stilling: Farmer
Alder: 40 Bestemmelsessted: Chicago
Kontrakt nr.: 339400 Forevisningsdato: 11/29/1900
Fødested: Sverrig Fødesogn: ?
Sidste oph.sogn: ? Sidste oph. amt: - Sverige
Sidste oph.sted: Amerika Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: Chicago Bestemmelses stat: Illinois
Skibsnavn: Indirekte
IDkode: I0001N2408

Søsteren
Navn: Nelson, Maria Stilling: Ugift
Alder: 19 Bestemmelsessted: Boston
Kontrakt nr.: 431900 Forevisningsdato: 5/19/1891
Fødested: Sverrig Fødesogn: ?
Sidste oph.sogn: ? Sidste oph. amt: - Sverige
Sidste oph.sted: Sverrig Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: Boston Bestemmelses stat: Massachusetts
Skibsnavn: Indirekte
IDkode: I9091S6106

-ER det ?
Navn: Nelson, Olaf Stilling: Arbejder
Alder: 26 Bestemmelsessted: W. Superior, Wisc.
Kontrakt nr.: 175500 Forevisningsdato: 3/29/1893
Fødested: ? Fødesogn: ?
Sidste oph.sogn: ? Sidste oph. amt: - Amerika
Sidste oph.sted: Amerika Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: Superior Bestemmelses stat: Wisconsin
Skibsnavn: Indirekte
IDkode: I9294N1812

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-01-04 18:27

Det ser vist rigtigt ud,

iøvrigt er Jeannie, der har aner i samme lille Sydsvenske by, ved at hjælpe Don Nelsen,
direkte uden om Kandu, vist mest med adgang til svenske kirkebøger,
men måske også med emigrationerne?

Jeg afventer lige hendes evt. kommentar, inden jeg sender de sidste oplysninger til Don,
hilsen og tak for din ihærdighed, Svend

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-01-04 09:50

Tak for svaret senta.