/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Ekspropriation - erfaringer!
Fra : 3773
Vist : 1711 gange
500 point
Dato : 10-11-03 12:58

Hvis man nu læner sig op af en ekspropriation af ens ejendom. Hvem får man til at hjælpe sig med en vurdering af ejendomme, uden at det koster en masse skillinger. Mæglerne ved der er noget i gære, hvorfor man ikke bare kan bestille en salgsopstilling. Problemet er at amtets lakajer betales af amtet (selvom de påstås uvildige), hvorfor disse lakajer må forventes at læne sig op af den offentlige vurdering. Almindelig handelsværdi i det område hvor jeg bor, er almindeligvis noget højere.

Erfaringer og gode råd modtages med kyshånd.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 10-11-03 14:05

1. der skal en tilstandsrapport til iflg. loven, men hvis jeg skulle sælge, så ville jeg helt afgjort have en advokat på, husk på sådan alm. mennesker som os, vi kan ikke læse havd der står mellem linjerne. Det er meget dyrt med en ejendomsmægler, faktisk alt for dyrt!!

2. Jeg ville aldrig selv sælge uden en advokat!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-11-03 14:09

Ingen taler om at sælge 25. Læs lige ovenstående spørgsmål igen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-11-03 14:12

Iøvrigt er en tilstandsrapport ikke en skid værd (andet end i tegnebogen for dem der laver dem).

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 10-11-03 14:15

Hvis din ejendom, eller dele af den, skal eksproprieres, således at der afholdes en forretning ude ved dig, bør du få en advokat med. Amtet betaler faktisk hans honorar, som en del af ekspropriationen. Du vælger selv hvilken advokat, du vil bruge.
Har selv prøvet det, og var overrasket over at amtet, betalte vores advokat.

MVH

Kommentar
Fra : nsl

Dato : 10-11-03 14:18

hvad med at prøve en jurastuderende der er noget der hedder den frie retshjælp hvor almene borgere
kan få lidt juridisk bistand.
jeg tror de vil blive glade for at teste deres viden.
mvh nsl

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-11-03 14:19

Amtet har vævet lidt om det, Viskinge. Men man ville ikke konkretisere hvilken ekstern hjælp vi må anvende. Ejheller hvad de faktuelt vil dække af omkostninger.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-11-03 14:21

Nu kan dette jo komme til at dreje sig om min fremtid - sådan rent økonomisk - der er det nok klogest at bruge fagfolk.

Men advokaten kaster sig vel ikke ud i at vurdere ejendomme, eller hva'?

Kommentar
Fra : RasesII

Dato : 10-11-03 14:50

Amtet kan ikke nægte dig at oplyse, hvilke fagfolk de vil betale i tilfælde af en ekspropriation jf. offentlighedslovens mulighed for oplysninger om sager i almindelighed. Typisk en advokat. Men der er i særlovene altid nævnt, hvis en repræsentant efter Forvaltningsloven dækkes af myndigheden.
(Offentlighedsloven gælder sager i almindelighed, mens Forvaltningsloven gælder de sager, du har en partsinteresse i.

Opstår der tvist om ejendommens værdi, vil man tilkalde en syns- og skønsmand, som begge parter kan acceptere. Dennes vurdering vil typisk være endelig, med mindre man kan sandsynliggøre, at vurderingen er helt hen i vejret.
Desværre synes der at være tale om, at man oftest ikke får meget mere end den offentlige ejendomsværdi.

Altså, spørg amtet skriftligt, hvilke fagpersoner de bevilger borgere i ekspropriationssager. Dernæst spørg dem, om der er en sag om ekspropriation der berører dig. Det der hvisken kan du jo ikke rigtig bruge til noget. Hvis der er en sådan sag, har du som part ret til at blive orienteret og give udtalelse jf. Forvaltningsloven.

Hvis der er tale om flere ejendomme der vil blive berørt, så gå sammen, hav den samme repræsentant. Så står i typisk stærkere, hvis repræsentanten er sin løn værdig.

Hilsen
Lars

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-11-03 15:41

Problemet er jo netop citat: "Desværre synes der at være tale om, at man oftest ikke får meget mere end den offentlige ejendomsværdi."

Amtet påstår godt nok at man erstatter til handelsværdi. Muligheden for at gøre noget sammen kan ikke lade sig gøre, da der er tale om et etapedelt projekt.

Rygter påstår at en fik ejendomsvurderingen, uanset at huset var højere belånt og en anden fik væsentlig over ejendomsvurderingen, idet denne havde en underskrevet købskontrakt lydende på et højere beløb. Denne var i sagens natur blevet annulleret, jvf ekspropriationen.

Kommentar
Fra : RasesII

Dato : 10-11-03 16:01

Det er klart at den der havde solgt sit hus til en højere værdi også fik dette af amtet.
Dette skyldes, at han kunne bevise, gennem slutselen, at han ville kunne have fået det højere beløb, og derfor har han haft et beviseligt tab.
Det har den anden ikke, da han ikke havde en slutseddel. Derfor kun erstatning for ejendomsværdien.

Men du kan måske bruge den handel der ikke blev til noget til at sandsynliggøre, at handelsværdien i dit område er højere end vurderingen.

Jeg vil dog ikke anbefale at sælge huset på parpiret med en villig køber der så springer fra. Hvis amtet lugter lunten er det jo yderst strafbart.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-11-03 16:30

Se det er jeg helt klar over. Er på forkant ved at samle lidt statistik om prisforlangener samt ejendomsvurderinger.

Kommentar
Fra : RasesII

Dato : 10-11-03 16:33

En hver advokat vil elske at repræsentere en så forberedt kunde!!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-11-03 16:34

Ok med advokaten, det har jeg fanget. Men vil han også vurdere ejendommen, eller skal jeg bløde guld til en ejendomsmægler der?

Kommentar
Fra : RasesII

Dato : 10-11-03 16:44

Hvis du starter med at samle oplysninger om handler kontra ejendomsvurderinger i dit område burde det ikke være nødvendigt. Og i første omgang vil jeg slet ikke anbefale en ejendomsmægler, hvis du ikke kan få ham/hende til at komme gratis (lade som om du vil sælge).

Det er i henhold til gældende regler på området amtet der skal søge sagen fuldt oplyst, også dine synespunkter skal amtet undersøge inden for rimelighedens grænser.

Og kommer det endelig så langt, at du virkelig føler dig snydt, så anlæg sagen ved domstolene, der så sender en syns og skønsmand begge parter kan acceptere. Herefter vil sagen oftest kunne forliges, hvorved det alene er syns og skønsmandens regning du skal betale, hvis du taber.

Kommentar
Fra : mayday

Dato : 10-11-03 18:28

Hej 3773
Hvis du mener den offentlige vurdering er for lav, burde du vel egentlig have sørget for at klage over over den.
Når det offentlige er så flinke, at sende dig en ny hvert år, med frist til at gøre indsigelse, må man forvente, at ejendomsejerne reagerer såfremt der er uoverensstemelse mellem vurderingen og aktuel værdi i handel og vandel.

Men det kan selvfølgelig medføre førøget beskatning ved førøget grundværdi og vise-versa.

En mæglervurdering er ikke fem flade ører værd, med mindre mægleren er udmeldt som syn-og skønsmand.

Ved valg af advokat - husk, at amtet som muligvis skal honorere advokaten, normalt er en bedre kunde end en husejer. Så det med den jura-studerende er nok et godt råd, de har normalt ikke noget "i klemme" og kan ofte bruge den type opgaver i forbindelse studiet.

Prøv www.thybo.dk et godt site med også utraditionelle jura-link

Kommentar
Fra : RasesII

Dato : 10-11-03 18:42

Jeg har set en hel del af denne type sager, og det har aldrig været min opfattelse at advokaterne, der betales af amtet, ikke kører sagen 100%.

Men selvfølgelig kan man vælge en studerende. Denner er bare ikke færdiguddannt og har typisk ingen erfaring, så jeg ville tænke mig meget godt om.

Kommentar
Fra : bjergtrolden

Dato : 10-11-03 21:09

Hej 3773

Det nemmeste er at starte med at erkende at du er "fucked", så kan det i det mindste kun gå fremad. Og lad vær med at lede efter bananpalmerne rundt om amts bygningen - de er der ikke, selv om juraen på dette punkt minder om noget fra en sydamerikansk bananstat.

I grove træk - du får ejendomsvurderingen og ikke mere - som andre også skriver, så er du jo selv pligtig til at oplyse om fejl i ejendomsvurderingen hvis den er forkert. Så hvis du påstår vurderingen er forkeret er det skatteundragelse og det er jo ikke lovligt........

Men i nogle tilfælde kan en advokat der kender reglerne gøre en forskel, uden kommer du desværre ikke så langt og kan komme til at gøre mere skade end gavn.

Så start med at spørg en advokat til råds - tag en lokal advokat der ikke er indvolveret i politik. Det koster ikke noget at spørge en advokat om han vil tage sagen, det koster heller ikke noget at spørge om det nytter noget - eller hvordan han vil kunne hjælpe - eller om hvormeget af hans honora der bliver dækket af amtet.
Hvis du er usikker kan du jo også spørge to......

Men hvis det kan hjælpe, så kan jeg fortælle om dengang kommunen eksproprierede noget af mine forældres sommerhus grund - de skulle bruge noget jord til ny hoved kloark og den skulle gå hen over grunden i et hjørne vi aldrig brugte fordi der altid var så meget ukrudt - som bare ikke kunne fældes. Det viste sig at amtes syns folk var helt fjollet med hyben-mamelade og vurderet vores "ukrudt" til at have nytte-værdi og forhøjede jordprisen med et så stort beløb at min far blev "nød" til at gå på wc og grine ud..........efter arbejdet anlage kommunen en græsplæne istedet, som jeg spillede bold på i mange år - den var jo altid så pæn klippet

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 10-11-03 21:45

1) der skal en virkelig god grund til at kunne ekspropiere.
2) Har aldrig hørt om nogen der "reelt" er snydt! Men der findes jo drømmere.
3) En vurdering koster ikke alverden, laves ofte ved skilsmisse m.v. Lyder til du er helt
sygelig mistænksom.
4) Offentlig vurdering er GENERELT for lav, meeen... kan absolut også være for høj!
5) Er du bare såeeeen alm. "funderet" ved du udmærket hvor på scalaen du ligger, med
hensyn til tilstanden af din bolig. Også hvordan din såkaldte offentlige vurdering ligger
i forhold til "rimelig" salgsværdi, men tro du kan presse citronen er meget naivt - og at
dømme alle involverede som snydere er bare sygt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-11-03 16:03

->Lillemig

1 Man HAR en god grund til at ekspropriere!

2 Den ene af dem der er blevet eksproprieret i runde 1, fik ikke hvad huset var belånt med. Dvs manko mellem offentlig vurdering og kreditforeningens vurdering af salgssum. Ham må du da gerne kalde en drømmer.

3 En vurdering vil koste i omegnen af 5000 (jvf tilbud). Kald mig bare sygelig, se iøvrigt ovenfor.

4 Der svarer du selv i første del.

5 Ja jeg ved hvor handelsværdien ligger - og det er over offentlig ejendomsvurdering - se igen pkt 2. Jeg tror ikke jeg hverken kan eller skal presse nogen citron. Jeg vil bare gerne have salgsværdien, iøvrigt som lovet af amtet. Der er bare problemer med prisfastsættelsen, sådan som man ser det - læs indlæg fra igår kl 15.41. Jvf dette lader det til at man skal sidde med endog særdeles gode kort for at klare sig nogenlunde hæderligt. Derfor denne tråd med gode råd og erfaringer fra andre kandu'er. Din moraliseren og dine konklusioner behøver jeg ikke.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-11-03 13:48

Har man helt opgivet denne tråd?

Kommentar
Fra : RasesII

Dato : 18-11-03 12:52

Næ, men der er vel ikke mere at sige lige nu???

Jeg fastholder stadig mine råd, og frafåder stadig en studerende, men det er jo bare mig.

Accepteret svar
Fra : Rina2

Modtaget 500 point
Dato : 18-11-03 13:52

Hej 3773

Et link du kunne prøve er www.retssal.dk, der står en del om hvordan en ekspropriation normalt foregår.

Du kunne også prøve at ringe til advokat Torben Møller og høre hans vudering, råd mv.(Advokatgruppe i Fredericia) har hørt at han har stor erfaring i den slags sager.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 18-11-03 17:45

Jeg er statsaut.ejendomsmægler, men vil IKKE vurdere din ejendom. Dette kræver, idet jeg går ud fra det drejer sig om en enfamiliesejendom, absolut lokalkendskab.
Her er mit råd:
Rekvirer en lokal ejendomsmægler, som kender huspriserne i dit område, og få lavet en vurderingsrapport. Indskærp overfor ejendomsmægleren, at vurderingsrapporten (som typisk er på mange sider med bilag), at formålet med vurderingsrapporten er : "at fastsætte ejendommens værdi i handel og vandel i forbindelse med en evt. kommende ekspropriering".
Det koster lidt penge, du kan få oplyst hvor meget, inden du går i gang.
Jeg vil godt se det amt, som vil tilsidesætte sådan vurdering. Dette ville give enorme problemer.
Punkt to, ejendomsmægleren, ved bare så meget som en eneste fodfejl, har vedkommende store problemer. Han skal i en evt. senere retssag, kunne forsvare vurderingen. Laver han fejl, har han en ansvarsforsikring, som skal betale.
Er man utilfreds med hans vurdering, kan man klage til:
Klagenævnet for Ejendomsformidling
Islands Brygge 43
2300 København S
Tlf.: 7025 3666
Fax: 3264 4598
www.ejendomsmaeglernaevnet.dk

Hvis din sag drejer sig om mange penge, synes jeg det er tåbelig, at spare på netop det værktøj, som kan give dig den rigtige pris, for din ejendom. Held og lykke med din sag.

Godkendelse af svar
Fra : 3773

Dato : 19-11-03 14:55

Tak for svaret Rina2. Fik snakket med Torben Møller, og han vil gerne hjælpe. Han gav mig desuden et råd lig JMSGRUPPEN, altså finde en lokal mand og bed ham vurdere skidtet. Dette bør/skal dog ikke ske, førend vi har noget konkret fra amtet. Ekstra tak til jer to. Rina kom først, derfor point til hende. Ligeledes tak til de øvrige involverede for god brainstorming (-lillemig). ->Specielt til Lillemig. Iflg Torben Møller er jeg ikke helt galt på den i min paranoide skræk for embedsmændenes gøren og laden.