/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
Omformer mit rejsestik strømmen?
Fra : als
Vist : 5827 gange
50 point
Dato : 10-11-03 11:38

Hej, Jeg skal til USA hvor man benytter 110V og jeg skal have min bærbare med. Jeg har købt et OBH rejsestik, hvori der også sidder et stik som man anvender i USA. For mig at se, så ser det bare ud til at være et stik, men er der omformer i det lille stik også? Jeg skulle jo gerne have omformet de 110 V til 220 V før det når ind i min puter. Jeg er meget i tvivl. Håber nogen kan hjælpe mig.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-11-03 11:43

Du skal ikke regne med at der er monteret trafo i stikket. Antagelig er de der adaptere tænkt anvendt til apparater hvor der er flere primærviklinger i strømforsyningen, og dermed en lille omskifter for forskellige forsyningsspændinger.

Læs på din strømforsyning. Enkelte af dem er kan æde begge slags spænding. Kan den ikke, smutter du i en "elektronik-stumpe-forretning" og køber dig en trafo komplet med stik og hele svineriet.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-11-03 11:50

Tilføjelse til 3773 -> 'elektronik-stumpeforretning' : http://www.bn-elektronik.dk/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-11-03 11:59

Nu er der ingen specielt grund til reklame på dette dette felt, men bevares.

Nu ved jeg ikke hvor du bor, Als, men tag www.oplysningen.dk gå til find nærmeste. Indtast elektronik og din adresse. Så burde du blive hjulpet relativt hurtigt.

Du kan da også ringe til Thorkild, OK Elektronik 75 62 95 77. Han plejer nok at kunne hitte sådan noget.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 10-11-03 12:18

99 % af alle bærbare pc kan køre overalt i verden, så stikket du har, er sikkert nok.
Læs hvad der står på din strømforsyning til den bærbare.

God tur

Kommentar
Fra : als

Dato : 10-11-03 12:24

Det er en ny Acer. Der står i brugervejledningen at når man skal på rejse skal man huske at medbringe netadapter og ledning. Jeg forstår ikke lige hvad netadapter er. Er det bare stik?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-11-03 12:46

Almindeligvis ja. En netadapter er sådan en ka'l du har. Men der må stå et sted hvilken forsyningsspænding maskinen fordrer. Alternativt må du lige spørge hvor du har købt den.

Hvis der f. eks. står: "input 100 - 240V, 50 - 60 hz" (det står der på min skærm). Så er skidtet forsynet med en såkaldt switch-mode strømforsyning og tilretter sig selv efter de aktuelle forhold, modsat de gammeldags trafo-baserede strømforsyninger.

Kommentar
Fra : als

Dato : 10-11-03 13:00

Der står: Automatisk indstilling til 100 eller 240 V vekselstrøm, 50-60 Hz.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 50 point
Dato : 10-11-03 13:08

0-problemos. Den har en switch-mode forsyning. Bare på med adapteren og alles-gut.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-11-03 13:09

Adapteren er den klump, du har imellem den bærbare og stikkontakten, og du skal så have din OBH stikomformer og adapteren med. Og adapteren er den, der omstiller automatisk mellem den ene og den anden netspænding.

Godkendelse af svar
Fra : als

Dato : 10-11-03 13:12

Tak for svarene til jer alle. Da det kun er muligt at give en points så bliver det 3773.