/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Kabinelys - Størrelse på kondensator?
Fra : akaup
Vist : 3066 gange
100 point
Dato : 10-11-03 07:57

Hej!

Der har været postet en del om brug af kondensator til forsinkelse af kabinelyset. Én foreslog endda at bare sætte en kondensator direkte parallelt over pæren. Det lyder da dejligt nemt!
Jeg købte sådan en "kabinelysforsinker" i CdCardic - men tror at jeg fik den brændt af ved forkert montering!

Hvor mange farrad skal sådan en have, hvis man gerne vil have ca 10 sek. forsinkelse? Pæren er på 10 W!

Der er også et diagram over sådan én på dk.fritid.dk - hvad kan det print helt præcist?

Mvh. Andreas Kaup.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-11-03 08:14

Prøv at montere lysforsinkeren. Rød ledning til dørkontakten, venstre fordør, sort ledning til stel.

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 10-11-03 09:40

Har prøvet at montere den! Fik vist vendt den forkert i første forsøg - den virker i hvert fald ikke mere! (Har prøvet alle tilslutningsmuligheder!)

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 10-11-03 09:57

Det er en ret stor kondensator du skal bruge, hvis den monteres direkte over pæren. En sådanne er dyr.
Nu ved jeg ikke hvad en "kabinelysforsinker" koster, men man kan selv lave en, ved hjælp af 1 transistor, 1 kondensator og 2 modstande. jeg vil tro prisen for komponenter, kan holdes under en ti'er.
Hvad er det rigtige navn på den adresse du henviser til????

MVH

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 10-11-03 11:09

Adressen er: http://www.dkfritidbil.dk/ - UPS!

under "Hvordan gøres" - "forsinket loftlys udblænding".

Jeg kunne nok godt lodde en sammen, men mangler printpladen! Ved ikke lige, hvordan sådan en laves.
Ellers må jeg vel bide i det sure æble og købe en ny til 80 kr. (Hvilket ærger en nordjyde som mig!)
Den købte model ser forreste også ud til at indeholde de komponeneter.
Det ville nu ellers være meget nemmere, hvis man bare lige kunne købe (billig) kondensator til at sætte inde i selve lampen!

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 10-11-03 18:07

Jeg skal til at lave nogle print. jeg kan evt. lave et til den konstruktion.

MVH

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 10-11-03 19:14

Det ville da være lækkert. Hvad skal du have for sådan et stykke plade?
Jeg mangler lige at identificere et par komponenter.
Der er:
10kOhk modstand
470 Ohm modstand
470uF/16V ??? (kondensator?)
BC557
MJE3055
En diode/ensretter

Er det rigtigt, og hvad er de sidste komponenter?

Mvh. Andreas Kaup.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 10-11-03 21:05

Der er 3 stk. 10 K ohms modstande. Dioden er streng taget ikke nødvendig, men da den koster måske kun 20 øre kan lige så godt tage den med. Prisen finder vi nok ud af, det bliver ikke mange kroner.

MVH

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 10-11-03 23:54

Har lige kigget lidt på din baggrund, og fandt ud af, hvorfor du kunne svare så præcist - Dejligt med lidt "fag-ekspertise" Et dejligt tilbud med printet - men fik også lige en anden idé!
Kan man måle på den "gamle" lysforsinker om den er defekt? Eller hvilke komponenter der er ødelagt? Jeg fik at vide i butikken, at den ville gå i stykker, hvis jeg monterede den forkert! (Hvilket jeg åbenbart gjorde
:-/ )
Den består (så vidt jeg kan se) af:
1 kondensator: 16V uF47
4 modstande - 2 af samme størrelse
2 "små-trebenede-sorte-dimser"
1 "trebenet-dims-med-hul-i"
(Kan evt. sende et billede, der sikkert ville være mere forståelig. Kan desværre ikke bruge "binaer-gruppen" (Er det ikke dér, hvor man poster billeder og den slags?))

Mvh. Andreas Kaup.

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 100 point
Dato : 11-11-03 09:37

Så er der et print klar. Hvor skal jeg sende det til?
Jeg har prøvebygget et stk. der virker, dog syntes jeg den slukker lidt for hurtigt. Dette kan dog ændres ved at sætte en lidt større kondensator i, og evt ændre lidt på 470 Ohms modstanden.

MVH

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 11-11-03 09:47

Det må jeg (sgu - undskyld mit sprog nok sige! Det var da hurtigt
Du kan sende det til:

Andreas Kaup (Nr.28)
Kogtvedvænget 11A
5700 Svendborg

Skal der en større eller mindre modstand i, hvis den skal lyse lidt længere?

Mvh. Andreas Kaup.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 11-11-03 12:48

Så er der 2 print i posten. Det ene er lidt skævt, men kan files. Det andet print, er der et hul der er lidt ovalt, men kan sagtens bruges. Jeg har vedlagt en lille skitse, over hvordan komponenterne skal sidde. Jeg håber at du kan læse mine kragetæer, ellers må du komme tilbage.

MVH

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 11-11-03 13:38

Lyder godt!
Vender nok helt sikkert tilbage med et par spørgsmål senere.
Så kan du jo også lige finde ud af, hvad du skal have for denne "tjeneste"

Mvh. Andreas.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 11-11-03 13:44

PS: nu har du vel ikke noget med A.P.Møller at gøre, siden du er i Svendborg, og er nordjyde????

MVH

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 11-11-03 14:02

Nu har du vel sendt den? - Jeg nok svare på dit spørgsmål, når den er dukket op med posten

Mvh. Andreas.

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 12-11-03 18:58

Det dukkede op i dag, og 1000 tak for dét!
Har været nede og købe lidt komponenter, men desværre kan jeg ikke lige finde en loddekolbe her på skolen, så må vente til mandag
Jeg fik komponenter til 2 sæt + loddetin for 28 kr., så det kan der vel ikke klages over. (Har en kammerat, der også lige så godt kunne få en, nu den var der )

Og "JO" - jeg har noget med A.P. Møller at gøre! Er "ansat" som Skibsofficer-studerende. Går pt. på Kogtved Søfartsskole. Skal på værkstedsskole til januar - og ud og sejle med containerskib til sommer

Jeg vender lige tilbage, når jeg får set lidt mere på det.
Mvh. Andreas.
PS: Ser lige på at få opdateret min profil, så det er lidt tydeligere hvad jeg går og interesserer mig for. Det kunne jo forhåbentligt være at jeg kunne være til tjeneste engang

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 14-11-03 11:21

Nå, men så kan det være vi mødes en dag.
Hvis du ellers er tilfreds, så husk at afslutte spørgsmålet.

MVH

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 14-11-03 17:19

Jeg er ovenud tilfreds med responsen!
Tænkte bare, at jeg sikkert havde et spørgsmål eller 2 når jeg får det loddet sammen(på mandag), så jeg venter derfor med at lukke for spørgsmålet.
Jeg vil meget gerne sende dig et et beløb for print - blot skriv adressen.
Endnu engang tak!
Mvh. Andreas Kaup.

Godkendelse af svar
Fra : akaup

Dato : 17-11-03 19:09

Tak for svaret viskinge.
Desværre lyser den kun med ca halv kraft - hvilket ikke er nok til at lyse kabinen ordentligt op. Det er dog som om at den lyser krafigere og kraftigere fra gang til gang. Skal lige se lidt mere på om det skal til at være en permanent installation.
Desværre for mig fik jeg brændt 2 huller i taget pga. en varm komponent Men det var nu ganske selvforskyldt - men stadigvæk ærgeligt!
Mvh. Andreas.