/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Concorde c4 udskrift via USB port
Fra : jeppebarckman1
Vist : 2593 gange
40 point
Dato : 10-11-03 00:13

Hej
Jeg har købt en ny printer der er forbundet med computeren via et USB stik.
Jeg kan ikke indstille concorde til at udskrive via USB.

Er der nogen der kan hjælpe. Er man nød til at opgradere til C5

MVH Jeppe

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 10-11-03 01:28

Brug en anden computer - brug netværk - og brug så printeren via netværket fra C4.
Du skal indstille printeren på C4 maskinen, således at den kører på f.eks LPT2
Det gør du ved at sige ja til at du kører dos programmer, og så tilføjer printerport.

mvh
Jens

Kommentar
Fra : jeppebarckman1

Dato : 10-11-03 23:53

Tak for svaret Jens. Men jeg forstår ikke helt hvad du skriver. Skal jeg oprette et netværk hvor printeren er tilkoblet en anden computer vi USB porten.
Men hvordan kan jeg så få kontakt tjl den printer vi netværket. Indstiller jeg den til at udskrive på LPT2 har jeg jo ikke tilkoblet noget der?

Er det muligt du kan uddybe besvarelsen lidt.

På forhånd tak

Jeppe barckman

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 11-11-03 07:50

Ja, du skal oprette et netværk.
På den computer hvor du installerer printeren, skal du indstille til at dele printeren. (Højreklik på printeren og vælg deling)
På den computer hvor du har C4 installeret, skal du oprette netprinteren, (opret ny printer, og find den via netværket) og når du opretter den, skal du vælge punktet.. Jeg udskriver fra DOS programmer.. Så kommer der et punkt hvor du skal vælge port, der vælger du LPT2.
Så bliver netværksprinteren tilgængelig på porten LPT2 på din C4 maskine.

mvh
Jens

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 11-11-03 09:51

Har du indstalleret din printer korekt,der er mange usb printere der skal indstalleres på denne måde(for at virke)min egen inklusiv,man sætter printeren til Strøm/usb stik unden at printeren er tændt,starter pc'en
og kommer indstalations wizarden frem så klikker man annuler,så indstallere
man softwaren til printeren og i nogle tilfælde vil indstallationen bede dig om at tænde printeren og vil så søge efter printer porten auto,når den så
har fundet porten og er færdig med at indstallere softwaren,genstart, med
printeren tænd,spørger indstalationen ikke om at tænde printeren så tænd
den efter indstalationen af printer softwaren og genstart.
Manse9933vis du prøver dette så skal du nok afindstallere softwaren og rense ud efter dette.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 11-11-03 11:16

Manse - Concorde C4 kan da ikke indstilles til at kørte andet end LPT og COM porte, vel?
En usb port kører ikke LPT eller COM, vel?
Ergo, må man få adgang via LPT/COM, og det kan så vidt jeg ved kun lade sig gøre ved en redirected port i et netværk.

Kommentar
Fra : jeppebarckman1

Dato : 11-11-03 15:07

Jens for lige at være helt sikker. Kan det lade sig gøre at omgå USB porten uden at lave et nætværk med en anden computer?
Jeg har to computere men det ville være rart ikke at skulle tænde dem begge hver gang man skal have noget printet ud.
MVH
Jeppe

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 11-11-03 15:48

Har lige checket lidt op...

Det ser ud til at du faktisk kan gøre det på een maskine.

1) tillad deling af din printer i windows kald den delte printer for f.aks DELTUSB

2) i command mode.. skriv net use LPT2 \\mincomputer\DELTUSB

mincomputer= dit computernavn

3) Så skulle det være muligt at skrive til LPT2

Bemærk at det kan være nødvendigt at ændre udskriftsmåden fra RAW el.lign til TEXT i printerindstillingerne udskriftsprocessor.

Se denne artikel der omtaler et andet DOS baseret system DataFlex
http://www.decompile.com/dataflex/tips/usb_printer.htm

mvh
Jens

Kommentar
Fra : jeppebarckman1

Dato : 11-11-03 17:45

Fantastisk nu kan jeg udskrive på min lexmark 5100 usb printer fra concorde c4.

Men.. det ser ikke helt godt ud. Den skriver en masse underlige tegn og så kan den ikke skrive æøå.
Kender du/I en løsning til dette problem?

Et andet problem er at jeg siden jeg opdaterede til windowsXP har jeg ikke kunne skrive ø inde i concorde isteddet kommer der et c med streg igennem. æå er intet problem

Håber der er nogen der kan hjælpe mig

MVH
Jeppe

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 11-11-03 22:36

Ja, der er noget med DOS tegnsættet. Fandtes også i "gamle dage" - Skyldes faktisk at IBM lavede en fejl i tegnsættet vedr. danske bogstaver.

De underlige tegn, udover japansk cent(lille ø) og Yen(Stort Ø) er styrekarakterer. DEr har du brug for at finde ud af hvilke escape sekvenser (hvis nogen overhovedet) der styrer Lexmarkens font størrelser samt fed skrift, og dernæst sætte dem ind i C4's styrekarakterer for printeren. Alternativt må du fjerne alle styrekaraktererne i C4, og finde dig i en skriftstørrelse og uden fed/skrå/underlined.

Det værste er vel egentlig fakturaen hvis du bruger den i C4.

mvh
Jens