/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Norton Ghost versus DriveImage?
Fra : kaos_kristian
Vist : 494 gange
50 point
Dato : 09-11-03 23:17

Hejsa
Jeg går og overvejer at investere i et imageprogram, og jeg har så vidt muligt prøvet at finde ud af hvilket program der er det bedste. Men jeg kan ikke finde nogen sammenligninger af de to programmer og kender ingen af dem. Spørgsmålet er såre simpelt: Hvilket program (Norton Ghost eller DriveImage) er bedst. Hvad er fordele og ulemper ved de to - vi snakker selvfølgelig om de nyeste versioner (ikke corp. ed.)...

Er det derudover muligt at lægge mit image på en bootable cd, så jeg kan smide cd'en i min pc. Boote op på den og smide mit image på en helt tom eller død computer? I så fald hvordan udfører jeg dette stunt?

På forhånd tak
Kristian

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-11-03 08:59

Jeg kender kun Ghost periferisk.
Drive Image Kan:
Arbejde i windows direkte ind/ud fra anden partition.
Gemme i windows / hente i medbragt (caldera dos)
Gemme på CD-rom (er) i bootable tilstand.
Hente Image fra CD-rom ved hjælp af 2 disketter (genereres af Drive Image)
Jeg har prøvet at lægge et XP image fra en comp til en helt anden type Comp for sjov da det jo ikke er lovligt (kun een licens)
Både Ghost og Drive Image pakker en eller flere partitioner til ca. 50%
Emesen.

Kommentar
Fra : kaos_kristian

Dato : 10-11-03 18:45

Så vidt jeg har forstået kan begge programmer det samme, begge kan køre NTFS, begge kan brændes ned på flere cd-rom'er, begge kører direkte i windows (for derefter automatisk møffer ud i pc-dos og så tilbage igen) og begge kan vist nok køre og instalere imaget direkte fra cd.

Det virker en smule ubelejligt at skulle til at benytte disketter i DriveImage - hvad er så ide'en med de bootable cd'er?
Grunden til at jeg vil undgå disketter er at på min nye bærbare er der ingen diskettedrev, hvorfor det vil være langt mere belejligt at kunne boote og redde en eventuel død bærbar dirkete fra cd-rom.

Men er der overhovedet nogen forskelle på de to programmer eller er der her langt mere tale om en religionskrig???

Undres en smule

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 50 point
Dato : 10-11-03 18:57

De er lige gode så køb det der er billigst! De kan begge boote op fra en cd men det kræver man laver en floppy boot diskette i begge programmer.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-11-03 19:13

Drive Image 2002 kører direkte i windows fra en anden partition. både ind/ud
Tedd har ret køb det billigste.
Men en løsning for dig kunne være:
4 partitioner på HD
1) win98 500mb og en bootmanager = altid adgang til win 98
2) dit styresystem med styrefiler til programmer
3) til programmer
4) til image filer (lidt større end (2) så to stk ca. 50% image filer af styresystem kan ligge der.
Det vil ikke tage lang tid at genkalde styresystemet og programfilerne ligger der jo.
Indviklet - ja men ingen disketter
Emesen.

Kommentar
Fra : kaos_kristian

Dato : 10-11-03 19:57

Men det må da være muligt at lave en cd-rom hvor jeg bare kan smide en cd i hvor jeg kan boote fra cd'en hvorpå at jeg kan restore direkte fra cd'en (eventuelt flertal). Altså samme fremgangsmåde som diverse recovery cd'er bare med den forskel, at denne recovery cd ikke er fabrikantens bud på den bedste startkonfiguration, men derimod optimeret til min computer.
Jeg forstår ikke helt ide'en med at "spilde" 500 mb på Winb98

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-11-03 20:43

Du kan bruge de "spildte" 500 mb til at have kontrol over resten af comp - men jeg ved jo ikke hvor stor din HD er. Så hvis dit styresystem på part 2) går helt ned kan du fra denne part(win 98) genindlæse system på part 2). Dette snørklede måde at "køre" på er fordi du ikke har diskette-drev. Kan du udskifte CD-rom med diskettedrev er der en anden mulighed. Men langsommere genskabelse på grund af dos-tilstanden.
2 partitioner
1) styresystem
2) programfiler og imagefiler
Styresystemet vil ikke fylde så meget og er hurtigt genskabt. Partition 2) vil nok ikke blive ødelagt sammen med styresystem og der ligger så imagefilen.
Det gemmes fra windows men hentes via 2 disketter.
Emesen.
Jeg har ikke DI 2000 liggende her så jeg er ikke sikker på om man kan lave en direkte boot -CD

Kommentar
Fra : kaos_kristian

Dato : 10-11-03 20:54

Jeg har 16 partitioner 2 harddiske på henholdsvis 120 og 80. Men jeg sværger til NTFS og som sådan mener jeg at det bør være muligt at kunne undgå disketter, i og med at cd'en netop burde kunne gøre det samme. Derudover kan jeg stadig ikke se ide'en i at benytte mig at Win98 - vil jo ikke have flere styresystemer men blot en recovery disk jeg kan smide i når jeg har "leget" for meget med computeren og den egentlig burde reinstaleres...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-11-03 21:07

Yes - og det er netop hvad jeg gør.
Bootmanager win98/win2000/XP/lager til imagefiler
Fra 98 kan jeg gendanne w2k eller Xp fra før jeg legede (lagde styresystemerne w2k og XP helt ned)
Fordelen ved w98 på første partition er at det går hurtigere med DI i windows miljø
Emesen.

Kommentar
Fra : kaos_kristian

Dato : 10-11-03 21:09

Syntes nu stadig at tre styresystemer er en smule overkill til en computer...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-11-03 21:29

Ja ja - og så kører jeg med HD-skuffer til udskifning med andre styresystemer.
Og skuffe nr 2 med forskellige lager HD.
Nå - men jeg leger også en del.
Emesen.

Kommentar
Fra : kaos_kristian

Dato : 10-11-03 21:38

Hvorofr så ikke også Unix?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-11-03 22:11

Jo da. vores server kører en af unix versionerne. SME/E-smith (Linux red hat).
Der kommer også Red Hat i stedet for den suse 8 som jeg ikke bruger mere.(besværlig)
Emesen.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 10-11-03 23:31

Hvad med at svare på spørgsmålet? Eller er det smalltalk det her?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-11-03 23:47

Ja den løb lidt ud tedd og kaos_kristian har jo fået lidt information.
Emesen.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 11-11-03 01:23

Man kan downloade en boot string! *S* 16 partioner på harddiske lyder lidt som overkill!

Kommentar
Fra : kaos_kristian

Dato : 12-11-03 19:48

Angående de 16 partitioner så er jeg et relativt ordensmenneske - og hver partition til sin del.
Jeg endte med at købe norton systemworks 2003 da der tilsyneladende ikke var den store forskel på programmerne. Så svaret må vel i og for sig godkendes som køb det billigste - tak for hjælpen.
Kaos

Godkendelse af svar
Fra : kaos_kristian