/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Fujitsu Siemens monitor bøvler
Fra : NKSDK
Vist : 399 gange
200 point
Dato : 09-11-03 21:09

Hej

En ven har en Fujitsu Siemens PC - 2½ år gammel - og han har i et stykke tid døjet med sin skærm.

Hver gang computeren startes, må han justere skærmen - IKKE egenskaberne i Windows, de er gode nok. Det er selve monitoren, der hver gang skal justeres mht. billedets placering, billedets størrelse og facon.

Vi har netop skiftet det lille batteri i PC'en, og det har ikke hjulpet - har nogen erfaringer med et problem som beskrevet?

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh

NKSDK

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-11-03 21:15

Hvad sker der hvis i venter med at justere, til skærmen opnår drifttemperatur.
Er det galt med fokusering og lysstyrke også.

Kommentar
Fra : NKSDK

Dato : 09-11-03 21:19

Hej Teil

Nej, der er ikke noget galt med focus og lysstyrke, farver og kontrast - kun billedets størrelse, facon og placering volder problemer.

Vi har prøvet alt muligt efterhånden: Om temperaturen skulle spille ind (som du nævner), om tingene var anderledes, hvis vi slukkede skærmen og først tændte, når PC'en var kørende, og meget mere ...forgæves.

Mvh

NKSDK

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-11-03 21:29

Jeg spekulerer på om en elektrolytkondensator er ved at sige farvel.
Ev. en lodning som p.g.a. varme er skyld i en dårlig forbindelse.
Hvis skærmbilledet kun kræver én justering og ikke løbende skal ændres
tyder det på en spændingsfejl, en el.lyt er en mulighed.

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 210 point
Dato : 09-11-03 21:34

En defekt pot.meter vil afsløre sig ved justeringen,
et uroligt flimrende billede er resultatet.

Godkendelse af svar
Fra : NKSDK

Dato : 09-11-03 21:37

Tak for engagement og svar, Teil.

Nu har vi lidt at gå efter - spørgsmålet er, om man skal skifte noget grej eller om det betaler sig med en reparation.

Mvh

NKSDK

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-11-03 21:43

Der er så muligheden at be om prisen for en rep. Det koster jo noget at fejlfinde og beregne, men se det i forhold til prisen på en ny skærm. Hvis service og ev. køb af ny skærm sker i samme firma, er det lettere at diskutere priser i begge retninger.

Kommentar
Fra : NKSDK

Dato : 09-11-03 21:46

Igen tak - jeg lader kammeraten afgøre, det er hans penge. Måske er det en kærkommen lejlighed til at skifte til TFT eller 19" CRT

NKSDK