/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Bønner ?
Fra : food_life
Vist : 1361 gange
20 point
Dato : 21-02-02 14:08

Bønner

I et asiatisk supermarked har jeg været så letsindig at købe BLACK EYE BEANS og BLACK BEANS (tørrede) produceret i Thailand – nu mangler jeg en tilberedningsvejledning og et par gode opskrifter?

Accepteret svar
Fra : PARKENSS

Modtaget 30 point
Dato : 21-02-02 15:28

Et par lækre opskrifter,-!

Kogt lammeroulade med gedeostecreme og lun bønnesalat
- 4 personer hovedret

1 udbenet lammebryst ca. 800 g
1 bdt. persille
1 citron, skallen
Salt og peber
1 suppevisk
2 dl sortøjebønner (black eye beans), (der stilles i bl›d natten over)
Olivenolie til stegning
1 stort rødløg
1 fed hvidløg
8 soltørrede tomater
50 g udstenede små Provence oliven
Spidskål
Balsamicoeddike
1 agurk
1 bdt. kørvel
4 små gedeoste ca. 150 g

Hak persillen fint, riv skallen af en citron og kom fyldet i det udbenede lammebryst.
Kryder med salt og peber og rul lammebrystet sammen på den korte led, så det bliver en ordentlig tyk pølse.
Bind pølsen sammen med hvidt bomuldsgarn, kom den i en gryde.
Hæld koldt vand på så det dækker, kog og, skum grundigt.
Tilsæt suppevisk og salt og peber og kog i ca. 3 - 3 time.
Efter endt kogetid lad lammebrystet trække i kogevandet ca. 20 min.
Kog de udblødte bønner med de sidste ca. 30 minutter af kogetiden, eller til de er møre.
Tag dem derefter op.
Rødløg og hvidløg hakkes og sauteres i lidt olivenolie til de er klare.
Skær de soltørrede tomater og oliven i strimler og, hak kålen groft.
Tilsæt de soltørrede tomater, oliven og kålen til rød-/ hvidløgsblandingen, tilsæt også de kogte bønner og sauter til kålen begynder at falde sammen.
Smag til med balsamicoeddike og salt og peber.
Skær agurken i tern og hak kørvel - begge dele vendes i kålblandingen.

Til gedeostecremen blendes gedeosten med ca. 2 dl af lammefonden.
Smag til og giv til den lune bønnesalat og lammet.

(4 pers.)
Bønnesalat med feta

100 g hvide bønner, butter beans eller black eye bønner
3 dl vand
½ liter grønsagsbouillon
1 fed hvidløg i skiver
1 kvist timian
1 laurbærblad
250 g frosne haricots verts (fine, grønne bønner) i mindre stykker

Mvh
Parkenss
Marinade
1 spsk hvidvinseddike
½ tsk groft salt
friskkværnet peber
3 spsk olie
1 spsk frisk, hakket persille

200 g Karoline's Feta ost 45+ (21%) i tern

Tilbehør: 240 g groft brød.

Sådan gør du:
Skyl bønnerne og sæt dem i blød i koldt vand i ca. et døgn. Hæld dem til afdrypning i en sigte. Bring bouillon tilsat hvidløg, timian og laurbærblad i kog. Tilsæt de udblødte bønner og kog dem ved svag varme og under låg efter anvisningen på emballagen. Tilsæt de grønne bønner. Bring atter de 2 slags bønner i kog. Kog dem ved svag varme og under låg i ca. 2 min. Hæld bønnerne til afdrypning i en sigte og lad dem dryppe af. Fjern hvidløg, timian og laurbærblad.

Marinade: Pisk eddike, salt og peber sammen. Pisk olien i lidt efter lidt. Tilsæt persille og smag til. Vend de lune bønner i marinaden og stil dem tildækket i køleskabet i mindst 45 min.

Ved serveringen: Læg Feta, bønner og marinade lagvis i en salatskål

Godkendelse af svar
Fra : food_life

Dato : 21-02-02 19:48

Tak for svaret PARKENSS.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-02-02 23:40

Hejsa
Jeg har netop i dag lavet den skønneste ret med black eye beans.
Du skal bruge
340 g. black eye beans, der har ligget i blød natten over
2 fed hvidløg, hakket
1 spsk usaltet smør
1½ spsk jomfru olivenolie
250 gr. frisk spinat (jeg brugte altså helbladet frossen, og det virker helt
fint)
salt og friskkværnet peber
balsamico

Kog bønnerne en time eller til de er møre. Hæld vandet fra.
Svits hvidløget gyldent i smør og olie (går lynhurtigt, så pas på, det ikke
brænder på). Tilsæt bønnerne og spinaten. Steg indtil spinaten er blød, ca.
1 minut.
Kan spises varm, alene eller som tilbehør. Den kan også bruges som forret
ved stuetemperatur.

Jeg har som sagt lavet den idag og var meget positivt overrasket over, hvor
lækkert det smagte.
MVH Rikke
food_life <food_life.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:z96d8.2684$Rz2.98505@news010.worldonline.dk...
> Bønner
>
> I et asiatisk supermarked har jeg været så letsindig at købe BLACK EYE
> BEANS og BLACK BEANS (tørrede) produceret i Thailand - nu mangler jeg en
> tilberedningsvejledning og et par gode opskrifter?
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-02-02 18:21

Prøv at skrive "black eye bean recipe" i google!
Annelise

food_life wrote:
>
> Bønner
>
> I et asiatisk supermarked har jeg været så letsindig at købe BLACK EYE
> BEANS og BLACK BEANS (tørrede) produceret i Thailand – nu mangler jeg en
> tilberedningsvejledning og et par gode opskrifter?
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"