/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Hardiske død!!!HJÆLP
Fra : janchri
Vist : 400 gange
500 point
Dato : 09-11-03 12:12

Når jeg tænder min computer kommer der en skærm frem der fortæller at den ikke kan finde Windows xp.Jeg har været inde i bios og der står at hardiskerne ikke er installert?.Og hvis jeg prøver at sætte en af mine hardiske i en anden computer kommer der den samme at der ikke er installert hardiske,men hvis jeg sætter en anden hardisk i som jeg ved der virker skriver den det samme,men hvis jeg sætter den i en gammel computer jeg har virker den,men ikke de to nye jeg har.Er der nogle der kan hjælpe mig

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 09-11-03 12:23

Hvordan har du kunnet installere XP, hvis din pc ikke har kunnet finde harddisken?

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : janchri

Dato : 09-11-03 12:38

Min computer virke fint indtil igår og den jeg skriver fra nu er min gammel computer og det var den jeg prøvede de to hardiske på

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 09-11-03 12:54

Så begynder alarmklokkerne at ringe, enten virus eller blastervirus.
Og noget tyder på at den har sat sig i bios-en.

Der er skrevet en del om hvordan man kan fjerne disse, og kan du ikke finde indlæggene kommer der formentlig snart svar derpå.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-11-03 13:15

Du har formodentligt prøvet at autodetekt harddisken i bioesen?
Måske har du et defekt ide-kabel, har du prøvet at fjerne evnt cdromdrev og sætte den til der?
Er det ikke meldingen: No boot disk du får?
Du kan evnt. prøve at dreje trykpladen væk fra dit knapbatteri i motorboardet, så den ikke får strøm i 5 minutter, så skulle den være sat tilbage til fabriksindstillingerne.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 09-11-03 13:27

Og lige et tillæg.

Når du ikke kan dedektere dine nye harddiske på en anden pc, kan det være på grund af at styresystemet på den anden pc er mindre end win2000 samt at du måske kører med ntfs med de nye. Det vil ældre styresystemer ikke kunne læse.

Kommentar
Fra : janchri

Dato : 09-11-03 13:51

Til pallebhansen
Jeg har ikke prøvet autodetekt jeg mener ikke at der et nogen steder der står det.Jeg har prøvet at skifte idekabel og det er det samme,nej jeg har ikke prøvet de med cdromdrev,men hvis det nye idecabel heller ikke virker så bliver det nok det samme.Den melding jeg for er at den ikke finde styresystemet.men jeg vil prøve det med batteriet

Kommentar
Fra : janchri

Dato : 09-11-03 13:55

Til ellebye
Styresystemet på den anden computer er Win98,og det er en gammel pentium 133,og på den nye er det ntfs

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 09-11-03 13:56

Når du har prøvet ovenstående med batteriet, så prøv helt forfra, formater harddisk og geninstallation af XP.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-11-03 14:06

Med en startdiskette.
Ved A:\>fdisk /mbr (reset master boot record på HD)
Ellers er der her en diskette som evt. kan læse din HD:
http://www.ntfs.com/boot-disk.htm
Hvis du kan komme i bios så sæt den til default = fabriksindstilling
Står den til at kunne boote fra HD
HD er vel på IDE 0 (1) primary
Emesen.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 09-11-03 14:09

Win98 kan kun køre fat32 og demed ikke læse diske der formateret i ntfs format.

Kommentar
Fra : janchri

Dato : 09-11-03 14:14

Til pallebhansen
Dvd drevet og cd brænder kan bios godt finde,men jeg har en cd der hedder ibm aptiva produktretablering og fejlfinding,kan man ikke bruge den til at få det hele tilbage som fra starten.Computeren var godt nok født med Win98

Kommentar
Fra : janchri

Dato : 09-11-03 14:23

Og lige et tillæg
Det hele starte med at computeren begyndte at opføre sig mærklig,den frøs og når jeg genstartet kom det med styresystemet,men så skulle jeg bare lige pille idekablet ud og sætte det i igen så kunne den lidt igen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-11-03 14:35

Ja det tuder på et defekt idekabel, når du kan tage det ud og ind igen, derfor skal du trykke det godt fast, også på bundkortet. Derfor skriver jeg også prøv at bruge det andet kabel, hvis du ikke har et reservekabel.
Jo du kan godt få det hele ind igen (det kunne være en ide hvis der var hardwarekonflikter/virus mm), men det er nok ikke problemet, problemet er at bioes først skal detekte HD, og derefter skal Windows også godkende den.
Men måske er hele problemet en defekt IBM, så nogengange kan den ses og nogen gange ikke, men jeg hælder kraftig til IDE-kablet, og så hjælper alle andre krumspring, med disketter, eller spywarefri, og diverse hjælpeprogrammer ikke.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-11-03 14:43

Jeg har været ude for en Aptiva som skulle genstartes op til 3 gange for at kunne genkende hardware ændringer.
Emesen.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 09-11-03 14:47

Ja her vil jeg give >pallebhansen ret.

Ikke for noget, men normalt er det noget af det første man prøver, og hvis vi havde fået oplysningen med det samme osv. historik.

ellebye

Kommentar
Fra : janchri

Dato : 09-11-03 18:32

Til ellebye og emesen
Nu har jeg prøvet at skifte idekabel og det hjal ikke,jeg var inde i bios der stod hardisk 1&2 deaktiveret så jeg aktiveret dem men det hjal heller ikke og det kan vel ikke passe at begge hardiske er brændt af

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-11-03 18:56

Hov du har 4 punkter til HD
Primær 1 = IDE kabel på bundkortets IDE 0 (1) primary HD stilles til master (C:)
Primær 2 = IDE kabel på bundkortets IDE 0 (1) primary HD stilles til slave
Sekundær 1 = IDE kabel på bundkortets IDE 1(2) secundary HD stilles til master
Sekundær 2 = IDE kabel på bundkortets IDE 1(2) secundary HD stilles til slave
Som test-kørsel
Kun HD med styresystem på IDE primary og den stilles som master.(jumper)
I bios stilles alle 4 til auto og auto helt ude til højre
Evt. også en genstart.
Emesen.

Kommentar
Fra : janchri

Dato : 09-11-03 20:54

Til emesen
Det du skriver er gjort,men i bios kan jeg ikke se nogle steder hvor de kan stilles på auto.Men der en ting mere som synes er mærklig er at den gamle computer jeg sidder ved nu som kører win98 hvis jeg tager hardiske ud og sætter den i den nye kan den heller ikke finde hardisken.Kan det værer et eller andet der er gået i computern

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 09-11-03 21:03

Er der garanti på bundkort og cpu?

Spørgsmålet er om det er bios-en der er stået af.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-11-03 21:07

Det er bios der ikke er sat til at kunne se din HD (eller defekt)
Der hvor du skal stille auto osv. er der hvor du også stiller uret og dato.
Jeg kan ikke lige huske hvad det hedder.
Der er 4 rækker hvor der står HD størrelse.
Hvis der ikke er en tap på det flade kabel kan du evt. prøve at vende det ved HD.
Emesen.

Kommentar
Fra : janchri

Dato : 09-11-03 21:07

Til ellebye
Nej garatien er udløbet for 2 mdr.siden,men hvis bios-en gået så kan man vel heller ikke komme ind i den og det kan jeg

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-11-03 21:10

Jeg lukker nu.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 09-11-03 21:19

Både ja og nej, du kan komme ind i bios-setup men du kan ikke læse noget omkring hvad der installeret på din pc, og forøvrigt findes der også virus der netop angriber bios-en.
Jeg kan også forstå at du ikke rigtig kan følge med emesen, men hvis du lige noterer hvad dit bundkort hedder, vil jeg prøve af finde manualet til det og studere det i morgen

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : janchri

Dato : 09-11-03 21:36

Til ellebye
Jeg ved ikke om det rigtig men jeg har fundet noget der hedder K7T pro(MS-6330 atx va Mainboard

Kommentar
Fra : janchri

Dato : 09-11-03 21:45

Til ellebye
Jeg har været inde i bios og der et sted der står konfigurtion af ide-disk
drev0 og 1 forudindlæst deaktiveret
drev 2 og 3 forudindlæst deaktiveret
Så har jeg aktiveret dem og gemt det men da jeg kom der ind igen var drev 2 og 3 deaktiveret
ps det er fordi jeg ikke gider at svarer jer hurtig men jeg kun en skærm så jeg skal til at pille ledninger ud af den gamle og sætte det i den nye for prøve det i skriver

Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 500 point
Dato : 09-11-03 21:59

Jeg forstår godt din fustration, at svarene kommer som perler på en snor.

Men med dit sidste svar kan det kun være en af 2 ting:

1. dit batteri er fladt, kan ikke huske bios-opsætningen
2. din bios er defekt af samme årsag.

Tyg på det til i morgen, så sover vi på det.

Kommentar
Fra : janchri

Dato : 09-11-03 22:00

Til ellebye
Undskyld det var en gammel computer jeg har haft.Jeg kan ikke se hvad det er for et bundkort der er i men computer er en ibm aptiva pentium 3 800Mhz

Kommentar
Fra : janchri

Dato : 10-11-03 21:05

Det hjalp at fjerne batteriet og sætte det i igen så nu køre den bare og mange tak for hjælpen til jer begge to det var pænt af jer at ofrer så meget tid på at hjælpe mig.Men jeg har lige et spørgsmål hvad tror i det var i vejen og skal jeg købe et nyt batteri eller har der været en virus

Godkendelse af svar
Fra : janchri

Dato : 10-11-03 21:06

Tak for svaret ellebye.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-11-03 21:18

Hvis den starter normalt i morgen igen var det ikke batteriet.
Der findes virus som går ned i bios, men da det er eeprom som sættes fra fabrikken og kan ændres af bruger, kan det også være det strømudfald for et stykke tid siden som har lavet rod i indstillingerne. Der kom netop nogle spændingsspidser som kan gøre det.
Tillykke med resultatet.
Emesen.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 10-11-03 21:52

Det er som >emesen skriver lidt svært at afgøre. Det KAN godt have været batteriet, evt. noget ir, ellet det ikke har siddet godt fast, men på den anden side skal virus heller ikke udelukkes da bios-en er blevet resat ved at fjerne batteriet.

Men du skal også have tak, da dette var et af de spørgsmål hvor man rigtig må lægge hjernen i blød for at finde mulige årsager.

Mvh
ellebye