/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Granitbordplade
Fra : asjens
Vist : 866 gange
100 point
Dato : 08-11-03 17:10

Vi har konstateret ridser et par steder på neo africa granitbordpader, som lige er blevet ilagt i køkkenet. Kan de poleres væk, eller skal vi klage til tømreren?

mvh

Morten Stig Jørgensen

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 110 point
Dato : 08-11-03 17:27

De kan godt "slibes væk", men det syntes jeg tømreren skal gøre.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 08-11-03 20:22

Prøv følgende som er taget fra www.ask-alex.dk

Sådan vedligeholdes bordplader af granit

Både slebne granitplader og granitplader, der fremstår rå, har fundet vejen ind i vores hjem. Granit findes i mange forskellige nuancer og er en grov- til mellemkornet bjergart, som er meget fast og hård. Til forskel fra mormor er granit mere robust, men det er en god ide også at mætte sin granitplade, så den forbliver, som da man købte den.

Du skal bruge:
sæbespåner, krystalsæbe eller granitolie
klude
lunkent vand
balje

Granitten mættes

Som det første bør man mætte granitten, så den bliver modstandsdygtig overfor snavs og fedt.

Bruges flydende krystalsæbe, blandes det i forholdet en del krystalsæbe til 20 dele vand.

Bruges fast krystalsæbe, piskes det ud i vandet ligesom sæbespånerne. Man kan også benytte granitolie.

Smør granitten godt ind i blandingen med en børste eller en klud.

Vask efter med en klud, vredet op i lunkent vand.

Rengøring og vedligholdelse

Regelmæssig vedligeholdelse og rengøring sker ved at vaske granitten i enten sæbespånevand eller med krystalsæbe.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 08-11-03 21:40

Tag og ring til Vest Diamant tlf. 86 83 65 77 de ved hvad du kan bruge, og sælger stenværktøj til fornuftige priser. De ved hvad du skal bruge til henholdsvis at slibe og polere. Jeg laver kunst , hvor der nogen gange indgår sten af forskellig art, og har haft meget glæde af dem.

Mvh
A.C.Rosmon
www.rosmon.dk

Godkendelse af svar
Fra : asjens

Dato : 09-11-03 10:41

Tak for svaret pallebhansen.