/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Små klumper i halsen??
Fra : SEPPE
Vist : 3736 gange
10 point
Dato : 08-11-03 16:19

Min søn har ofte små klumper der kommer op ad halsen. De lugter meget grimt og så længe de sidder i halsen kan de fornemmes, og det virker som om man har en grim smag i munden. Hvad er dette? Kan det afhjælpes?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-11-03 18:24

Jeg kunne forestille mig, at det er noget, der kommer fra hans mandler... Har han tit halsbetændelse? Prøv at få ham til at gabe op og lys ham i halsen, så du kan se, om mandlerne er hævede og om der er hvide pletter på.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-11-03 00:09

Tag din søn til en læge og få det undersøgt.

Kommentar
Fra : louise12345

Dato : 09-11-03 11:00

Jeg kan ikke huske hvad de klumper hedder, men de er ikke unormale.
Kig din søn i halsen, så vil du sikkert se flere af dem. De sidder oven over mandlerne.

Kommentar
Fra : gisele

Dato : 09-11-03 14:27

Jeg ved også med sikkerhed at de kommer fra mandlerne. Det er på ingen måde farligt..

Kommentar
Fra : SEPPE

Dato : 09-11-03 19:55

Jeg er nu heller ikke bange for at de er farlige, men skal man bare leve med det??

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-11-03 20:14

Du kan kun leve med det, når du har haft din søn med til læge og han/hun fortæller dig at det ikke er farligt. Så vil du have en god samvittighed, så har du nemlig gjort hvad du kunne.

mvh ans

Kommentar
Fra : sismofyt

Dato : 10-11-03 02:37

Hej Seppe!

DEt kan være trøske, som vistnok er en slags svamp og meget normalt efter infektioner i halsen. Det kan også være mandelpropper, som også er meget normalt, da de dannes af nedbrudte celler, der sætter sig i mandlernes naturlige ujævnheder. Jeg ved, at nogle (voksne) har held med selv at rense dem ud med en vatpind. Jeg har ikke selv prøvet det, men kan forestille mig, at man nemt kommer til at stimulere brækcenteret - altså fremkalder brækfornemmelser. Jeg tror en tur til en øre-næse-hals læge er en idé. Man behøver vist ikke en henvisning fra egen læge længere. Prøv at ringe direkte til en af slagsen. Dér vil I også få en instruktion i hvordan I eventuelt selv kan rense det en anden gang. Måske kan det også skyldes allergi eller intolerans over for mælk eller lignende...

Prøv evt selv at slå trøske og mandelpropper op på netdoktor.dk

Venlig hilsen sismo

Accepteret svar
Fra : sismofyt

Modtaget 10 point
Dato : 10-11-03 04:19

Hej igen Seppe!

Lige et par korrektioner til mit første svar:

Det er højst sandsynlig ikke trøske. Så det behøver du ikke slå op.

Og prøv at slå "mandelpropper" op på www.google.dk i stedet for netdoktor, der åbentbart ikke vil have det som et ord.

VH Sismo

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-11-03 15:02

Hvor gammel er den der søn egentlig??

Godkendelse af svar
Fra : SEPPE

Dato : 10-11-03 17:01

Tak for svaret sismofyt. Det er lige præcis mandelpropper det er. Bare trist at der skal en operation til for at slippe af med det.

Kommentar
Fra : sismofyt

Dato : 19-11-03 02:19

Hvorfor skal der en operation til? Jeg tror bare øre-næse-hals lægen bedre kan vise jer, hvordan I næste gang selv kan rense propperne ud. Jeg havde engang en veninde, der gjorde det på sig selv med en vatpind, når problemet opstod. Jeg mener, det jeg har set foreslået på internettet er bagenden af en tandbørste.

Jeg tror kun man opererer mandler bort nu om dage, når de bliver ved at være ramt af betændelse og ingen andre behandlinger har vist sig at løse problemet. Men mandelpropper er altså ikke betændelse...

SÅ BARE ROLIG

VH Sismo