/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Hvor mange leder ?!
Fra : Odense
Vist : 21652 gange
50 point
Dato : 08-11-03 14:29

hej

hvor mange leder skal der til en alm. korspendanse på et værelse (jeg bruger fast kabel) !? og nogen der kan beskrive hvordan der virker

Mvh,
Rigo

Kommentar
Fra : Fromsej

Dato : 08-11-03 14:34

3 i hver afbryder, 4 hvis der skal en nul med til stikkontakten.

Kommentar
Fra : Odense

Dato : 08-11-03 14:45

det vil sige jeg kan bruge et kabel med 4 leder ialt og så har ELmanden det han skal bruge når han kommer ! det er jo lidt træls hvis der ikke er leder nok

og jeg fører det sådan: 4 leder fra, DØR1 til loft udtag og fra DØR2 4 leder til samme loftudtag... skulle det værer ok !?

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 08-11-03 15:06

Nu ville det være rart hvis man kunne lave en tegning.
Men jeg prøver at forklare.
En korrespondance afbryder har 3 klemmer. En som hedder "P" og to andre som vist ikke hedder noget. Afbryderen virker som en omskifter der enten slutter "P" til den ene eller den anden klemme.
En krydsnings afbryder har 4 klemmer og slutter i den ene stilling klemme 1 til klemme 2 og klemme 3 til klemme 4. I den anden stilling slutter den klemme 1 til klemme til klemme 4 og klemme 3 til klemme 2.
Hvis vi går ud fra du skal bruge 2 korrespondance afbrydere, kan du montere fasen på den ene afbryders "P" klemme og mellemledningen på den anden afbryders "P" klemme de to andre klemmer skal forbindes fra afbryder til afbryder. I den afbryder hvor du monterer fasen, er det nemt at montere en stikkontakt nedenunder, du mangler jo kun nullen. I den anden afbryder mangler du derimod også fasen, du har jo kun mellemledningen (lampeledningen) Hvis du skal bruge en tredje (eller flere) afbryder, skal det være en krydsnings afbryder. Altså 2 korrespondancer og x antal krydsninger. Krydsnings afbryderen monteres på de to ledninger som går imellem de to korrespondancer.
Du kan også vælge at montere korrespondance afbryderne på en anden måde. Denne måde går ud på at montere de tre klemmer i den ene korrespondance til de tilsvarende tre klemmer i den anden korrespondance. Krydsnings afbryderen monteres på samme måde som før. I DEN ENE OG KUN DEN ENE korrespondance montere du fasen til den ene klemme og mellemledningen til den anden, altså ikke til "P" klemmen.
Nu burde du kunne fremstille en tegning ud fra det jeg har skrevet, og så kan du selv se hvormange ledninger du skal bruge i netop din installation. Hvis du altså overhovedet forstår hvad jeg har forsøgt at forklare
Men det ligger jo sådan at du kun må foretage denne operation hvis du er installatør, så det går jeg ud fra at du er.

M.v.h Kim

Kommentar
Fra : Fromsej

Dato : 08-11-03 15:09

To 4 leder er OK.

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 08-11-03 15:10

PS. Ud fra dit sidste indlæg vil jeg anbefale dig at trække en 5-leder (uden jord). Hvis du i installationen også har jord, ville jeg trække en 7-leder. (man kan ikke få 6-leder)
Du kan måske nøjes med en 4-leder, men ofte behøves en 5-leder.

Kim

Kommentar
Fra : Fromsej

Dato : 08-11-03 15:14

Lav den korrespondance med Fase i begge ender, det er da meget bedre.
Leder fra "P" til "P" i afbryderne, fra den ene klemme uden mærke ledning i lampe fra begge afbrydere, den anden klemme uden mærke monteres fasen i begge afbrydere.

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 08-11-03 15:17

Fase i begge ender har man kun sålænge der ikke er monteret en krydsning. Derfor skal man ALTID montere fase og mellemledning i en og samme korrespondance afbryder.
Kim

Kommentar
Fra : Fromsej

Dato : 08-11-03 15:21

VRØVL

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 08-11-03 15:25

Selv vrøvl!
Hvis du kan montere en korrespondance med krydsning, montere fasen på den ene klemme i den ene afbryder og så få den til at være det samme sted i den anden afbryder, er du dygtigt.
Kim

Kommentar
Fra : Fromsej

Dato : 08-11-03 15:29

Hvis du ikke kan montere en Krydsningsafbryder ind i en "B" korrespondance må du hellere aflevere dit svendebrev, hvis du har et !

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 08-11-03 15:37

Vil du da mene du kan montere en "B" korrespondance med krydsning, og alligevel have fasen i samme klemme i begge korrespondance afbrydere?
Kim

Kommentar
Fra : Fromsej

Dato : 08-11-03 15:40

Nej, så ville jeg have opfundet "D" korrespondancen.*G*
Men eftersom der overhovedet ikke er tale om en krydsning her, er det vel ligegyldigt, eller?
I en "B" med kryds vil du have fasen i den ene Korr og i kryds, så er det spørgsmålet om hvor det er hensigtsmæssigt at placere den Korr uden fase, eller trække en fase med.

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 08-11-03 15:45

OK- jeg troede lige du havde fundet på noget smart.
Du har helt ret, Hvis der kun er de to døre med hver sin korrespondance, og der aldrig kommer flere, så kan det være ligegyldigt. Og så kan man ligesågodt spare den ledning. Bortset fra at en ledning for meget kan man gemme, men en ledning for lidt kan man ikke så nemt gøre noget ved.
Kim

Kommentar
Fra : stj

Dato : 08-11-03 16:04
Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 08-11-03 16:15

Hvor smart, så fik vi alligevel vores tegninger.
Kim

Kommentar
Fra : Fromsej

Dato : 08-11-03 16:24

Rigtigt godt link.*S*
Burde udløse de udlovede point.

Kommentar
Fra : Odense

Dato : 08-11-03 16:37

hej !Igen!
men det er rigtig nok det jeg gør at jeg trækker en 5-leder (uden jord) op til den orange sammle dåse i loftet fra hver dør !? eller hva!? jeg sætter kun den grønne og den orange dåse op selv og murer ledning ind, det er alt. resten skal en installatør lave. men jeg vil bare værer sikker på at jeg gør det rigtig. Jeg trækker også 2 leder fra gulv stikkontak op til den orange loft udtag. er det ok !?

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 08-11-03 16:53

Ang. jeres snak om en krydsning:
Ved I hvad en krydsningsafbryder koster?
Hvis der skal være flere end 2 tændingssteder, ville jeg da foretrække relæ fremfor krydsning. Alene af økonomiske hensyn.
Og så forresten, hvis du "Odense", bruger relæ i stedet for korresp. kan du nøjes med 2 ledninger i hver "afbryder".
//Knud

Kommentar
Fra : Axencrone

Dato : 08-11-03 16:58

Jeg vil ikke sige nej til 4 leder, men jeg vil hellere have en 5 leder kabel(altså PVIKJ kabel, og J står for Jord), hvis du vil have stikkontakt med jord under begge afbryder!
MVH

Kommentar
Fra : Odense

Dato : 08-11-03 16:58

okay! hvor sidder det relæ ? og nogen der har en tegning ?

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 08-11-03 17:24

Det er altså ikke bare lige. Hold nu fast ved korrespondancen.
Med hensyn til antal ledere, så træk hellere for mange end for få.
Du skal bruge 3 ledninger til hver korrespondance og 1 eller 2 mere hvis du også skal have en stikkontakt nedunder. Hvis der skal være jordforbindelse i stikkontakten skal du også have en jordledning med.
D.v.s 5 ledninger er helt fint til en ganske almindelig installation.
Sværere er det ikke.
Kim

Kommentar
Fra : Axencrone

Dato : 08-11-03 17:27

Ja, til Marchwitz!
MVH

Kommentar
Fra : PEDRE

Dato : 08-11-03 20:27

Konklution : du skal trække fra grøn væg dåse til orange loft dåse 5x1,5 pvikj kabel begge steder og ned til stikkontakt grøn dåse fra orange dåse 3x1,5 pvikj. Kabel der skal være jord med.... Elektrikkeren

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 08-11-03 20:47

Og så skal jeg som den dødbider jeg er lige gøre opmærksom på at sådanne installationer kun er forbeholdt Aut. installatører, så lad dem gøre det.................

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-11-03 22:08

Odense: Køb du et 5-leder kabel med jord, og ikke som du skriver (uden jord)

Men til gulvstikkontakten kan du da lige så godt også bruge samme kabel, så skal du kun indvestere i en` type. Men ellers 3-leder med jord.
Du skal jo også have installationen strømforsynet, hvor strømmen kommer fra er ligegyldig. Enten gulvstikket, loftdåsen, eller en af korrespondancekontakterne. Minium 3-leder med jord.
Nu er det jo ikke sikker at jordledningen bliver "aktiv", hvis der ikke er nogen steder at tilslutte den, men den skal være aktiv "(jordforbundet med et jordspyd)(I gruppetavlen er der en for vaskemaskiner mm)", hvis der er tale om køkken, eller større ombygninger (man siger normalt 3 stikkontakter eller mere)
Forøvrig vil du ikke også have en stikdåse under begge korrespondancekontakterne.
Og så sørg for at de grønne dåser i lod, og ud til eller næsten ud til færdig væg.
Den orange dåse skal du have ned til "overkant færdig loft", den må altså ikke sidde for langt oppe.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : stj

Dato : 09-11-03 09:23

Hej
I stedet for at mure en ledning ind, så brug da flexrør i stedet for.
Så kan din elektriker da trække de ledninger, der er brug for.
stj

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 50 point
Dato : 10-11-03 18:25

du skal tag og bruge et kabel 5 * 1,5mm2 pvikj
(loftdåse orange, mur grøn, gips grå forfradåse)
1. 5*1,5mm pvikj fra afb.1 til lampeudtag
2. 5*1,5mm pvikj fra afb.2 til lampeudtag og en forsyning med 230v
afb 1 og 2 skal monteres ens dvs freks. sort på rød(p) klemmen. Ved sidden af den røde (sort klemme) grå eller sort/hvid. Sort klemme i bunden monters brun blå sættes samlemuffe på og lampe udtaget monteres farve til farve.(blå = n./ grå =M1. /sort=samlemuffe./ brun=samlemuffe) så monteres du de 230v fasen(+) monteres sammen med brun og nullen(-) monteres med blå. lampen monteres i mellem n og m1

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 10-11-03 21:14

Sikke dog en forvirret forklaring , og hvor kommer + og - fra ????
Jeg synes du skal lytte til rådet fra stj og bruge flexrør , idet dette er langt det bedste hvis det skal mures ind i væggen.
Idet du alligevel vil have fat i en installatør til at montere , kan du jo også spørge ham til råds angående trækning af rør eller kabler. Hvis du bruger flexrør skal du være opmærksom på ikke at lave for skarpe bøjninger samt at de skal fsatgøres , idet de ellers er besværlige at trække ledninger i.
Hvis du vælger at lave det hele selv skal du se diagrammerne og montere herefter.
mvh Egon

Godkendelse af svar
Fra : Odense

Dato : 13-11-03 22:36

Tak for svaret rotw.