/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Skærmbillede på Fujitsu Siemens
Fra : NKSDK
Vist : 353 gange
100 point
Dato : 08-11-03 12:55

En af mine venner har en 2½ år gammel Fujitsu Siemens PC, som egentlig kører ganske godt med Win98 som OS.

Der er dog det problem, at hans indstillinger af skærmbillede går tabt ved hver startup. Det er IKKE indstillingerne i Win98, det handler om - det er højde, bredde, placering osv. af billedet på skærmen.

Spørgsmålet er: Taler vi defekt skærm, grafikkort, forældet driver, eller noget helt andet...?

På forhånd tak for hjælpen

Mvh

NKSDK

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-11-03 13:27

Jeg tror det er meget simpelt: Han glemmer måske at svare ja til at gemme indstillingerne, eller stiller en opløsning og farvevalg som skærmen ikke kan klare, og derfor ikke gemmes. Hvis han indstiller en lavere værdi, feks 600*800 så er der ingen ændring efter opstart, eller er der?
Derfor er det da altid godt alligevel at hente de nyeste drivere.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : NKSDK

Dato : 08-11-03 16:21

Tak for dit bud, men det er slet ikke der, problemet er. Han kører 800*600, indstiller alt under 'Egenskaber for skærm', svarer 'OK' ...dvs. hele den normale procedure.

Det handler således ikke om indstillinger i Windows, for det, der sker, er, at skærmbilledet ved næste boot er helt forvansket igen. Opløsning og farver fejler ingenting, men billedet får buede sider, ligger for højt på skærmen, mm.

Det er således de indstillinger, man foretager via knapperne på monitoren og dennes OSD, der ikke bliver gemt - i Windows er alt, som det skal være

Mvh

NKSDK

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 08-11-03 17:22

Er det en bærbar vi snakker om?
Der er stadig noget der ikke stemmer, en ny boot kan jo ikke ændre skærmens OSD. Skærmen fortæller ikke Windows noget, men windows fortæller skærmen hvordan den skal opføre sig.
Men ok hvis det er sådan at Windows indstillingen, er den samme og ikke er ændret, og det kun er på selve skærmen han skal stille hver gang, skyldes det at når hans comp. har været lukket ned, tager den også strømmen til skærmen, eller han slukker den, og den indbyggede "strømforsyning" til skærmens bios må være død, når den ikke kan gemme indstillingerne.
Sagt med andre ord: Batteriet i skærmen skal skiftes, selvom det ikke er særligt gammelt. Batteriet kan være et knapbatteri (som på bundkort), men er nok et påloddet (ligner en halv længde af et AA-batteri)

En anden mulighed er, at han godt nok indstiller skærmen med OSD, men glemmer at trykke på en funktion i OSD der skal gemme indstillingerne (som regel 2 pile der peger mod hinanden)
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : NKSDK

Dato : 08-11-03 17:27

Tak for svaret pallebhansen.

Desværre har vi allerede skiftet batteriet i hans PC, uden det har haft den rigtige effekt - gemt indstillingerne har vi også. Der skal formentlig en ny skærm til, eller også er noget på hans motherboard defekt.

Mvh

NKSDK