/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
pc driller: hukommelsen ku ikke "read"?
Fra : NielsPT
Vist : 524 gange
328 point
Dato : 08-11-03 12:29

Hej alle..

Jeg har altså et irriterende problem med min næsten nye computer. (8 mdr. gml.)

-Jeg kører windows 2000 Proffesional
-2,4 gHz
-512 mb DDR-ram

Af og til, når jeg skal loade et program, spil, eller en musikfil, kommer følgende fejlmeddelelse op: (citat)

Programfejl

Instruktionen ved "0x0108d51c" refererede hukommelse ved "0x4d5c3a43". Hukommelsen kunne ikke "read".
Klik OK for at afslutte programmet
Klik på Annuller for at udføre fejlfinding i programmet

Lige meget hvad jeg trykker (OK eller annuller) afsluttes programmet, spillet m.v.
Fejlmeddelelsen kommer endda frem når jeg prøver at opdatere windows, (med windows update, der af og til henter opdateringer...)

Hvis jeg lige har startet pc'en og starter et spil mv. så er der som regel ingen problemer, men hvis den har kørt over ½-times tid og jeg så starter spillet mv., kommer fejlmeddelelsen..

Det er ikke spyware der er problemet.
Desuden har jeg for nylig geninstalleret windows, for at slippe af med dette irriterende problem, uden resultat..

Hvad kan jeg gøre for at det hele fungerer igen?
Jeg har stadig garanti på maskinen, skal jeg benytte mig af den?

Håber meget på svar...

Mange venlige hilsner,
Niels

Kommentar
Fra : resten

Dato : 08-11-03 12:30

Den bliver ikke for varm vel ?

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 08-11-03 12:38

Det kunne lyde som om der er konflkt mellem spil og styresystem, driversignering.

Du kunne prøve at gå ind under egenskaber for startfilen til spillet, og ændre kompabiliteteten til den nærmeste windows version der findes der.

Jeg vil dog ikke garantere at det virker, men prøv.

ellebye

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 08-11-03 12:42

Men prøv lige allerførst, som "resten" antyder, at give computeren luft så den ikke bliver for varm.
M.v.h. Kim

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 08-11-03 12:43

hejsa i to, og tak for kommentarerne..

Men jeg tror desværre ikke det har noget med det at gøre..

Jeg har fundet et link, hvor andre beskriver samme problem: (godt nok fra en konkurrende side, meeen...)
http://www.eksperten.dk/spm/349816

De mener det har noget med en dll-fil at gøre... Håber det kan få et lys til at gå op for en eller ande, da det desværre ikke gjorde det for mig..

Mvh Niels.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 08-11-03 13:59

Ikke helt enig med dig >NielsPT,

Det kunne udmærket lyde som der er .dll filer i dine spil der ikke fungerer under WIN2K.

Har du prøvet noget af det ovenstående?

Og lige, jeg syntes ikke at siden du refererer til er en konkurent, men et sublement.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 08-11-03 14:06

jamen ellebye, det er ikke bare "et spil" der driller..

Det er mange spil, programmer, opdateringer mv, så det er lidt svært at "ændre kompabiliteteten til den nærmeste windows version der findes der".

problemet er opstået lige pludselig, her for et par mdr siden, siden det, har det altid virket perfekt..

Kommentar
Fra : resten

Dato : 08-11-03 14:12

Prøv at giv din maskine mere luft ved at fjerne en af siderne på hvis dualtså kan, og evt prøv at støvsug din cpu hvis den altså er støvet og sem og det kan være derfor den driller gundet varmen.

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 08-11-03 14:13

resten... > jeg prøver..

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 08-11-03 14:15

Sorry jeg læste til at det kun var spil. Træger til nye briller.

Har du prøvet med : SFC /scannow under start-kør, det fortæller een hvis der mangler eller er noget galt i sine installationsprogrammer. Kræver installationsdisketten.

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 08-11-03 14:43
Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 08-11-03 15:19

elleby > nej det har jeg ikke prøvet, er ikke så garvet, så hvis du måske kunne uddybe det forslag lidt?

lengberg > det er ikke spyware.. Jeg har både spybot, HijackThis,SpywareBlaster, SpywareGuard, StartupMonitor, og Ad-Aware, Norton Anitvirus + firewall... Så det er ikke problemet.. (desværre)

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 08-11-03 15:26
Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 08-11-03 16:06

Hej NielsPT

Du kan prøve som beskrevet under det link du henviste til:

Gå ind under START - Gå IND UNDER KØR - skriv: sfc /scannow og ok

Så vil din windows blive scannet for eventuelle fejl i nogle af fileren.
Du skal have din installations CD siddene i cd-rom drevet hvis der måtte være filer der skal repareres.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 08-11-03 16:30

tak ellebye.. Jeg prøver lige..

Vender tilbage med resultatet..

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 08-11-03 16:45

Hej igen..
Nu har jeg kørt sfc /scannow, som sikkert rettede nogle fejl, men som desværre ikke afhjalp problemet..

øv..

Nogen andre forslag?

mvh Niels

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-11-03 17:24

Har du prøvet med andre styresystemer? Selvom det lyder som en ram fejl!

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 08-11-03 18:18

nej... jeg har prøvet at geninstallere Windows 2000 Pro. Men det hjalp ikke..

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 08-11-03 19:17

Nu begynder de røde knopper at brede sig.

Lige en brainstorming:

Harddiskfejl ? uduelige klostre?
Ramfejl? Hvilken type DDR-Ram ? Ved hvor stor en Hz er DDR2100 stablie ved ?
Skærmkort ?
Bundkort ?
Processor ?

Dette skulle vist dække hele pc-en, er der nogen der kan komme på noget???

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-11-03 19:45

Genindstallere - er det på en formateret HD eller bare oveni.
Hvis fejlen opstod pludseligt, prøv at tænke på hvad du foretog ved computeren.
Isat nye komponenter HD/tastatur/mus/DVD/brænder/ram/spil/lydkort/USB et eller andet.
Når du lægger spil ind brokker den sig så over noget.
Har du ændret skærmopløsningen.
Siderne skal være på comp, ellers er der ingen luftstrøm gennem comp. men der skal vær fri afgang bagud (ikke inde i en kasse)
Emesen.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 08-11-03 19:49

I dag kan man købe kabinetter med både indblæsning og udsugning, kan "varmt" anbefales.

ellebye

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-11-03 20:28

Jeg har fundet en henvisning fra Catbody:
Check dine RAM:
Hvis du har mistanke om at dine RAM er defekte, er der her et lille program, der kan teste dem:
http://hcidesign.com/memtest/download.html
Emesen.
Jeg håber ikke Kandu brugeren Catbody har noget i mod henvisningen.

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 09-11-03 01:36

emesen>>> du må citere og henvise alt det du vil. Hvis du ikke allerede har set det, er der samlet nogle af de oftest forekommende spørgsmål og løsninger vedr. WinXP på denne side: http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm
Af ren dovenskab henviser jeg tit til denne side, da jeg ikke gider skrive noget, som jeg ved står let tilgængeligt et andet sted. Og er 100% sikker på at "hcma" som har domænet ikke har noget imod det, da "Catbody" og "hcma" er een og samme person
m v h
hcma/Catbody

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 09-11-03 12:30

Hejsa igen..
Her er lige nogle followups:

- Jeg har for under en måned siden tjekket mine RAM, som tilsyneladende var uden 100% fejlfrie..

- Da jeg gensindstallerede Windows 2000 Pro, var det bare oveni, altså ikke på en formateret.

- Hvis jeg skal tænke tilbage, på det tidspunkt hvor problemet opstod, er den eneste ting jeg gjorde ved min pc, var at installere Windows SP4 (service pack 4)...

- Jeg har ikke isat nye komponenter i maskinen, overhovedet.. - og siderne på toweret står (næsten) helt fri..

Håber fortsat på hjælp..

Mvh Niels
(som også har fået røde knopper..)

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 09-11-03 13:03

Det kan udmærket være SP4 -pakken prøv at læse følgende link:

http://www.2112fx.com/blog/archives/00000032.html

ellebye

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 09-11-03 14:11

hmmm.. ja, jeg læste også noget lignende, engang jeg forsøgte at finde noget information om mit problem..

Ved du om Windows så har patch/solution til problemet, siden de er klar over det?

... og indtil videre: Tak for din indsats ellebye...

mvh Niels

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 09-11-03 14:19

forresten:

Hvad betyder: "for use with MAX" ?? som der står under ellebyes link:
http://www.2112fx.com/blog/archives/00000032.html

mvh Niels

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 09-11-03 14:23
Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 09-11-03 14:32

Eller her der er vist et link der ikke virker ved den forrige.

http://www.lugaru.com/man/session-restore-max-files.html

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 09-11-03 14:43

Jeg gi'r snart op

hvis det nu er en dll-fil der mangler/er beskadiget, findes der så ikke et sted på nettet, hvor man kan få tjekket om alle ens dll-filer er der og om de er beskadiget??

mvh Niels

Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 328 point
Dato : 09-11-03 14:55

Det burde sfc /scannow have fundet.

Men i øvrigt, prøv at starte helt forfra, men undlad at opdatere med SP4 -pakken, da det måske er den der har drillet/ødelagt noget.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 09-11-03 15:20

Det skulle vel ikke være en af de her strømsparende foranstaltninger der lukker ned for din harddisk, hvis du skriver at den står stille i et stykke tid
m.v.h
Niels

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 09-11-03 15:27

Altså det jeg mener er at man i xp f.eks. kan man i strømsparende foranstaltninger sætte maskinen til at slukke for harddisken efter et stykke tid uden brug
niels

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 09-11-03 15:49

>nielsjs

Kun hvis man ikke bruger sin pc inden for det tidsrum, hvis man blot har rørt ved musen starter tiden forfra.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-11-03 16:36

Jeg kan ikke huske hvordan (og har koblet det fra). Men med rigeligt RAM kan man godt køre et program i "rammen" indtil der skal noget ned på HD.
Jeg mener også at kunne huske, at hvis disse strømbesparende funktioner står "forkert" kan comp låse sig selv.
Lige et spørgsmål: Har du ændret noget på comp hardware eller andet.
Emesen.
Tak til Catbody - lækker site med kort og klar information. (jeg kendte den godt)

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 10-11-03 14:23

emesen.. jeg har ikke ændret noget på computeren, hardware eller andet.. Den står som ny..

Mvh Niels

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 10-11-03 14:32

Du siger at problemet først opstår efter en ½ time! Det kan næsten ikke være andet end en hardwarefejl! Så check dine ram igen selvom du gjorde det for en måned siden. Og rens din blæsere! CPU, strømforsyning, motherboard!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 10-11-03 14:34

Kan osse være din harddisk bliver for varm!

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 10-11-03 14:42

>tedd

Jeg har selv prøvet at min pc "gik ned" fordi blæseren til køling af strømforsyningen var tilstoppet. Det hjalp med en rensning, men jeg fik ingen melding som >NielsPT fik.

Men det da altid klogt at rense diverse blæsere med jævne mellemrum.

ellebye

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 10-11-03 14:47

næh som regel kommer der ikke fejlmeddelelser når computeren bliver for varm! Men det der med at der går en halv time til problemet opstår tyder jo på en eller anden varmefejl! Men selve meddelsen tyder på en RAM fejl, som jo så kunne opstå hvis rammene blev for varme! Man skal osse sørge for at ens kabler gir fri passage for airflow!

Godkendelse af svar
Fra : NielsPT

Dato : 29-11-03 15:42

Tak for din ihærdige indsats, ellebye! Du fortjener pointsene..

Desuden kendte jeg ikke den der: sfc /scannow, hvilket jo er et godt tip, jeg gerne vil belønne.

For ca. en uge siden formaterede jeg hele skidtet, og lagde WindowsXP ind. Jeg er nu sluppet af mit problem, men det var en drøj omgang. Desuden kører pc'en meget bedre nu, så det er jo dejligt!!

Så tak for din indsats..

mvh Niels.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 29-11-03 16:01

hej NielsPT

Det var godt at høre.

Nu er jeg en af de mennesker der både går med livrem og seler, så jeg har altid en hel funktionel harddisk med alt lagt ind som reserve hvis den jeg bruger går i stykker.

Så er det ret let at skifte ud, overføre sine egne filer til den "nye" harddisk, og så gå i krig med at grundformatere og lægge programmer ind igen, så jeg igen har en identisk harddisk.

mvh
ellebye