/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
logge på fra anden comp
Fra : granslam
Vist : 495 gange
50 point
Dato : 08-11-03 11:09

jeg sidder på en xp pro min ven sidder på en xp home er det mulig at lave en diskette
så når jeg er hjemme hos min ven og putte min disk i og logge på min comp det skal lige siges at jeg både har router og hubs
håber nogen kan hjælpe

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 09-11-03 08:45

Du skal lave en NAT indstilling på din router for port 3389. Sådan at port 3389 peger på det interne IP nummer som din egen computer har. Så kan du logge på din egen computer fra en anden computer.

mvh. Per

P.S. spørg endeligt videre hvis du får brug for info om at lave en NAT indstilling på din router. Det vil i så fald være formålstjenligt at vide hvilken Router du har.

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 09-11-03 10:53

hvad er det lige min interne ip hedder er det chcp eller hvad
min router er en zyxel prestige 650r-31

Accepteret svar
Fra : Per.Frederiksen

Modtaget 50 point
Dato : 09-11-03 15:26

I en DOS prompt på din WinXP skriver du IPCONFIG, så får du oplyst hvilket ip nummer du har.
Du kan også vælge: start-> kør-> cmd, tryk OK,
Dit IP vil typisk være i stil med 192.168.x.x hvor x.x på din skærm naturligvis vil være nogle tal.
Hvis du er koblet op via CyberCity, så vil dit IP nummer typisk være 10.0.0.x

Hos CyberCity på denne adresse: http://www.cybercity.dk/privat/support/adsl/adsl_udstyr/zyxel_650r/port_forwarding/,
er der en meget kortfattet vejledning for at komme ind på NAT indstillinger på din Router.

Når du er kommet til den sidste side i vejledningen, så indtaster du i linie 2: 3389, 3389, <dit IP nummer>
Og trykker SAVE

Så skulle du have mulighed for at kunne logge på din PC fra andre WinXP pc'ere.
Alle andre Windows udgaver kan også fjernstyre din PC når blot du installerer Remote Clienten. Jeg vil tro at Remote Clienten findes på din WinXP cd. Vi kan se mere på Remote Client hvis det bliver nødvendigt.

VIGTIGT: Du skal sørge for at have password på det brugernavn som du har givet tilladelse til at kunne koble på med Remote Control. Ellers vil din PC nu stå piv åben for enhver til at fjernstyre den, og det ønsker vi jo ikke vel.

Så er der lige spørgsmålet om hvordan du fra din vens PC får fat i din egen pc.
Der er umiddelbart to enkle muligheder.

1) du kender IP nummeret på din router.
Det kan du finde ved at gå ind på siden http://www.myip.dk/ fra din egen computer. Det IP nummer du får oplyst der, det er det public/globale IP nummer som din router har, og det er det IP nummer som du skal skrive når du vil fjernstyre din egen pc.

Det er muligt at dette IP nummer ændre sig fra tid til anden, typisk når du har haft slukket din router.
I dette tilfælde så skal du gå ind på www.myip.dk igen, eller du skal vælge mulighed 2) i denne forklaring.

2) Vis www.dynDNS.dk kan du registrer dig et navn (et sekundært domæne) , fx. granslam.dynDNS.dk. Og så installere et stykke software på din egen pc, så dynDNS.dk automatisk kan pege til din routers IP nummer.
Når dynDNS.dk er registreret og opsat på din pc (dynDNS.dk's service er gratis), så skal du fremover altid blot skrive at du gerne vil i forbindelse med din pc på adressen granslam.dyndns.dk, uanset hvilket IP nummer din router måtte blive tildelt.

Hvis det bliver nødvendigt med mere forklaring vedr. denne mulighed nummer to, og opsætning af dynDNS.dk, så spørg endeligt.

Jeg ved godt at dette kan se ud som om det er en lang forklaring, og der er mange detaljer der skal på plads, men de skal bare på plads en gang for alle, derefter så hedder din pc ganske simpelt
granslam.dyndns.dk
og det er jo enkelt at bruge.

Håber at dette kan hjælpe dig, og igen, spørg endelig løs hvis der er noget som driller eller som jeg ikke lige har fået forklaret ordentligt.

mvh. Per

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 09-11-03 15:40

tussinde tak det kalder jeg en ordenlig vejledning
mvh granslam

Godkendelse af svar
Fra : granslam

Dato : 09-11-03 15:41

Tak for svaret Per.Frederiksen.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 09-11-03 17:44

Selv mange tak, og held og lykke med dit foretagende.
mvh. Per