/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Sorte hår på planter samt noget om lys
Fra : Doj
Vist : 2425 gange
20 point
Dato : 08-11-03 08:20

Hej allesammen
Jeg er ret ny og har et forholdsvis lille akvarium. Det har været igang med fisk i ca. 12 uger. Det ser ikke ud som om planterne trives og der er ligesom sorte hår på planterne. Hvad kan det være og hvordan kommer jeg af med disse. Er der noget som evt. kan spise disse hår ? Hvor meget skal lyset i et akvarium være tændt?

Accepteret svar
Fra : popper

Modtaget 20 point
Dato : 08-11-03 13:24

Du skal have lys i dit akvarium i mindst 12 timer om dagen, og med en vis volume. Grunden til de sorte hår er nok den, at du har alt for lidt lys på. Prøv evt. med gro lux rør det plejer at hjælpe.

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 08-11-03 13:25

hejsa
vi har et stort akvarie på 250 l og vi har lyset tændt fra vi står op til vi går i seng.
Det sorte på dine planter tror jeg skyldes alger. Har du en malle i dit akvarie? elles er det nok en god ide at få en sådan, da den jo tager de alger der måtte være på planter, glas osv.
m v h

Kommentar
Fra : popper

Dato : 09-11-03 00:58

Jeg er lidt i tvivl om hvorvidt en evt. malle vil guffe denne alge i sig. Det er ganske vist nogle år siden, jeg havde akvarium. Men jeg syntes at kunne huske, at den malle som jeg havde gående, ikke ville spise denne sorte gevækst. Men det kan være at jeg tager fejl.

Godkendelse af svar
Fra : Doj

Dato : 09-11-03 19:18

Tak for svaret popper.

Kommentar
Fra : perhapsnot

Dato : 17-12-03 23:05

Hej doj
de sorte hår du har på planterne, kalder jeg for trådalger. jeg døjede med dem i over et år. jeg fik først bugt med dem efter en voldsom rengørning aktion, som gik ud på at jeg filtrerede og fyldte så meget vand jeg kunne i spande, (som var foret med plastikposer) ( over halvdelen af de ca 100 l) flyttede fiskene, tømte akvariet helt, skoldede grus, akvariet, sten , pumpe, og rengjorde varmelegme i meget varmt vand. og købte nye planter og nyt filter til pumpe. startede op igen. har ikke set trådalger siden, og alle fisk trives. Et minus ved at skolde gruset er at hvis det indeholder snegle og snegle yngel, dræbes disse. MvH PH

Kommentar
Fra : eaatbs

Dato : 06-01-04 20:26

Hej doj. Trådalger eller penselalger: Denne algetype er let at kende, idet den er karakteriseret ved lange trådagtige alger, der typisk hæfter på plantebladene men også dekorationen. Den kommer som regel af en kombination af overfodring, for dårlig vandpleje og for høj lysintensitet. Prøv at reducere fodringsmængden og lysmængden, og øge vandskiftene. Virker det ikke må man gøre som perhapsnot....!