/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Hvorfor slår find en maskine ned?
Fra : leifnel
Vist : 535 gange
5 point
Dato : 21-02-02 03:14

Jeg kunne ikke finde en logfil, og lavede derfor en

find / -mtime -1 -type f -exec grep --with-filename "Ord fra logfil" {} \;

Og nu er maskinen død... Den kan ikke pinges eller noget som helst på.
Den står 30km væk...
Hvad kan det mon skyldes?

Leif

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-02-02 10:50

leifnel wrote:
>
> Jeg kunne ikke finde en logfil, og lavede derfor en
>
> find / -mtime -1 -type f -exec grep --with-filename "Ord fra logfil" {}
> \;
>
> Og nu er maskinen død... Den kan ikke pinges eller noget som helst på.
> Den står 30km væk...
> Hvad kan det mon skyldes?

Hvilket operativsystem taler vi om?

Har du gjort det som root? Det er ikke altid godt at læse alt i /proc

Er der NFS mounts, som hænger?

Mogens
--
Mogens Kjaer, Carlsberg Laboratory, Dept. of Chemistry
Gamle Carlsberg Vej 10, DK-2500 Valby, Denmark
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08
Email: mk@crc.dk Homepage: http://www.crc.dk

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 5 point
Dato : 21-02-02 11:45

"leifnel" <leifnel.news@kandu.dk> writes:

> Jeg kunne ikke finde en logfil, og lavede derfor en
>
> find / -mtime -1 -type f -exec grep --with-filename "Ord fra logfil" {}
> \;
>
> Og nu er maskinen død...

Jeg har været ude for lignende problemer på min egen maskine, lidt
undersøgelser afslørede at det gik galt når man læste en af filerne i
/proc/bus/pci/00/ (jeg kan ikke huske præcist hvilken). Det gætter jeg
på skyld(t)es en kombination af "sær" hardware og en kerne der ikke
tager højde for netop den komponent..

Dit problem kan sagtens være et andet. Hvis du har mulighed for det, kan
du prøve først at køre find uden -exec for at se om det er find der gør
det, og bagefter prøve en lignende kommando på mindre dele af
filsystemet, for at se hvor det går galt. Hvis du giver dig tl at lege,
så hold alle filsystemer monteret read-only, så kommer du (formentlig -
men lad være med at sende et erstatningskrav) ikke til at
ødelægge noget, og den kommer forholdsvis hurtigt op igen, hvis du
bliver nødt til at trykke på en af de store knapper.

> Den kan ikke pinges eller noget som helst på.
> Den står 30km væk...

Kan du ikke ringe til nogen i nærheden af den, og får dem til at
genstarte den?

Din kommando starter en grep op pr. fil, det er ikke særlig effektivt,
følgende er meget hurtigere:
find / -mtime 1 -type f -print0 | xargs -0 grep "Ord fra logfil"

Se evt. SSLUG's julekalender (på http://www.sslug.dk/julekalender/) fra
den 2. december for en beskrivelse af hvorfor det virker.

> Hvad kan det mon skyldes?

Sikkert mange ting, men nu har du da fået en mulig forklaring.

..Henrik

--
"Unix, Perl og Ole har man for at slippe for at gøre
arbejdet selv."

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-02-02 13:50

leifnel wrote:
>
> Og nu er maskinen død... Den kan ikke pinges eller noget som helst på.
> Den står 30km væk...
> Hvad kan det mon skyldes?

Hvad skriver den på konsollen? Er maskinen helt død eller er det
blot nettet? Hvis den er crashet skal du have nogen til at power-cycle
den, hvis det blot er nettet burde du jo kunne tilgå den over
konsol-serveren (du har den på konsolserver, korrekt?).

-- Ole

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-02-02 20:54

Henrik Christian Grove <grove@sslug.dk> wrote in
news:lay9hnazb9.fsf@server.fsr.ku.dk:

--SNIP--
> Din kommando starter en grep op pr. fil, det er ikke særlig effektivt,
> følgende er meget hurtigere:
> find / -mtime 1 -type f -print0 | xargs -0 grep "Ord fra logfil"
'find / -mount -mtime ...'
eller
'find /var -mount -mtime ...'
ville sikre mod at gribe efter noget i '/proc'
specielt på en linux kasse kan den gå i knæ (formentlig ikke
reboote/crashe) ved at gribe i '/proc/kcore', der er et håndtag til aktiv
memory, dvs. en helv... klump binære data inclusive den 'find'/'grep', der
kører.
BTW. : Du kan bede find om ikke at matche på binære filer.

--SNIP--

--
//Jacob Gaarde
//Dont reply to my (aparent) e-mail address. Instead Use
//e-mail : gaarde <at> mailme <dot> dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-02-02 21:42

Ole Michaelsen wrote:

> Hvad skriver den på konsollen? Er maskinen helt død eller er det
> blot nettet? Hvis den er crashet skal du have nogen til at power-cycle
> den, hvis det blot er nettet burde du jo kunne tilgå den over
> konsol-serveren (du har den på konsolserver, korrekt?).

Hvad er en konsolserver ?

-Claus

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-02-02 01:10

On Fri, 22 Feb 2002 21:41:31 +0100, Claus Rasmussen <clr@cc-consult.dk>
wrote:

>Hvad er en konsolserver ?

En shell vil jeg tro.
Hvis du er vant til Windows så tænk på kommandoprompten.

--
Mvh. Stefan
Website: http://www.3x7.dk/ | http://ghashul.dk/
"I demand the right to keep and arm bears"
"A computer without Windows, is like a fish without a bicycle"

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-02-02 01:20

Claus Rasmussen wrote:
> Ole Michaelsen wrote:
>
>> Hvad skriver den på konsollen? Er maskinen helt død eller er det
>> blot nettet? Hvis den er crashet skal du have nogen til at power-cycle
>> den, hvis det blot er nettet burde du jo kunne tilgå den over
>> konsol-serveren (du har den på konsolserver, korrekt?).
>
> Hvad er en konsolserver ?
>
> -Claus

Jeg ved ikke om "konsolserver" er det korrekte ord, men jeg mente en
maskine, der har et netværkskort den kan tilgås på fra LAN og et
netværkskort, der kan tilgå terminalkoncentratorerne. Disse har
så serielforbindelser til serverne. Rigtigt rigtigt smart når ens
server pludselig dør, eller blot "mister" nettet.

-- Ole

Godkendelse af svar
Fra : leifnel

Dato : 23-02-02 08:52

Tak for svaret Henrik Christian Grove.
>> Jeg kunne ikke finde en logfil, og lavede derfor en
>>
>> find / -mtime -1 -type f -exec grep --with-filename "Ord fra logfil" {}
>> \;
>>
>> Og nu er maskinen død...

>Jeg har været ude for lignende problemer på min egen maskine, lidt
>undersøgelser afslørede at det gik galt når man læste en af filerne i
>/proc/bus/pci/00/ (jeg kan ikke huske præcist hvilken). Det gætter jeg
>på skyld(t)es en kombination af "sær" hardware og en kerne der ikke
>tager højde for netop den komponent..

Det var nok det...
Maskinen kunne ikke vækkes fra konsollen heller, så den måtte powercycles.

>> Den kan ikke pinges eller noget som helst på.
>> Den står 30km væk...

>Kan du ikke ringe til nogen i nærheden af den, og får dem til at
>genstarte den?

Ikke kl. 3 om natten.

>Din kommando starter en grep op pr. fil, det er ikke særlig effektivt,
>følgende er meget hurtigere:
>find / -mtime 1 -type f -print0 | xargs -0 grep "Ord fra logfil"

Joe, men jeg regnede med, at der ikke var så mange filer, der var modificerede indenfor en dag.

Leif

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-02-02 09:36

Stefan Bruhn wrote:
> En shell vil jeg tro.
> Hvis du er vant til Windows så tænk på kommandoprompten.

....og gang funktionaliteten op en masse gange, så det bliver et effektivt
arbejdsredskab.

--
Mvh.

Niels Andersen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-02-02 10:29

On Sat, 23 Feb 2002 09:35:50 +0100, Niels Andersen
<niels-usenet@myplace.dk> wrote:

>...og gang funktionaliteten op en masse gange, så det bliver et effektivt
>arbejdsredskab.

:)
Det var bare for at henlede tankerne på hvad det var han skulle kigge
efter!

Noget der udseendemæssigt minder om kommandoprompten

--
Mvh. Stefan
Website: http://www.3x7.dk/ | http://ghashul.dk/
"I demand the right to keep and arm bears"
"A computer without Windows, is like a fish without a bicycle"

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-02-02 11:28

Stefan Bruhn wrote:
>>...og gang funktionaliteten op en masse gange, så det bliver et effektivt
>>arbejdsredskab.
> Det var bare for at henlede tankerne på hvad det var han skulle kigge
> efter!

Yeps. Men jeg synes altså lige at den bemærkning skulle med. DOS er jo ikke
meget værd, hvor en "rigtig" shell kan "alt" det, som man kan med GUI i
Windows.
Med en "rigtig" shell kan man i mange tilfælle klare sig helt uden grafik
brugerflade. En maskine mde DOS, men uden Windows, ved jeg ikke lige hvad
jeg skulle bruge til.

--
Mvh.

Niels Andersen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-02-02 11:32

On Sat, 23 Feb 2002 11:28:11 +0100, Niels Andersen
<niels-usenet@myplace.dk> wrote:

>Yeps. Men jeg synes altså lige at den bemærkning skulle med. DOS er jo ikke
>meget værd, hvor en "rigtig" shell kan "alt" det, som man kan med GUI i
>Windows.

Den eneste grund til at min server stadig har en skærm tilsluttet er
fordi jeg stadig er pænt newbie til Linux så hvis jeg laver rod i det
har jeg brug for at sidde direkte på den.
Siden jeg satte maskinen op i starten af måneden har jeg dog kun brugt
den een gang, til at ændre en indstilling i BIOS.

>Med en "rigtig" shell kan man i mange tilfælle klare sig helt uden grafik
>brugerflade. En maskine mde DOS, men uden Windows, ved jeg ikke lige hvad
>jeg skulle bruge til.

Jeg synes da det gik meget godt for nogen år siden :)
Brugte DOS dagligt men det var ikke særligt tit jeg havde behov for at
tænde for Win3.1

Gid jeg havde haft Linux dengang, det ville have gjort det hele meget
nemmere i det lange løb.

--
Mvh. Stefan
Website: http://www.3x7.dk/ | http://ghashul.dk/
"I demand the right to keep and arm bears"
"A computer without Windows, is like a fish without a bicycle"

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-02-02 11:38

Niels Andersen <niels-usenet@myplace.dk> writes:

> brugerflade. En maskine mde DOS, men uden Windows, ved jeg ikke lige hvad
> jeg skulle bruge til.

Turbo Pascal, og gamle spil...

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://bigfoot.com/~thunderbear

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-02-02 14:17

Stefan Bruhn wrote:
>>Yeps. Men jeg synes altså lige at den bemærkning skulle med. DOS er jo
>>ikke meget værd, hvor en "rigtig" shell kan "alt" det, som man kan med GUI
>>i Windows.
> Den eneste grund til at min server stadig har en skærm tilsluttet er
> fordi jeg stadig er pænt newbie til Linux så hvis jeg laver rod i det
> har jeg brug for at sidde direkte på den.

Det er ikke noget problem med GUI, bare fordi man ikke har skærm på
sjoveren.
Fx. bruger jeg tilfældigvis xemacs på min server, som ikke har skærm. Jeg
kan også finde på at køre "display" eller "qiv" for at se et billede, da
den også er webserver.

>> En maskine mde DOS, men uden Windows, ved jeg ikke lige hvad
>> jeg skulle bruge til.
> Jeg synes da det gik meget godt for nogen år siden :)
> Brugte DOS dagligt men det var ikke særligt tit jeg havde behov for at
> tænde for Win3.1

Jeg kan godt huske det, jeg undrede mig også lidt over, hvad jeg skulle
bruge Windows til. :)

Men siden jeg har lært noget om unix-verdenen, kan jeg se hvor begrænset
jeg var dengang.
Dengang sad jeg også bare og legede, ligesom på min foregående computer:
Commodore 64.
I dag bruger jeg computere til noget seriøst, og ville omgående skifte
branche, hvis jeg blev begrænset til DOS. :)

--
Mvh.

Niels Andersen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-02-02 14:44

On Sat, 23 Feb 2002 14:17:07 +0100, Niels Andersen
<niels-usenet@myplace.dk> wrote:

>Det er ikke noget problem med GUI, bare fordi man ikke har skærm på
>sjoveren.
>Fx. bruger jeg tilfældigvis xemacs på min server, som ikke har skærm. Jeg
>kan også finde på at køre "display" eller "qiv" for at se et billede, da
>den også er webserver.

Jeg bruger skam også kun skærmen hvis jeg har fået lukket firewallen,
eller der er noget galt i BIOS'en.
Ting hvor jeg har behov for fysisk adgang.

--
Mvh. Stefan
Website: http://www.3x7.dk/ | http://ghashul.dk/
"I demand the right to keep and arm bears"
"A computer without Windows, is like a fish without a bicycle"