/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
låse computeren
Fra : granslam
Vist : 369 gange
270 point
Dato : 07-11-03 21:35

hej jeg kører med xp pro og vil gerne vide om der findes et program hvor password
ligger på en disk eller en memory pen så når jeg slukker skal jeg bruge disk eller pen til af starte computeren op med ??

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 07-11-03 23:32

ja det gør der og jeg har ikke lige tid, men vender tilbage i morgen eftermiddag.
Både diskette og pendrive(kært barn har mange navne) kan bruges.
Mvh.
Natmaden.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-11-03 01:12

Hvorfor vil du da det, hvis det går galt, feks. at disketten ikke kan læses, så kan du godt formatere din harddisk.
Hvorfor ikke bruge XP`s password, den er sikker som bare fanden og krypteret.
Kontrolpanel, brugerkonti. Men husk nu dit password.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 08-11-03 09:21

jeg syntes vel bare det er smart
der er jo ligesom at låse en dør smider man nøglen væk er man på den

Accepteret svar
Fra : natmaden

Modtaget 270 point
Dato : 08-11-03 10:24

hej igen
Jeg har 4 A-Data 128MB Speeddisk USB2-HARDDISK
http://www.prc-data.dk/ProduktFrame.asp?Produktid=27598068

Et til hvert af mine børn og et til konen, og den sidste til mig
Mit motherboad kan boote fra usb og disse pendrive kan patrioneres og formateres til bootdiske
med adgangekode (pc-nøgle) den indeholder pt. min bank. min post og mine presonlige indstillinger.
mine børn (dreng 9år , pige 16) har bestemt ikke samme interresser og det er da dejligt for min datter,
at når hun er ude hos andre, lige at kunne logge sig ind med sine personlige data,,,
tage sin pendrive ud, og derved have taget det med sig som hun nu lavede(på fremmed pc).

Jeg bruger ME og der følger en minicd med til opsætningen af pendrevet.(Det er nemt)
Jeg laver pt. manuel backup når pendrevet sidder i hjemme-pc'en, men regner med når jeg får tid
at automatisere dette. sælfølig kan pc'en startes uden pendrive, men kun af mig, jeg er jo admin af pc'en
eller rettere de 3 pc'er i hjemmet som vi alle bruger.
Nå ! undskyld skriften , men den første julefrukost sidder lige som lidt og banker
Så god morgen til jer, og godnat til mig !
Mvh. natmaden.
puhh , håber at det er til at læse!

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 08-11-03 10:28

ups
minicd'en følger med pendrevet og ikke med ME

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 08-11-03 10:39

er det mulig at man kun kan boote op på disk eller pen
således at computeren bare ikke kan starte op i windows
før den har fået denne pc nøgle
og kan man downloade sådan et program ??

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 08-11-03 11:50

Kunne man forestille sig at ens boot.ini ligger på en diskette, og bede systemet om at læse filen fra disketten??

ellebye

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 08-11-03 12:17

er det et spørgsmål eller et svar hvis svar hvordan gør jeg det

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 08-11-03 12:23

Undskyld >granslam, det er ment som et spørgsmål til de andre pc-nørder, som en slags brainstorming.

Jeg er også igang med selv at prøve om det kan lade sig gøre.

ellebye

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 08-11-03 12:48

ok tak

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 21-11-03 03:09
Kommentar
Fra : granslam

Dato : 21-11-03 13:53

natmanden den er da meget fed men hved du hvor man kan købe den uden og skulle være forhandler??

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 21-11-03 13:54

der burde da også findes et stykke låse software til en ganske almindelig diskette

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 22-11-03 19:23

Jeg bruger ME, men rent teoretisk:
På en (boot)diskettte kunne der prøves, at ligge.
Fra c:\\
- command.com
- io.sys

Fra c:\\windows\ 'mapperne'
- C:\WINDOWS\Menuen Start
- C:\WINDOWS\Foretrukne

Og så lade dem bruges herfra(diskette).
Måske lade disketten oprette en RamDisk.
Kopiere filer/mapper fra diskette til RamDisk.
Tilknytte RamDisk til stedet filerne/mapperne bruges fra.Osv.
Det kan sikkert gøres i en batch-fil på diskette,
men jeg tror ikke den er værd at prøve.

Måske det var bedre at oprette en brugermappe på pc'en.
og lade hver bruger have en mappe i denne med en brugerprofil,
med det samme ovennævnte indhold, dokumentmappe og postmappe,plus det løse.
Hvilken bruger der er akitv , kunne så bestemmes fra en Bootdiskette.
Her kunne bruges scripts, og regirtreningsdatabasen.
Men der er ingen sikkerhed.
Dette er bare nogle løsslupne ideer

En gang havde http://www.zitech.dk et frontpanel med kreditkortlæser, der bla.
havde pc'ens strøm og styrekabler i gennem og alt efter hvilket kort der var i,
kunne styrre pc'en. men jeg kunne ikke finde det, der mere.
Mvh. Natmaden.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 22-11-03 20:03

Jeg har her hvad du måske søger. Problemet er dog, at systemet kun er udviklet til dette bundkort, som jeg iøvrigt selv har i min pc:

http://www.abit-usa.com/products/multimedia/secureide/

Det fungere ved, at du simpelthen sætte en "nøgle" i et kabel tilslutte din HD, og hvis du ønsker at afbryde forbindelsen til din HD tager du blot nøglen ud.

Men som sagt jag har ikke set det på andre bundkort endnu.

ellebye

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-11-03 22:33

http://www.danbit.dk/produkter/2909.phtml
Jeg mener nu stadig der ikke direkte findes et program udover Windows "Hvorfor ikke bruge XP`s password, den er sikker som bare fanden og krypteret."

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 22-11-03 22:39

>pallebhansen
Hvad med bios egen password, er den ikke lige så sikker?

ellebye

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-11-03 22:43

Jo men den bruges kun til at undgå at andre folk roder med bioes indstillingerne, og hindrer ikke at Windows starter op.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : granslam

Dato : 30-11-03 10:13

Tak for svaret natmaden.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 01-12-03 01:41

Tak og God jul