/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Hvordan får man indvoldene ud af en gås?
Fra : klodomir
Vist : 4925 gange
75 point
Dato : 07-11-03 16:44

Jeg skal stege en gås på søndag, og har netop fundet ud af, at den vil blive leveret med indvolde (dog heldigvis uden fjer). Jeg har som barn været med til at gøre nogle friskslagtede kyllinger i stand, men husker ikke meget af det.

Er der nogen, der kan fortælle mig, hvordan man smartest befrier gåsen for indvoldene, når de ikke sidder i en handy pose? Jeg vil helst undgå at skære for meget i gåsen, inden den steges.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 07-11-03 16:59

Hvis du ikke vil skære i gåsen, kan du umuligt få indvoldene ud.

Skær den op, fyld den med evt svedsker og æbler, og sy den sammen.

ellebye

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 85 point
Dato : 07-11-03 17:22

1. skær hoved af
2. du skal skære i "lille" hul nede ved gumben alla som på en som på en kylling "frost"
3. så vasker du hænderne igen.
4. stikker du med flad hånd, hånden op i gåsen forsigtig langs brystet så langt op så muligt mod halsen, så bruger du de tre midterste finger som en krog og trække forsigtig ud.
5. så lægge du gåsen med brystet op. her efter skal du "grave" de to røde kugler Ca. 5-8 cm inde ned mod bordret ud med din pegefinger.
6. skyl efter med noget vand.
7. kig en ekstra gang om du har fået alt ud.
PS. paspå når du kroge indevoldene ud at du ikke for ødelagt galleblæren.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-11-03 17:53

Ak med knoppen. Lille snit i halsen. Ud med skidtet : Majs, korn, sten osv.. Det sidder i halsposen.
Du snitter den i 'numsen', jager klør fem ind i hullet og fjerner hvad der måtte være.

Skyl og.. Voila...

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : JanPalach

Dato : 08-11-03 01:05

Det bedste er at ordne det ude i gåse-gården, mens den endnu er levende (jeg har tilfældigvis en antipersonel-mine liggende oppe på loftet, som du gerne må få - det plejer at være en bombe-sikker metode. Læg evt. noget korn i nærheden, så Fætter Guf kan få flyttet pladerne...).

1/2 time under en mobilmast plejer også at give en tilpas steg (med sprødt skind, men samtidig med masser af saft og smag).

Glædelig Mortens Aften til alle!

PS: Bonusinfo. Vidste I at "Verdens heldigste 'and'", Fætter Højben, rent faktisk er en GASE (altså en han-GÅS)?! På engelsk (det var jo Barks, der "opfandt" ham), hedden han jo også Goodwin Gander (Gander= gase). Og på tysk: Gustav Gans.

Kommentar
Fra : klodomir

Dato : 08-11-03 09:33

Han hedder faktisk Gladstone Gander, og han er halv gås, halv and; søn af Daphne Duck og enten Luke the Goose eller Goosetave Gander - det er en længere historie end som så, men lad nu det ligge...

Jeg vil nu trække mig tilbage med min gås for at finde ud af, hvem der kom med det bedste forslag...

Godkendelse af svar
Fra : klodomir

Dato : 08-11-03 13:15

Tak for svaret rotw. Jeg brugte en kombination af din besvarelse og nogle billeder, jeg havde fundet på nettet. Gåsen ligger nu klar - efter en del banden og svovlen (fra min side, gåsen pruttede bare lidt) med en fin pakke hals, kråse, hjerte og lever til saucen, samt en del flomme, som nok også kan bruges. Jeg glæder mig til at spise gås i morgen.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 08-11-03 16:09

velbekommen.