/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Access - Autonummerering skal starte ved~
Fra : tjantzen
Vist : 2304 gange
50 point
Dato : 07-11-03 11:59

Kan man gøre det på en "let" måde.
Hjælpefunktionen forklarer, at man skal lave en midlertidig tabel med tallet 499, derefter skal man køre en tilføjelsesforespørgsel som tilføjer felte til den eksisterende tabel
Kan det ikke gøres på en let måde i stil med at sætte startværdien til fx. 500 et eller andet sted?
(og jeg gider altså ikke først lave 499 tomme poster, som jeg så sletter igen)

mvh
Thomas

Accepteret svar
Fra : sorenw

Modtaget 50 point
Dato : 07-11-03 13:15

Hej Tjantzen.

Du kan fyre denne her kode af i VBA (gå f.eks. ind via ALT-F11):

CurrentDb.Execute "ALTER TABLE TabelNavn ALTER Column KollonneNavn Counter (100,5)"

Starer ved 100 og går op med 5 for hver ny post

Mvh.
Søren

Kommentar
Fra : erikjuul

Dato : 07-11-03 13:27

Det er den eneste metode, du har læst om i hjælpefilen til Access. Det lyder måske besværligt; men det er det nu ikke.

Metoden er den samme uanset om det er en ny tabel, eller det er en tabel hvori, der er indtastet data, og du nu ønsker at ændre næste værdi i autonummereringen.

Opret en tabel bestående af et felt, type: Langt heltal, og samme navn som autonummereringsfeltet
Indtast herefter en enkelt post i denne tabel. Hvis startværdien i autonummereringen skal være 500, indtaster du 499
Vælg: Opret en forespørgsel i designvisning
Vælg den midlirtidige tabel, som den eneste
I menuen vælger du herefter Forespørgsel->Tilføjelsesforespørgsel
Vælg den tabel, der skal have ændret nummeret
I den første kolonne i forespørgslen vælger du autonummereringsfeltet, og klikker på knappen Kør

Så er der tilføjet en post i den oprindelige tabel med nyt nummer. Slet denne post, og den næste post, der tilføjes vil få den ønskede værdi.

Godkendelse af svar
Fra : tjantzen

Dato : 07-01-04 10:44

Tak for svaret sorenw.
Det vil jeg prøve