/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
"Adoption" af chihuahua...
Fra : Gungi
Vist : 696 gange
100 point
Dato : 07-11-03 11:55

Hej...
Jeg har købt en chihuahua-han, som jeg får her til jul, hvilket ikke kunne være bedre;) Jeg er dog lidt nervøs over, at hunden næsten er et år gammel når jeg får ham...
Det som jeg er mest bange for er, at han måske aldrig vil tilpasse sig hjemme hos mig, eller ikke knytte sig til mig, da han har boet sammen med en anden familie så længe (han har boet sammen med fem andre hunde)...
Er der nogen der har været i en lignende situation? Jeg vil gerne kunne forberede mig på eventuelle problemer, så jeg kan adoptere den så smertefrit - både for mig og hunden, som muligt.
Det skal lige siges, at jeg ikke har mulighed at besøge hunden, da jeg ikke bor i Danmark - ellers ville jeg selvfølgelig besøge ham...

På forhånd tak,
Gungi...

Kommentar
Fra : pybs

Dato : 07-11-03 12:18

Hej.

Tillykke med den nye hund.-)

Jeg tror ikke du skal være så bekymret for om den vil falde til hos dig. Det vigtigste er at du er meget sammen med den specielt de første uger og gerne hele døgnet. Så skal den nok finde sig til rette.

Mht. at den er vant til at være sammen med andre hunde, kunne det måske være en god ide hvis der er nogen i nærheden som også har hund den kan lege med.

Vi hentede selv en hvalp på 11 uger på et internat. Han var importeret fra Rumænien og havde boet hos sin ejer 1 uge hvorefter den blev indleveret på internatet. Så han havde haft en omtumlet start på tilværelsen. Det var selvfølgelig at mærke på ham. Han var ikke som hundehvalpe af flest. Meget forsigtig og kiggede nærmest på os som om han ville sige "hvornår skal jeg så flytte igen"?

Jeg sover i stuen ved siden af hans kurv hvor han skal bo fremover og har ham med mig i det omfang det kan lade sig gøre. Han falder mere og mere til hvilket selvfølgelig også bevirker at han er blevet næsten ligeså fræk og "vågen" som andre hvalpe.

Held og lykke med det.-)

Pernille

Kommentar
Fra : 25

Dato : 07-11-03 13:23

Chihuahua adoption

Vi adopterede 1 Chihuahua han på 2 år, og vi havde 2 katte og 1 hund, han skulle lige finde ud af det, men ved du hvad, der gik ikke 14 dage så var han faldet til, han er god vagthund, en lille hund med et stort hjerte. Han elsker både sine mennesker og de andre 3 firbenede, jeg tror ikke du skal være så bekymret. Han er nu 3 år, vi vil ikke undvære ham. Både vores Golden retriever og ham har det også fint sammen.

SÅ NYD HAM NU! (når i får ham) TILLYKKE med sådan en dejlig hund!

Kommentar
Fra : 25

Dato : 07-11-03 13:26

NB: jeg glemte at fortælle, at han havde været udsat for vold, ( fået en rygskad) så når vi kan, er jeg sikker på han vil falde til hos dig, men det er tålmodighed og omsorg der giver et godt resultat.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 07-11-03 13:29

chihuahua

Jeg leder nu efter en lille tæve, da vi ikke kan have flere hanner her! Men indtil nu ingen resultat.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-11-03 17:40

Hej, Gungi. Har du haft hund før?

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 16-11-03 23:16

Hunden knytter sig hurtigt til dig, især hvis den har gået i en større hundeflok. Problemer kan man ikke spå om, men hvis du ikke har haft hund før så læs nogle bøger om hundeadfærd, det er altid godt med noget viden.

Karin

Kommentar
Fra : namialma

Dato : 19-11-03 10:20

Hej Gungi.

Jeg ville nok råde dig til at få en ekstra hund han kan være sammen med. Når han er vant til selskab med andre hunde, bliver det svært at vende ham til at være ene-hund. Jeg ved det fra mig selv. Jeg har en chihuahua/papillon blandingspige på 2 år, som desvære er begyndt at blive meget mut/nedtrygt. Det er efter vi har midstet vores gamle golden rettriver pga alderdom, som hun har gået sammen med hele sit liv. Hun har ellers stadig vores 3 MCO katte (som jo alle er større end hende), men det er ikke nok. Så nu leder jeg efter en lille hanhund som kan holde hende ved selskab.
Håber at det besvarede dit spørgsmål (eller var det bare mig der fik hældt lidt vand ud af ørene)

Mvh Maria

Kommentar
Fra : rotry

Dato : 23-11-03 09:47

Hej Gungi.

Du skal ikke være spor bekymret, en Chihuahua er en vidunderlig lille hund, der elsker sit menneske, og jeg kan forstå på dit indlæg at du er opmærksom på de rigtige ting, der er heller ingen grund til at anskaffe en hund mere, det vil bare gøre tingene endnu mere kompliceret for både den lille chihuahua og dig selv. Han skal nok falde til, det er ofte sådan med hunde der har været sammen med en masse andre hunde at de knytter sig lynhurtigt og meget mere til et menneske. Du bliver hans nye "flok" og hvis du holder af ham og er kærlig over for ham, så får du det tifold tilbage med det samme.
(jeg har selv en Chihuahua pige, som jeg elsker og hun forguder simpelthen sine mennesker)....
Rigtig meget held og lykke med din lille nye ven...
Mvh. en rigtig hundeven.

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 23-11-03 21:52

Hvor er det dejligt at høre, at så mange taler om kærlighed og omsorg til hunde!
Det er nemlig rigtigt, det er det der skal til.
Gungi, kan du fortælle lidt mere om omstændighederne? Hvor langt skal den rejse til den kommer til dig? Har du haft hund før ? (jævnfør Birgittas spørgsmål), hvilke hunde har den gået sammen med?
Som udgangspunkt vil jeg sige, at du ikke behgøver at bekymre dig. Hvis hunden er tryg i sin hverdag, og du kan give den tryghed hos dig, altså hvis alt er i orden, burde der ikke være nogle problemer og heller ikke nogen grund til, at anskaffe yderligere en hund.
Men med lidt flere oplysninger om både dig og hunden, hvordan jeres fremtidige hverdag kommer til at se ud, vil det være nemmere at give dig et godt råd.
Vh. vildskud

Kommentar
Fra : monyi

Dato : 27-11-03 23:46

hej
Jeg vil bare sige at, jeg har 2 chihuahua. De er lige så forskellige, så man skulle ikke tro det var samme race,men det gør det mere spændende og siger også en hel del om racen. Jeg tror man selv kan gøre meget, for at få lige den hund,som man ønsker. Hvis man giver den alt hvad der hedder kærlighed og opmærksomhed, men det kommer helt af sig selv,for man kan ikke andet, når man først har den hos sig.
Vores hunde er vores et og alt.
Hilsen Monyi