/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Spareknap på vaske maskine (E)
Fra : Bragesvej
Vist : 451 gange
4 point
Dato : 06-11-03 22:46

På min vaskemaskine er der en "e" knap, spare knap,
men hvad spare den på vand el eller...

Accepteret svar
Fra : jalaha

Modtaget 4 point
Dato : 07-11-03 07:37

Hej

Det er faktisk lidt pudsigt at det ikke er for at gøre vasken kortere, men længere.

E-funktionen reducerer energiforbruget ved at forlænge vaskeprogrammet så meget at temperaturen kan sænkes uden at vaskeresultatet påvirkes.

Men E-funktionen øger også effektiviteten. Ved vask af meget snavset tøj, kan programmet forlænges samtidig med, at den høje temperatur bevares, så den maksimale vaskeeffekt opnås.

Mvh
Jalaha

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 07-11-03 21:14

Men den spare altå ikke på vand?

Kommentar
Fra : jalaha

Dato : 08-11-03 12:19

Nej jeg mener ikke den sparer vand, men bruger heller ikke ekstra.

Hvis der er Fuzzi-kontrol på din vaskemaskine (hedder måske noget andet afhængigt af producent) sørger den teknologi for at der kun bruges den nødvendige mængde vand til den mængde tøj der er i maskinen og det kan der så ikke spares yderligere på.
Måske din maskine har forskellige programmer afhængigt af tøjmængden, - det har også indflydelse på mængden af vand.

I begge tilfælde kan man ikke sparer yderligere på vandet hvis altså man også vil have rent tøj.

Mvh
Jan

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 12-11-03 23:26

Så er der en knap for 1/2 fuld, den må da spare vand eller....

Kommentar
Fra : jalaha

Dato : 13-11-03 12:20

Ja det skulle man tro, men fylder du maskinen helt op og kører med den knap aktiv er du også så nogenlunde sikker på at dit vaskepulver ikke bliver fordelt ordentligt

Mvh
Jan

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 13-11-03 17:03

Tak for svaret jalaha.