/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
spelt
Fra : karin42
Vist : 454 gange
100 point
Dato : 06-11-03 18:41

hejsa alle der er dygtige / kloge ) er her en der har prøvet at bage brød med speltmel ? hvis......... så vil jeg meget gerne ha' et tip om hvordan udfaldet blev ! jag har efterhånden opgivet at få noget spiseligt ud af det mel som jo efter sigende er meget sundt hilsen Karin

Accepteret svar
Fra : 25

Modtaget 110 point
Dato : 06-11-03 18:50

Speltbrød er et dejligt brød, og man kan i dag købe det i Føtex, b.la. har jeg nogle gange erstattet ca. 200 gr. alm. mel med speltmel, og konsistensen i brødet er ret god. Vi køber f.eks. altid speltrugbrøg, og i weekenden så køber vi speltbrød hos bageren, altså hvidt speltbrød i stedet for almindeligt franskbrød. Jeg tror faktisk også jeg har nogle opskrifter med speltmel.

Godkendelse af svar
Fra : karin42

Dato : 06-11-03 18:55

Tak for svaret 25.
hvis du skulle falde over nogle opskrifter med speltmel er jeg gerne aftager !
hilsen Karin.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 08-11-03 16:29

KARIN 42

Her er f.eks. 1 opskrift til 1 stk speltbrød

500 gr Speltmel
3,5 dl vand
10 gr gær
2 tsk salt
1 tsk honning
2 spak. olie

FREMGANGSMÅDE:
1. gæren udrøres i den lune væske (ca.30 grader C)
2. Salt, honning , olie og 3/4 af melet tilsættes, og dejen æltes godt sammen.
3. Yderligere mel tilsættes, til dejens konsistens er passende, (Dejen skal være en smule blød)
4. Dejen fyldes direkte i form(1,6 l). Dejen hæver tildækket i ca. 90 min. ved stuetemperatur.
5. Brødet bages ved 210 grader i ca. 30 min.

BAGETIPS

Ved bagning af Speltbrød kan der ikke forventes så stor volume, som ved et almindeligt franskbrød.
For at opnå et større volume kan man erstatte noget af speltmelet med alm. hvedemel

GOD FORNØJELSE!

Kommentar
Fra : 25

Dato : 08-11-03 16:32

SPELT

Spelt er en urgammel mineralholdig hvedesort, som var meget kendt i Danmark fra 2400 år før Kristi fødsel og frem til vikingetiden. spelt blev med tiden afløst af hvedesorter med et større høstudbytte.

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 08-11-03 19:57

Tak til 25 - det er bare super med de opskrifter
go' weekend !!