/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
TFTskærm
Fra : 1003jeppe
Vist : 796 gange
100 point
Dato : 06-11-03 11:48

Overvejer at købe en 17" TFT skærm,hvilke fordele/ulemper er der ved henholdsvis analoge og digitale signalindgange til skærmen, mit bundkort understøtter begge,er der nogen der kan give en god vejledning, og måske en anbefaling af producent !!
Hilsen Jeppe

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 06-11-03 13:19

Det kommer alt andet på hvad du bruger din pc til.
Hvis du overvejende bruger den til spil, bør du glemme alt om tft-skærm, da opdateringshastigheden er al for langsom. Du bør nok i det hele taget vente et stykke tid endnu, da tft-skærme er relativt alt for dyre, de vil helt sikkert falde i pris samt stige i kvalitet inden for et års tid, da udviklingen på dette område er hastigt stigende.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : Ishoey

Dato : 06-11-03 16:35

Jeg må give ellebye ret!

http://www.dinside.no/php/art.php?id=29757

Fladskærme har en lang række ulemper...

Så læs det her:

http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1855&p=13

eller

http://www.tomshardware.com/display/index.html

Ps.
Har selv en Samsung 171P
Samsung 171P hjemmeside:
http://www.samsung.com/Products/Monitor/LCDMonitor/Monitor_LCDMonitor_171P .htm

mvh
Ishoey

Kommentar
Fra : Ishoey

Dato : 06-11-03 16:38

Der var fejl i link til Samsung 171P hjemmeside:

http://www.samsung.com/Products/Monitor/LCDMonitor/Monitor_LCDMonitor_171P _sp.htm

eller

http://makeashorterlink.com/?F3A952946

mvh
Ishoey

Kommentar
Fra : 1003jeppe

Dato : 06-11-03 17:17

Hallo- hallo ! jeg fik ikke svar på mit primære spørgsmål "hvilkefordele/ulemper er der ved henholdsvis analoge og digitale signalindgange til skærmen," mit bundkort understøtter begge. Iøvrigt tak for jeres indlæg
hilsen jeppe

Kommentar
Fra : 1003jeppe

Dato : 06-11-03 17:17

Hallo- hallo ! jeg fik ikke svar på mit primære spørgsmål "hvilkefordele/ulemper er der ved henholdsvis analoge og digitale signalindgange til skærmen," mit bundkort understøtter begge. Iøvrigt tak for jeres indlæg
hilsen jeppe

Kommentar
Fra : F.Lomborg

Dato : 10-11-03 14:19

Jeg har snart læst om en del der spørger om tft mht til spil !! Jeg har selv en phillips 17" jeg gav 6000 kr for et år siden.. jeg har INGEN problemer med at se film eller spil på denne.. eks spil Unreal2003 eller film saving privat ryan køre perfekt.

Kommentar
Fra : F.Lomborg

Dato : 10-11-03 14:28

pS Ishoey dine links henviser til info om LcD.. er der ikke forskel på TfT og LcD ?? Spørgmålet gik på en TfT og ikke LcD

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 17-12-03 22:24

Jeg har en Acer AL732 tft skærm hvor der både er analog og digital indgang og der fulgte kabler med til begge indgange. Jeg bruger den digitale indgang og den fungerer glimrende både til spil og programmer. Der kan fås flere tft skærme hvor der både er analog og digital indgang.

Jeg har endnu ikke prøvet den analoge indgang, men har en mermaid der er 4 år gammel og er analog, her har heller ikke været problemer med de spil og programmer der blevet brugt på denne.

Hvis der er begge indgange på tft skærmen behøver du ikke at spekulere på hvilken du skal købe.

bentjuul

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 17-12-03 23:08

Der er heller ingen tvivl om, at tft skærmene bliver bedre og bedre, samt at priserne også er på vej ned.
Inden for et års tid kunne man godt tænke sig en skærm til 6000 kr kun koster det halve.

ellebye

Accepteret svar
Fra : wireframed

Modtaget 100 point
Dato : 29-12-03 12:51

Fordelen ved den digitale indgang er at du undgår at konvertere fra analog til digital, hvilket giver kvalitetstab. Et analog signal er i sin natur fortolkeligt og ikke absolut, så kvaliteten vil afhænge af hvor god din digitale converter er. (ADC, Analog-Digital Converter). I sidste ende skal signalet til en TFT ALTID være digitalt, hvad enten du konverterer på grafikkortet eller i skærmen.

Ulempen er sådan set bare at skærmen er lidt dyrere og at det ikke er alle der har mulighed for at bruge DVI. (Digital Video Interface). Som regel får du bedre farvegengivelse, bedre pixel resons (mindre sløret når du spiller o.lign), og i en del tilfælde væsenligt bedre skarphed med den digitale indgang, så hvis du kan få en TFT med DVI og har en udgang på grafikkortet så skal du helt klart gå efter en DVI skærm.

Mht. spil o.lign er TFT'er faktisk efterhånden rigeligt gode til de fleste. Priserne vil ikke falde forfærdeligt meget tror jeg, da du efterhånden kan få en 17" til under 3k. Det der måske vil ske er at de billige skærme bliver bedre mht. pixelrespons osv. Men så kan man også sige "Vent på FFD, vent på OLED, vent på dit og dat", og så får du aldrig købt noget som helst. Hvis du har pengene, skal bruge en ny skærm og gerne vil have en TFT, så prøv at gå ned i en butik og se den skærm du vil have i aktion, og så beslut dig om du vil bruge pengene på den. Jeg køber inden for kort tid en 20" TFT til at erstatte mit 22" monstrum på skrivebordet. Måske fortryder jeg, men det tvivler jeg på. :)

Lestat

Godkendelse af svar
Fra : 1003jeppe

Dato : 29-12-03 17:59

Tak for svaret wireframed.