/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Hvad er mit Kondital ?
Fra : Flemming
Vist : 1714 gange
166 point
Dato : 20-02-02 17:21

Jeg søger både et konkret svar (hvad er mit kondital ?)og selve formlen med forklaring!
Mine data:
Mand
Alder 44
højde 177
vægt 80
kondicykeldata:
Max belastning 275 watt
50/25 watt pr /2 min
Belastningstid 19 min 41 sec
højeste puls 182 (103% af max)

Kommentar
Fra : briani

Dato : 20-02-02 17:27

Hej Flemming
Prøv at tage en kik på dette links
http://www.motion-online.dk/vo2/konditalstabel.htm
her findes adskillige tests og meget mere
MVH Brian

Kommentar
Fra : briani

Dato : 20-02-02 17:30
Kommentar
Fra : Flemming

Dato : 20-02-02 17:38

Det er konkrete svar jeg søger!!
:) Fl

Kommentar
Fra : Flemming

Dato : 20-02-02 18:45

Det er nu nok et meget gennemsnitstal. Så vidt jeg skal både højde og vægt og ? indrages for finde Konditalet

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-02-02 20:15

Flemming :

>Jeg søger både et konkret svar (hvad er mit kondital ?)og selve formlen
>med forklaring!
>Mine data:
>Mand
>Alder 44
>højde 177
>vægt 80
>kondicykeldata:
>Max belastning 275 watt
>50/25 watt pr /2 min
>Belastningstid 19 min 41 sec
>højeste puls 182 (103% af max)

hej..

der er lidt om det her :

http://www.motion-online.dk/vo2/wmax.htm

ps. føj..godt jeg ikke skal ligge i dit baghjul i
20 min. hvor du drøner 275 watt ned i baghjulet )

god medvind

mvh, Karsten

Kommentar
Fra : Flemming

Dato : 20-02-02 21:03

Det skal siges at jeg startede ved 50 wartt og så + 25 watt / 2 min (50/25 watt pr /2 min) Hvis jeg sku' 275 watt hele tiden, så tror jeg lige at jeg skulle ha' nogle "Riss" piller først

Kommentar
Fra : Flemming

Dato : 20-02-02 21:03

Det skal siges at jeg startede ved 50 wartt og så + 25 watt / 2 min (50/25 watt pr /2 min) Hvis jeg sku' 275 watt hele tiden, så tror jeg lige at jeg skulle ha' nogle "Riss" piller først

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-02-02 20:49

Det er sådan at hvis du er maksimalt belastet, og det er du på cyklen idet
du har nået din maksimale puls, så vil 150 W ca. svare til en iltoptagelse
på 2100 mg ilt /minut og derfor er din iltoptagelse 2100 /150*275 =3870 mg
ilt /minut og da du vejer 80 kg bliver dit kondital: 3870 /80 = 48,4 mg ilt
/minut / kg.
Det er ikke den mest nøjagtige metode til at bestemme din kondital
(iltoptagelse ) idet man er nød til at anslå din virkningsgrad på cyklen.
Hvis det skal måles nøjagtigt skal man måle din udåndingsluft, mens du
cykler og det er noget mere besværligt.
Hilsen Niels

> Jeg søger både et konkret svar (hvad er mit kondital ?)og selve formlen
> med forklaring!
> Mine data:
> Mand
> Alder 44
> højde 177
> vægt 80
> kondicykeldata:
> Max belastning 275 watt
> 50/25 watt pr /2 min
> Belastningstid 19 min 41 sec
> højeste puls 182 (103% af max)
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Flemming

Dato : 20-02-02 21:21

Jeg holdt belastningemn på 275 watt i 110 sek
I følge http://www.motion-online.dk/vo2/wmax.htm giver deten kondital på 41,8
så Brian det ar godt jeg ikke "købte" dit svar
Det undre mig dog stadig at højden ikke skal med , da det vel også er med til at give et billede af kropsvolumen.

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 20-02-02 23:01

Hej

Lige et sidespring,---Det med højden,-ja underligt. Hvis man hos Lægen skal ha`foretaget en prøve men hvor kraftigt man kan puste ud (tjek af Lungekapacitet) så er det faktisk kun ens Højde Lægen spørger efter,---hvorfor ikke også Vægten !!??

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-02-02 12:25

"Flemming" <Flemming.news@kandu.dk> wrote in message
news:ZUPc8.2588$PE.56130@news000.worldonline.dk...
> Jeg søger både et konkret svar (hvad er mit kondital ?)og selve
formlen
> med forklaring!
> Mine data:

Der kan kun laves et overslag ud fra de givne oplysninger - læs på
http://www.motiononline.dk

Hvis du skal have det præcise kondital, skal det måles ved en
max-test, hvor man måler direkte hvor meget ilt din krop optager
under maksimalt arbejde. Det kræver professionelt udstyr og kan kun
udføres i laboratorium.

Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen, stud. scient. biochemistry
Univ. of Copenhagen, http://www.cmrc.dk
Home: http://home.worldonline.dk/~mgj
Utrænet? tjene penge? kig på ovenstående hjemmeside!

Kommentar
Fra : cigarer

Dato : 30-04-02 08:52

Lige som en kommentar til Parkness "spørgsmål omkring peak flow. Der findes forskellige diagrammer for Peak flow, og nogle af disse bruger også vægten som et parameter. Lægen har måske valgt den "lette" udvej, eller også kan det være at det er et standard diagram han bruger, jeg har lige lavet et respirationsforsøg, hvor peakflow indgik, og der brugte vi et peakflow diagram der havde flere variable (højde, vægt, køn).

Accepteret svar
Fra : Agnethe

Modtaget 166 point
Dato : 30-05-02 17:57

Hej!

Et kondital er defineret som "max O2-optagelse pr. kg. pr. minut".

Formlen for kondital er den maksimale iltoptagelse pr. minut (målt i ml), divideret med kropsvægten.

For at finde dit kondital skal du altså først have målt din ilt-kapacitet.

Men det er rigtigt at der, som de andre brugere skriver, kan udføres tests (fx ved hjælp af din kondicykel), som du på pc-en kan sætte ind i skemaer, der så (lidt mere upræcist) kan måle dit kondital.

Kommentar
Fra : Agnethe

Dato : 30-05-02 17:57

Hej!

Et kondital er defineret som "max O2-optagelse pr. kg. pr. minut".

Formlen for kondital er den maksimale iltoptagelse pr. minut (målt i ml), divideret med kropsvægten.

For at finde dit kondital skal du altså først have målt din ilt-kapacitet.

Men det er rigtigt at der, som de andre brugere skriver, kan udføres tests (fx ved hjælp af din kondicykel), som du på pc-en kan sætte ind i skemaer, der så (lidt mere upræcist) kan måle dit kondital.

Godkendelse af svar
Fra : Flemming

Dato : 31-05-02 10:50

ups beklager den lange ventetid

Kommentar
Fra : Agnethe

Dato : 02-06-02 17:27

Det er da bare i orden. Tak for points. :)

Kommentar
Fra : Stifinder

Dato : 09-03-03 11:43

Hvordan måles kondi tal med max puls metode? Jeg har ikke pt. en kondicykel med watmåler på.