/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Scanning af dias
Fra : tigerwilhjelm
Vist : 732 gange
200 point
Dato : 20-02-02 16:23

Jeg vil til at scanne dias ind, for derefter at billedbehandle dem digitalt, brænde dem over på CDROM og få dem prntet ud professionelt i A3-format. Jeg er TOTALT nybegynder, hvad scanning osv. angår, og har brug for vejledning. I hvilken opløsning skal jeg scanne? I hvilket format skal jeg gemme billederne? osv. Hvis nogen har svar på disse spørgsmål, eller bare gode råd i al almindelighed, så skriv endelig. Også hvis du kender en web-side, der gennemgår tingene.
Hilsen søren

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 210 point
Dato : 20-02-02 17:40

"tigerwilhjelm" <tigerwilhjelm.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:c2Pc8.940$Rz2.51794@news010.worldonline.dk...

> I hvilken opløsning skal jeg scanne?

Det kræver, at vi ved hvad du mener med at få dem printet professioelt ud i
A3. En tommelfingerregel siger dog, at du kan regne med at bruge [100 x mål
i cm] = pixels. Eks. A4 = 20 x 30 cm = 2000 x 3000 pixels. Hvis du vil have
dem i A3-format skal du altså, som udgangspunkt, have 4000 x 3000 pixels.

Jeg vil derfor råde dig til at scanne dias / negativerne i den højeste
opløsning, som din scanner kan levere optisk. De fleste diasscannere går op
til omkring 3.000 ppi. Det skulle give 4.252 x 2835 pixels ved 36 x 24 mm
billedareal.

Ved at scanne dem i højeste opløsning, har du altid det bedst mulige
original - altså behøver du ikke og scanne billederne ind én gang til, hvis
du finder ud at, at du vil have en forstørrelse.

> I hvilketformat skal jeg gemme billederne?

Her vil jeg klart anbefale formatet TIFF. Det er et tabsfrits format, men
det fylder dog også en hel del. Når jeg scanner et dias ind i 2700 ppi, så
giver den et Tif-billede på omkring 27 Mb. Dermed kan der kun være en enkelt
film pr. CD.

Du kan også vælge at bruge LZW-kompression, som dog kun pakker billedet
ned - det smider ikke information væk som jpg gør. Dette skulle hjælpe lidt
på filstørrelsen.

Skal du bruge billederne til web, så resizer du dem bare i Photoshop, og
gemmer dem som jpg i en passende kvalitet. På den måde har du altid dine
originale billeder i høj opløsning i Tif-kvalitet.

Du kan også prøve og spørge i news:dk.edb.grafik her kan de nok hjælpe dig
med at finde den rigtige opløsning, når du vil udksrive til A3-format.

MVH

Kristian
www.24h-le-mans.dk

Kommentar
Fra : Clausen

Dato : 20-02-02 19:50

Den link fra parknes tog hundrede år om at downloade, det kunne jeg ikke vente på.
Angående scanne dias, så skal du anskaffe dig en speciel scanner, der kan scanne gennemsigtig og med en meget høj opløsning, når det drejer sig om 35mm film. 3000dpi, som KNL skrev skal det nok være. Jeg har selv tænkt mig at købe sådan en, skal lige lede efter den og skriver så tilbage igen.
So long så længe!
Claus

Godkendelse af svar
Fra : tigerwilhjelm

Dato : 23-02-02 15:44

Tak for svaret KNL DtP.