/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
NTLDR og et cdrom drev der ikke kan åbne
Fra : weissmuller
Vist : 708 gange
40 point
Dato : 06-11-03 00:16

Jeg har købt mig en XP opdatering og skulle installere den i dag. Min computer har to partioner. På den ene havde jeg windows og på den anden Mandrake linux 9.1. Inden jeg satte xp cden i formaterede jeg Windows partionen da jeg havde hørt at det gav bedst resultater at installere på en ren harddisk.

Opgraderingen bad derefter om min win 98 cd som jeg satte i og den gik derefter videre til endnu en formaterings menu. Her valgte jeg at den skulle formatere igen - for at undgå problemer - men herefter gik det ned af bakke. For da den bad om at jeg skulle sætte XP cden i ville mit cdrom drev ikke åbne! Da der ikke skete noget i lang tid genstartede jeg computeren med det resultat at jeg stadig ikke kan åbne min cdrom og har en computer der ikke kan boote. Når den forsøger at boote fra cdromen (win98 cden som sidder i) siger den at "NTLDR mangler" og at jeg skal trykke ctrl-alt-del for at genstarte, hvorefter det samme gentager sig.

Hvis nogen kan hjælpe med dette vil jeg blive meget lykkelig.

mvh Søren

Accepteret svar
Fra : s_ild

Modtaget 40 point
Dato : 06-11-03 08:36

gætter på at du har fået blandet 2 disksystemer sammen, tror at du skal instalere din 98 helt almindeligt,
og så bruge din XP opdatering bagefter.
kør først fdisk fra din win98 boot- diskette bootdisketter kan fås her http://bootdisk.com
Hvis du ikke kan åbne dit drev, så plejer der at være et lille hul i fronten, som du
skal stikke noget langt, ind i og derved udløse låsen på drevet, det kan gøres mens pc'en er slukket.
held og lykke
S_ild

Kommentar
Fra : s_ild

Dato : 06-11-03 09:04

prøv at se indlæg http://www.kandu.dk/dk/spg/25305 der er måske der er noget i indlægget du kan bruge

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 06-11-03 09:10

Jeg har været ude i noget lignenden flere gange med winNT 4.0, mne det er jo noget tid siden.
ntldr er winNT-loader, er lille fil der starter indlæsningen af resten af windows (af nt-familien) så din maskine prøver at boote fra harddisken - ihvertfald delvist. Det er muligt den bliver fanget i en konflikt mellem de to bootprocesser.
Er du sikker på din maskine er sat op til at boote fra cdrom ?
Hvordan formatterede du win-partitionen uden winXP cd'en?
Når du får maskinen bootet kan du lægge win98-cd'en ind på harddisken for at undgå skiftet, eller kopiere mappen 'i386' fra winXP cd'en ind på den og starte installationen derfra. Den mappe indeholder alt hvad der skal til for en grundinstallation. Det er også en mulighed at lave opgraderingen over en minimuminstallation af win98, men det ville du jo helst undgå.
vh Søren

Kommentar
Fra : weissmuller

Dato : 06-11-03 09:32

Det ser ud til at virke nu. Da jeg fik prikket skuffen ud af min cdrom kunne jeg boote fra det igen. Vender tilbage med resultatet.

Godkendelse af svar
Fra : weissmuller

Dato : 06-11-03 10:57

Tak for svaret s_ild. Da jeg først fik cdrommen til at virke igen så kunne jeg installere XP uden problemer. tak for hjælpen