/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvordan får jeg hurtigst et birketræ til~
Fra : Michael_Stig
Vist : 4618 gange
100 point
Dato : 05-11-03 21:32

Træet er ca. 15 m højt.

Har hørt at kobbersøm skulle være godt. Men også at det tager ca. 5 år før træet dør..

En der har et hurtigt og godt råd - så bliver jeg glad !!!

Kommentar
Fra : micjo

Dato : 05-11-03 21:45

Kobbersøm er OK, Men det er da lettere at fælde træet. der er mange der gør det gratis, mod at få brændet.
Du kan også bore nogen huller, nederst i stammen, skråt nedad. Og hælde stærk saltsyre i dem et par gange om ugen.
Det slår dem ihjel rimeligt hurtigt.
Det er vel ikke naboens

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-11-03 21:53

Den hurtigste måde er at fælde det. Hvis du selv har pejs/brændeovn er det godt som brænde.
Som micjo skriver er der nogle, der gør det gratis mod at få "træet".
Er træet dit eget så har du brænde til vinteren, hvis du har mulighed for at bruge det.

mvh ans

Kommentar
Fra : batman2

Dato : 05-11-03 22:16

hejsa jeg har selv prøvet med saltsyre
og den var helt i top så prøv du bare det
held og lykke med det

Kommentar
Fra : oleeliassen

Dato : 05-11-03 22:16

Hvis du skærer barken væk i en ca. 5 cm. bred ring hele vejen rundt om stammen, går træet ud i løbet af kort tid.

-Ole

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 05-11-03 22:17

brænde til vinter holder nok ikke helt, frisk skåret træ skal helst tørre i op til 2 år før du kan brænde det, dels skal du tage hensyn til brændværdien og dels skal du tænke på sod i din skorsten.

Fæld det dog selv, det er jo bare et træ. Men hvorfor vil du egentlig af med det. og hvor bor du henne af i landet?

Hilsen Melander (maskinsnedker)

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 05-11-03 22:27

Hej
Tænk dig godt om inden du fælder det. Når det er gjort er det endegyldigt og umuligt at gøre om. Stam det op, klip det, eller hvad det nu er muligt at foretage sig, så træet behager dig.
Sren i Rskilde

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 06-11-03 00:44

Snak pænt med naboen i stedet, han kan nok regne ud det er dig, når alt græs går ud rundt om det fordømte træ, og iøvrigt forurener grundvandet med al den saltsyre.
I øvrigt er det hans ret at have det træ i haven, du har vel også nogle, der måske skygger for andre.
Sig til ham at det går dig lidt på, og gerne vil købe et nyt til ham.
PS Det kan godt være han er en dum skid, men hans kone er da meget sød, så det kan være hende du bør tale med.
VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : 2603ph

Modtaget 100 point
Dato : 06-11-03 10:53

Hej Michael

Jeg skal ikke tilføje andet, end at der til kobbersøm skal anvendes svovlsyre,
der er langt mere effektivt end saltsyre.

Men det løser ikke noget problem at få træet til at gå ud.
Det er lettere at save det ned i frisk tilstand end i død tilstand.
Derefter skal man grave ned omkring rødderne og save dem over efterhånden.
Efter lidt handarbejde med spade, sav og økse er stubben på 1-2 m let
at vælte. Og så er den væk.
Mange med pejs vil sikkert gerne bidrage med en motorsav ved de
de tunge dele af træet.

Tro mig - jeg har prøvet med 7-8 stykker efterhånden.
At undgå visne træer og halvrådne stubber er arbejdet værd.

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-11-03 11:41

Fæld det, skær/kløv det op medens det er friskt, så går det lettest. Roden fjerner du med en rodfræser. Det tager kun et par timer.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-11-03 09:42

Hvordan går det?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 25-11-03 17:08

Hej kandu.dk spørger
Her kommer et ibasa standardindlæg nummer 1.
Indlægget kommer efter gennemgang af mine åbne enkeltstående abonnementer. Dem ønsker jeg at rydde op i med jævne mellemrum for at bevare overblikket i det / de spørgsmål jer er involveret i.
Du har spurgt og fået eet eller flere svar / kommentarer. Det er almindelig høflighed, at reagere på kommentarer / svar, så jeg vælger at tro, din manglende reaktion blot er en forglemmelse. Jeg vil bede dig om, såfremt der imellem svarene / kommentarerne var noget, du kunne bruge til noget, at få lukket spørgsmålet.
Til din orientering er det / de points du har sat ind på at få en besvarelse, der kan bruges, under alle omstændigheder tabt for dig, uanset om du synes svaret / svarene er noget ævl. Så venligst, ACCEPTER den kommentar du mener der ligger nærmest ”svaret”.
(over hver kommentarboks, i højre side, er der en ”knast” der hedder accepter som svar. Det er den der skal bruges.)

Venlig hilsen fra ibasa
Sren i Rskilde

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 02-12-03 19:25

Hej kandu.dk spørger
Her kommer et ibasa standardindlæg nummer 3.
Indlægget kommer efter gennemgang af mine åbne enkeltstående abonnementer. Dem ønsker jeg at rydde op i med jævne mellemrum for at bevare overblikket i det / de spørgsmål jer er involveret i.
Du har spurgt og fået eet eller flere svar / kommentarer. Din sidste reaktion daterer sig tilbage til 05-11-03 kl.21.32 så kommentarskriverne må gå ud fra dit problem er løst eller du har opgivet at få det løst ved hjælp af kandu.dk og spørgsmålet derfor kan lukkes.
Til din orientering er det / de points du har sat ind på at få en besvarelse, der kan bruges, under alle omstændigheder tabt for dig, uanset om du synes svaret / svarene er noget ævl. Så venligst, ACCEPTER den kommentar du mener der ligger nærmest ”svaret”.
(over hver kommentarboks, i højre side, er der en ”knast” der hedder accepter som svar. Det er den der skal bruges.)

Venlig hilsen fra ibasa
Sren i Rskilde

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-02-04 14:46

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : Michael_Stig

Dato : 03-02-04 16:27

Tak for svaret 2603ph.