/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
Lave hjemmeside?
Fra : oleeliassen
Vist : 332 gange
100 point
Dato : 05-11-03 21:27

Jeg har købt et domænenavn og vil nu til at lave en hjemmeside. Jeg er fuldstændig nybegynder i hjemmesider og har brug for at vide følgende:

Jeg har en hjemmeside hos stofanet (home1.stofanet.dk/xxxx) som jeg gerne vil have til at hedde fks. www.oleeliassen.dk. Skal jeg købe web-plads hos et webhotel eller ligende? er der nogel gratis steder jeg kan have siden liggende? jeg kunne også godt tænke mig at min mail hed xxx@oleeliassen.dk, følger det automatisk med når man får en plads på fks. et web-hotel?

-Ole

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 05-11-03 21:32

Du tager fat i en virksomhed der sælger domænenavne, eksemplevis www.nettonet.dk

Der køber du så navnet www.oleeliassen.dk

Når du ejer domænenavnet kan du også tilknytte postkasser på det samme navn.

Med hensyn til at have den liggende gratis nogen steder, så bliver det nok svært, det er jo det de lever af, dem der sælger web hoteller.

Du kan selvfølgelig nøjes med at købe navnet uden "plads" og så lade hjemmesiden pege på den gratis plads du har hos stofanet

Kommentar
Fra : oleeliassen

Dato : 05-11-03 21:38

Jeg har købt navnet, men firmaet skulle have 39 kr/md for at have den liggende, hvilket jeg synes var for dyrt. Jeg har set andre der reklamerer med "web-hotel" for 9 kr/md, er det sådan noget jeg skal have fat i så?

-Du kan selvfølgelig nøjes med at købe navnet uden "plads" og så lade hjemmesiden pege på den gratis plads du har hos stofanet

Hvordan gør jeg det?

-Ole

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 05-11-03 21:40

Det er rigtigt at du ka ntage fat i hvem det nu er der sælger plads for 9 kr. pr. måned.

Hvis du skal have den til at pege på din gratis plads skal du tage fat i dem du har købt domænenavnet af, men de vil sikkert kræve et gebyr for at pege videre, så der er ikke rigtig den store besparelse, om nógen

Kommentar
Fra : micjo

Dato : 05-11-03 21:40

Hey Ole

Hos alle ISP'er (inet. udbydere), får du en hjemme side med. Den vil altid ligge på et under domæne til udbyderens.
F.eks. www.oleeliasse.stofanet.dk
Du bør købe et domæne, incl. webhotel, hos f.eks www.web10.dk. Dem bruger jeg selv.
Det koster 300-400 kr for 1. år incl. oprettelse af .dk domæne. Derefter 100-200 om året i vedligehold.
Så bliver du din egen "postmaster", og kan vælge adresser som [ole@ditdomæne.dk]
M.h.t. at lave hjemmesiden, så skal du bruge et program, der via en grafisk bruger flade kan guide dig igennem.
Når du er begynder, skal du ikke prøve at programere i HTML.
Microsoft har lavet et program der er nemt at bruge, og der ligger en masse skabeloner i det. Det hedder
[frontpages].
Bruger det selv, du kan se resultatet på www.net35.dk Jeg er også kun begynder, hvad hjemmesider angår.

God fornøjelse Micjo

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 05-11-03 21:50

En hjemmeside består af flere ting. Domænenavnet "oleeliassen.dk" skal du købe hos dk-hostmaster og betale et beskedent beløb for hvert år. Så har du retten til dette navn. Navnet kan så "pege" på en bestemt adresse på en eller anden server f.eks. home1.stofanet.dk/xxxx På denne server kan du så uploade din hjemmeside som du naturligvis først skal fremstille, enten i rent kodesprog (html) eller ved hjælp af et program som f.eks. WebWriter, Word, Publisher, FrontPage eller noget helt andet. (Hvis du bruger FrontPage skal din server kunne håndtere dette)
Hvis du vælger at benytte et webhotel (anbefales) klarer de hele molevitten for dig, og du får mailadresser som ender på @oleeliassen.dk altså hvadsomhelst@oleeliassen.dk de klarer også registreringen hos dk-hostmaster af dit domænenavn. Du skal altså kun handle et sted.
Hvis du benytter www.b-one.dk (blot et af mange webhoteller) kan du fremstille din hjemmeside i FrontPage.

God fornøjelse
Kim

Kommentar
Fra : oleeliassen

Dato : 05-11-03 22:00

Så tror jeg at den er feset ind. Jeg har købt mit domæne hos DanDomain og kan derefter leje plads ved fks. www.b-one.dk (som jeg så til 9 kr/md) og så går det hele af sig selv når jeg har lavet siden. Jeg er i gang med at lave siden i Word. Er der programmer som er lettere at lave den i (har ikke frontpage) for en nybegynder?

-Ole

Accepteret svar
Fra : Marchwitz

Modtaget 110 point
Dato : 05-11-03 22:11

Ja, jeg vil foreslå du kigger på Publisher som er ganske udmærket til hjemmesider.
Og jeg vil også forslå dig at bede b-one om at flytte dit domænenavn til dem, samtidig med at du køber webhotel. En flytning er så vidt jeg husker gratis når du køber serverplads.
Kim

Godkendelse af svar
Fra : oleeliassen

Dato : 05-11-03 22:14

Tak for svaret Marchwitz/Kim

Det koster 20 kr. for en flytning, det overlever jeg nok.

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 05-11-03 22:17

Ja det er jo ikke nogen herregård, som man siger.
Held og lykke med projektet.
Kim