/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Dyrekølle
Fra : Denpete
Vist : 4509 gange
50 point
Dato : 05-11-03 14:11

Hej gruppe...
Har fået en dyrekølle forærende som har været frosset ned. Er nu optøet (2 dage), men da jeg ikke lige har påtænkt at fortære den lige med det samme, ville jeg forhøre mig om det er en ide at forstege den og så nedfryse igen?
Og i så fald hvor lang til skal den forsteges, så den ikke bliver helt gennemstegt ved endelig tilberedning?

Mvh
Denpete

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-11-03 14:28

Dårlig ide. Lad den ligge til du skal bruge den. Ved ikke hvorfor, men min erfaring siger mig, en stor smagsoplevelse går tabt ved 'forstegt' kød i det hele taget. Skal du absolut så :

Tø den op (min. 12 timer) og forsteg den så ved 230 grader. (Hvor længe afhænger af størrelsen; normalt 15 min.). Lad den hvile (45 min.) og frys den så ned igen.

Du risikere den bliver mere tør ved efterfølgende stegning, hvilket som regel forhindres ved at bardere den med spæk.
Ved forstegning kapper du ca. 1/2 time af stegetiden, men spørsmålet er om det kan betale sig?

Umærket opskrift her : http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=6839

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 05-11-03 14:48

Køllen er jo - desværre - tøet op efter lang rejse fra Sverige. Er det så ikke bedst at forstege før nedfrysning? Eller hvor lang tid kan den holde sig i køleskab (uden forstegning - altså optøet)?

Denpete

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 60 point
Dato : 05-11-03 15:09

Det kommer an på hvor længe den har hængt. Normalt har dyret hængt en lille uge og så er 4-5 dage på køl max. Hvis det er et friskslagtet dyr der ikke har hængt, kan det holde sig ca. 10-12 dage på køl.

Du fortæller den har været frossen, så tøet op og nu vil du fryse? Ja, så er forstegning nok en god ide inden du fryser igen. I det tilfælde vil jeg anbefale en forstegning ved 200 grader i 45 min., hvile i 45 min. og så frys. Du har så kappet 1 time af den færdige stegetid. I køleskab vil jeg tro den kan holde sig 3-4 dage. Brug næsen

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Denpete

Dato : 05-11-03 16:45

Tak for svaret molokyle.
Jeg pudser næsen og forsøger at forstege... og snuse.

VH
Denpete