/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Moreller/kirsebær?
Fra : rcn
Vist : 9247 gange
50 point
Dato : 20-02-02 09:51

Er der een, der kan give mig forklaringen på forskellen mellem moreller og kirsebær, hvis der da er en forskel?
Jeg vil gerne have en beskrivelse af forskellene på både frugt og træ.

Rikke

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-02-02 11:38

On Wed, 20 Feb 2002 08:51:14 GMT, "rcn" <rcn.news@kandu.dk> wrote:

>Er der een, der kan give mig forklaringen på forskellen mellem moreller
>og kirsebær, hvis der da er en forskel?
>Jeg vil gerne have en beskrivelse af forskellene på både frugt og træ.

Moreller var, ifølge de folk som vil have dem, noget man havde i deres
barndom, men som det er totalt umuligt at få nu. Og man kan lisså godt
spare sig at komme med forslag, for ligegyldigt om man anbefaler
søde/sure kirsebær, røde mirabeller eller lign. så er det bestemt ikke
det

Jeg slog det op i en bog over gamle plantenavne engang, der stod at
moreller var det samme som surkirsebær. Men folk som vil have dem siger
de minder om sødkirsebær uden egentlig at være det.

Så det nærmeste jeg er kommet er at moreller er det samme som
sødkirsebær - selv om ingen vil være ved det.

Og er der nogen som kan komme det nærmere så vil det være rigtig dejligt

--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
http://www.gartneriet.dk

Directory Opus - nu også til windows - http://www.gpsoft.com.au

Accepteret svar
Fra : PARKENSS

Modtaget 50 point
Dato : 20-02-02 17:37

Hej
Håber dette er til lidt hjælp:

Surkirsebærrene deles i moreller og amreller:
http://ljohans.com/planteleksikon/frb09.html

Kirsebær:
http://ljohans.com/planteleksikon/frb10.html

Sødkirsebær har en ret stiv vækst, med store knopper siddende i typiske busketgrene og ret store, blankgrønne blade. Der er tydelige lenticeller på stammen, som bliver aflange med tykkelsesvæksten. "Surkirsebær, moreller ,amoreller"
har ofte ret tynde, hængende skud, nogle sorter får bare grenstykker, blade er ret små, glatte og glinsende dybgrønne.

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 20-02-02 17:49

Tillæg:

Følgende er et uddrag fra :http://www.pometet.kvl.dk/Phkompendium/phkap26.htm#26.4.%20Sortsbeskrivelser

26.7.4. Kirsebær. Sødkirsebær

Cerasus-gruppen under Prunus indeholder også sektioner (bilag 26-5), som bl.a. omfatter arter, der anvendes som blommegrundstammer.

Bilag 26-5. Oversigt over Cerasus-gruppen indenfor Prunus-slægten.

Eucerasus-sektionen omfatter først og fremmest avium, sødkirsebær, hvortil også fuglekirsebær hører, samt surkirsebær. Sødkirsebær har tidligere været inddelt efter form og fasthed, men i dag inddeles de efter farvetype. Sødkirsebær kaldes ofte fejlagtigt for moreller. Moreller er i virkeligheden en af grupperne under surkirsebær, omfattende typer med farvet saft, hertil hører vore almindeligt dyrkede surkirsebær, bl.a. 'Skyggemorel', som altså rettelig er en morel. En undergruppe er de små, sure kirsebær kaldes brunkirsebær, hertil hører det meget dyrkede 'Stevnsbær'. Amareller med ufarvet saft dyrkes ikke i Danmark, men er almindelig i USA, især en sort kaldet 'Montmorency'. Der findes også hybridkirsebær, som dog ikke dyrkes i større omfang.

Blandt sødkirsebær var relativt småfrugtede sorter som 'Dønissens Gule', 'Hvid Spansk' og 'Hedelfinger' tidligere udbredte sorter, som man stadig kan støde på i gamle haver. Fra 1960'erne har J. Vittrup udført et meget stort afprøvningsarbejde vedrørende sødkirsebærsorter, indtil 1993 havde 242 sødkirsebærsorter været vurderet. Det har ført til store ændringer i sortimentet. Vigtige sorter i denne udvikling har bl.a. været de røde 'Sam' og 'Van', og den rødgule 'Merton Glory'. 'Ulster', 'Starking Hardy Giant', 'Early Rivers', 'Knuthenborg', 'Merton Marvel', 'Merton Late' har også indgået i sortimentet, da det på grund af den lange modningssæson og de vanskelige bestøvningsforhold er nødvendigt at satse på en del sorter. I 1993 anbefales især 'Ulster', 'Starking Hardy Giant', 'Van', 'Sam', 'Oktavia', 'Regina' samt 'Stella' og 'Lapins', som er selvfertile.

26.7.5. Surkirsebær

Surkirsebærdyrkningen i Danmark er og har været domineret af de såkaldte små, sure brunkirsebær. De blev tidligere i Danmark dyrket under lokalnavne som 'Løvskal', 'Langeskov', 'Skælskør', 'Thorsager', 'Hadsund' samt 'Heeringbær' og ikke mindst 'Stevnsbær'. I 1976 påviste J. Vittrup, at der ikke var morfologiske forskelle blandt disse sorter, og det blev vedtaget at kalde dem alle for 'Stevnsbær'. Det er stadig den helt dominerende hovedsort i Danmark. Der søges til stadighed efter frugtbare kloner, idet der har vist sig en betydelig variation i frugtbarhed. Derudover er en anden dansk sort 'Kelleris 16' dyrket en del og bruges bl.a. til grødfremstilling. 'Skyggemorel' med store og mindre farvede bær er almindelig i haver og dyrkes bl.a. meget i Tyskland ('Schattenmorelle'). Det er stadig de vigtigste sorter, selv om der indtil 1990 havde været afprøvet 95 surkirsebærsorter. Der foregår afprøvning af krydsninger i et forædlingsprojekt i Årslev.

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-02-02 20:28

Moreller findes stadig flere steder, mest måske i ældre haver. Der er flere
slags af dem. Jeg har kendskab til to træer som er meget gamle og meget
store, 10-15 meter høje. Den ene har næsten sorte bær, der er meget saftige
og mindre end kirsebær, den anden har gulrøde bær på størrelse med kirsebær.
De smager bedst. Moreller er søde bær, kirsebær er sure bær. De
kirsebærtræer jeg kender er ikke så høje som moreltræer.
E. R.

"rcn" <rcn.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:5jJc8.2448$PE.44567@news000.worldonline.dk...
> Er der een, der kan give mig forklaringen på forskellen mellem moreller
> og kirsebær, hvis der da er en forskel?
> Jeg vil gerne have en beskrivelse af forskellene på både frugt og træ.
>
> Rikke
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-02-02 21:58

On Wed, 20 Feb 2002 20:28:06 +0100, "Esther Raaby" <esther@raaby.dk>
wrote:

>Moreller findes stadig flere steder, mest måske i ældre haver. Der er flere
>slags af dem. Jeg har kendskab til to træer som er meget gamle og meget
>store, 10-15 meter høje. Den ene har næsten sorte bær, der er meget saftige
>og mindre end kirsebær, den anden har gulrøde bær på størrelse med kirsebær.
>De smager bedst. Moreller er søde bær, kirsebær er sure bær. De
>kirsebærtræer jeg kender er ikke så høje som moreltræer.

Jeg har træer i haven som passer på begge beskrivelser. Den ene er en
surkirsebær, bærrene er saftige, men, nåja, lidt sure i det, dog ikke
mere end at de kan spises når de er rigtig sorte. Det er dem man bruger
til julens kirsebærsovs. Men der findes andre med næsten sorte bær.

Den anden er en Merton Glory-kirsebær, den er gulrød og det gode ved det
er at man selv kan nå at smage bærrene inden fuglene æder dem. De ligger
åbenbart ikke mærke til at de er modne når de ikke er rigtig røde.

At kirsebær er sure passer ikke, langt størstedelen af de kirsebærtræer
som sælges i dag er sødkirsebær.

Men er vi nu ikke tilbage i det med at det bare er 2 forskellige navne
for det samme? At dem du omtaler som moreller ligner kirsebær i både
frugten, bladene og grenene?

--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
http://www.gartneriet.dk

Directory Opus - nu også til windows - http://www.gpsoft.com.au

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-02-02 23:26

> At kirsebær er sure passer ikke, langt størstedelen af de kirsebærtræer
> som sælges i dag er sødkirsebær.
>
> Men er vi nu ikke tilbage i det med at det bare er 2 forskellige navne
> for det samme? At dem du omtaler som moreller ligner kirsebær i både
> frugten, bladene og grenene?
>
> --
> Mads Lie Jensen

Vi kan let sortere de rigtige sødkirsebær (altså nugældende navn) fra. De
har helt andre og større blade end surkirsebær. Jeg tror at dem man engang
omtalte som moreller er (var) en sød surkirsebær, der til en vis grad har
lidt mirabelle over sig, hvis det i det hele taget ikke rent faktisk e r
en en mirabelle. Jeg skal spørge min svoger, han har et træ stående der blev
kaldt morel. Jeg ved de er søde, jeg mener de minder om sødkirsebær mens de
endnu har noget gulligt over sig, men mener også at de smager mere af
mirabelle ved fuld modenhed.
I hører nærmere.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 21-02-02 00:24

Hej igen

Endelig fandt jeg et Billede af Moreltræ,- her ses tydeligt forskellen på et sådan og et Kirsebærtræ.
Min Gamle Nabo har 2 Moreltræer, jeg har selv den sure(sylte) og den søde Kirsebær. Der er en himmel til forskel på Kirsebær og Moreller. Jeg vil give Preben Riis Sørensen ret i, at Moreller smager mere Mirabelle/blomme agtigt.Kirsebærret fint frugtkød,- Morellen en grovere struktur.
Her --billede af et rigtigt Moreltræ: http://www.fedrelandsvennen.no/regional/kristiansand/51536.html

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-02-02 18:56

>Er der een, der kan give mig forklaringen på forskellen mellem moreller
>og kirsebær, hvis der da er en forskel?

Hvis du er fra Fyn er der meget stor sandsynlighed for, at det der bliver
kaldt moreller er Sødkirsebær - det kalder de Sydfynboere som jeg kender dem
i hvert tilfælde.

Venlig hilsen
Hanne Pedersen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-02-02 22:51

"rcn" <rcn.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse news:5jJc8.2448$PE.44567@news000.worldonline.dk...
> Er der een, der kan give mig forklaringen på forskellen mellem moreller
> og kirsebær, hvis der da er en forskel?
> Jeg vil gerne have en beskrivelse af forskellene på både frugt og træ.
>
> Rikke
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
Hej Rikke
Jeg har ikke meget forstand på forskellighederne, men kan oplyse at jeg har et meget gammelt og højt Morreltræ med frugter som er
store, saftige , helt gule frugter og vidunderligt søde . Dem som vi ikke kan nå at spise eller få fat i, får lov til at sidde til
de bliver overmodne og derfor brunlige, inden solsort og stære opdager det, i modsætning til de omkringstående rødlige, der hurtigt
bliver ædt. Det er en sand nydelse år efter år.
Om det er det ene eller andet skal jeg ikke kunne sige, men alle her som har set det , benævner det som Gule moreller.
Bor ved Guldborgsund
mvh/Kurth

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-02-02 09:15

Kurth Hansen <abkh@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c756bc8$0$62854$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

"rcn" <rcn.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:5jJc8.2448$PE.44567@news000.worldonline.dk...
> Er der een, der kan give mig forklaringen på forskellen mellem moreller
> og kirsebær, hvis der da er en forskel?
> Jeg vil gerne have en beskrivelse af forskellene på både frugt og træ.
>
> Rikke
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"

Moreller var en betegnelse man brugte i gamle dage om sødkirsebær.

Mvh. Finn

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-02-02 22:13

Som jeg har hørt det er der rigtigt at morel er en ældre betegnelse for
sødkirsebær. Ordet er særligt brugt på øerne. Så det der i Jylland hedder
sødkirsebær på øernde hedder moreller.

Rie
"rcn" <rcn.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:5jJc8.2448$PE.44567@news000.worldonline.dk...
> Er der een, der kan give mig forklaringen på forskellen mellem moreller
> og kirsebær, hvis der da er en forskel?
> Jeg vil gerne have en beskrivelse af forskellene på både frugt og træ.
>
> Rikke
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 22-02-02 23:38

Er dette ikke ved at strannde ud i, at Moreller er enten surkirsebær eller sødkirsebær ---altså slet ikke en selvstændig sort ??? Moreltræet og dets frugter adskiller sig altså væsentligt fra både sur og sød kirsebær. Hvilken afgørelse kan der falde i dette spørgsmål fra Rikke ??? Hvem ligger inde med de endegyldige beviser ??
Det kunne være rart med en konkret afgørelse

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-02-02 22:57

Min gamle mor på 86 år fortalte i dag, at der er nogen der hedder
skyggemorel, og hun kendte godt flere slags moreller fra hun var ung.
Prøv at spørge på Assens Planteskole, de har flere hundrede gamle
frugttræer.
E.R.

"rcn" <rcn.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:5jJc8.2448$PE.44567@news000.worldonline.dk...
> Er der een, der kan give mig forklaringen på forskellen mellem moreller
> og kirsebær, hvis der da er en forskel?
> Jeg vil gerne have en beskrivelse af forskellene på både frugt og træ.
>
> Rikke
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-02-02 23:33

On Sun, 24 Feb 2002 22:56:56 +0100, "Esther Raaby" <esther@raaby.dk>
wrote:

>Min gamle mor på 86 år fortalte i dag, at der er nogen der hedder
>skyggemorel, og hun kendte godt flere slags moreller fra hun var ung.

Skyggemorel er en sort af kirsebær (surkirsebær).

--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
http://www.gartneriet.dk

Directory Opus - nu også til windows - http://www.gpsoft.com.au

Godkendelse af svar
Fra : rcn

Dato : 25-02-02 14:41

Tak for svaret PARKENSS. At sødkirsebær stammer fra fuglekirsebærene kom som en overraskelse, men så fik vi også det på plads.
Rikke

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-03-02 23:49

>
> Vi kan let sortere de rigtige sødkirsebær (altså nugældende navn) fra. De
> har helt andre og større blade end surkirsebær. Jeg tror at dem man engang
> omtalte som moreller er (var) en sød surkirsebær, der til en vis grad har
> lidt mirabelle over sig, hvis det i det hele taget ikke rent faktisk e r
> en en mirabelle. Jeg skal spørge min svoger, han har et træ stående der
blev
> kaldt morel. Jeg ved de er søde, jeg mener de minder om sødkirsebær mens
de
> endnu har noget gulligt over sig, men mener også at de smager mere af
> mirabelle ved fuld modenhed.
> I hører nærmere.
> --
> M.V.H.
> Preben Riis Sørensen
> preben@esenet.dk
>

Jeg vil lige kommentere ovenstående derhen, at det træ jeg omtaler E R en
mirabelle, men at forvirringen skyldes at der for en del år siden stod en
rigtig sødkirsebær foran dette, og dette træ(sødkirsebærret) blev kaldt for
Morel. Dette er også andres mening længere nede i denne tråd.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-03-02 00:24

I artiklen <3c82a889$0$46212$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
skrev Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk>:
> > Vi kan let sortere de rigtige sødkirsebær (altså nugældende navn)
> > fra. De har helt andre og større blade end surkirsebær. Jeg tror at
> > dem man engang omtalte som moreller er (var) en sød surkirsebær,
> > der til en vis grad har lidt mirabelle over sig, hvis det i det
> > hele taget ikke rent faktisk e r en en mirabelle. Jeg skal spørge
> > min svoger, han har et træ stående der blev kaldt morel. Jeg ved de
> > er søde, jeg mener de minder om sødkirsebær mens de endnu har noget
> > gulligt over sig, men mener også at de smager mere af mirabelle ved
> > fuld modenhed. I hører nærmere. --
> >

> Jeg vil lige kommentere ovenstående derhen, at det træ jeg omtaler E
> R en mirabelle, men at forvirringen skyldes at der for en del år
> siden stod en rigtig sødkirsebær foran dette, og dette
> træ(sødkirsebærret) blev kaldt for Morel. Dette er også andres mening
> længere nede i denne tråd. --

Retskrivnings- og fremmedordbog, v/Evald Munck 1963:
Morel = slags kirsebær

Dansk-Engelsk ordbog (Gyldendals røde Ordbøger):
Morel = Morello

Do:
Kirsebær = Cherry

Do:
Mirabel = Cherry plum

Oxford Advanced Learner's Dictionary of Current English:
Morello = Bitter kind of cherry, used for jam

Forvirret? Følg med i næste afsnit af Moreller/Kirsebær

--
Helge.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-03-02 19:06

> Forvirret? Følg med i næste afsnit af Moreller/Kirsebær
>
> --
> Helge.
>

Jeg drejer mig lige over til det andet kamera: Vi har valgt at vælge at
Moreller her i Danmark er Sødkirsebær.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-03-02 23:42

I artiklen <3c83b79e$0$46170$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
skrev Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk>:

> > Forvirret? Følg med i næste afsnit af Moreller/Kirsebær

> Jeg drejer mig lige over til det andet kamera: Vi har valgt at vælge
> at Moreller her i Danmark er Sødkirsebær. --

Men vi har også valgt at kalde surkirsebær for skyggemorel, hehe.

--
Helge.