/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Radon-membran/spærre/filter
Fra : Avant85
Vist : 5932 gange
143 point
Dato : 05-11-03 09:27

Vi har et gl. hus på ca. 100 år og vil gerne have gulvvarme. Vi vil brække alt gl. gulv op/væk og udføre et nyt helt fra bunden. Det bliver både betongulv med klinker og trægulv. Så har vi hørt så meget om den farlige RADON-gas, som siver op af jorden. Hvordan udfører vi en "radon-spærre" -- måske især rundt ved sokkel og skillevægge ? Er der en specielt måde med opbygningen af gulvkonstruktionen -- ved klinkegulv ? -- ved trægulv ? Dampspærren hvor skal den placeres og virker den også som radon-spærre ?

Accepteret svar
Fra : ruder4

Modtaget 153 point
Dato : 05-11-03 09:38

Hej Avant85.

Det er en rigtig god ide at sikre sit hus mod radon. Og der er nemt, når I nu alligevel har gulvet hugget op. Man kan sikre sit hus mod radon med pap - altså sådan noget asfalt pap, inden man støber det sidste lag beton. Prøv at se den vedhæftede fil - den er rigtig god. Den er godt nok til nybyggeri, men du kan godt få en ide om, hvordan man sikre huset.

http://www.ebst.dk/download/pdf/radon_nybyg.pdf

God arbejdslyst.

Med venlig hilsen Ruder4

Kommentar
Fra : maly01

Dato : 11-11-03 12:44

Bygge og boligstyrelsen har udgivet 2 pjæcer om emnet:
Radon og enfamilieshuse/Radon og nybyggeri.

100mm armeret beton er radontæt. Problemet vil i jeres tilfælde komme i den manglende tæthed mellem ydervæggen/fundamentet og det nye gulv. men der er indtil flere løsninger i de nævnte pjæcer.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 19-11-03 19:07

Radon er ikke ufarlig, men hvos bor du i landet? Se nedenstående link, måske bor du slet ikke i et risiko område....
Måske er problemet slet ikke relevant!!!

http://www.radontest.dk/

Der kan du læse alt om radon, og mulighederne om afhjælpning.

Kommentar
Fra : ruder4

Dato : 20-11-03 08:04

Det er rigtigt at der er forskel på koncentrationen af radon, afhængigt af, hvor du bor i landet, men eksempelvis ved nybyggeri skelner man ikke til dette. Der står i bygningsrelementet at alt nybyggeri skal sikres mod radon.

Men Avant85 er du her overhovedet??? Det er efterhånden 15 dage siden du stillede spørgsmålet og der er da kommet nogle brugbare besvarelser.... enten fra mig eller maly01 eller jamsgruppen. Måske du kunne lukke spørgsmålet, hvis du har fået en besvarelse du kunne bruge??????

Med venlig hilsen Ruder4

Godkendelse af svar
Fra : Avant85

Dato : 20-11-03 09:22

Tak for svaret ruder4.

Kommentar
Fra : ruder4

Dato : 20-11-03 12:02

Selv tak Avant85

Dejligt at se at du ikke er gået helt i hi - hi hi hi.

Hilsen Ruder4

Kommentar
Fra : Avant85

Dato : 20-11-03 22:17

til ruder4
jeg er ikke gået i hi og heller ikke hi hi hi, men jeg gør lidt andet end bare ræse på nettet. Jeg er f. eks. ved at finde ud af, om det er så let, som du beskriver det, at gøre det nye gulv radontæt. Det med pappet er jo ikke bare sådan lige til, for ellers skulle der da lige komme en temmelig stor kraftkarl forbi og løfte bagmuren, når jeg lige skubber pappet ind under. Det er ikke sikkert, at du kommer så nemt til dine point næste gang, men du kender godt den med at give den anden ret, bare for at få fred. Du kunne fortælle mig, hvordan jeg tætner mellem den nystøbte betonplade og den gamle bagmur - uden at støbe helt "knas", hvis du ellers kender dette udtryk. Det betyder at støbe helt tæt til uden friktions/materiale-arbejdsfuge. Jeg er lidt i tvivl om jeg kan bruge en 10mm polystyren som kant-/kuldebroisolering i fugen + en kraftig plast, som ligger ind under betonpladen og op udenfor polystyrenen og derefter hakkes ind i pudset og pudses efter; MEN jeg er meget usikker på om det er tæt nok, når eller hvis der dannes overtryk af gas under betonpladen. - Men ellers tak for humoren - det er godt at blive holdt igang.
hilsen Avant85