/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Min kattekilling laver allevegne...
Fra : Brynja
Vist : 1402 gange
250 point
Dato : 04-11-03 18:27

For 3 måneder siden fik vi en lille hanmis. Han blev hurtig glad for at bo her og blev budt velkommen af vores 8 år gamle kastarerede hankat.

Vores lille mis blev hurtig renlig ved at bruge bakke og da han fandt ud af at bruge kattelemmen stoppede han med at bruge bakke. Pludselig begyndte han at lave i alle hjørner, bag sofaer... tja allevegne. Jeg fandt bakken frem igen og han laver også i den men ynder at lave allesteder alligevel.
En overgang troede jeg at svineriet skyldes at der engang imellem kommer en vildkat ind, men den ide har jeg droppet da lille mis laver på alle tider af døgnet. Ja selv om jeg står i samme rum så laver han bare.
Jeg renser puhaer op ca 5 gange om dagen, men det kan være flere ad gangen og gerne i samme område.

Jeg kunne virkelig godt bruge et godt råd da det her er ret ulækkert.

Med venlig hilsen

Brynja

Kommentar
Fra : Flemming17

Dato : 04-11-03 20:20

Det kræver noget arbejde - Når du ser at din lille hanmis begynder at gøre klar til at besørge andre steder end i kattebakken (der skal være indbydende med tørt sant) siger du vredt FY til den og bærer den overi kattebakken.
Det kræver bare, at du holder øje med det lille monster hele tiden.
God fornøjelse!
Flemming

Kommentar
Fra : mis1311

Dato : 04-11-03 20:30

Du kan også prøve at holde øje med om det er faste steder han gør det. Når du så har fundet alle hans yndlingssteder, skal du finde en lugt han ikke kanlide, fx eddike, spraye en lille smulle på, og så se om ikke det virker. Man siger gerne om katte at de er selvstændige væsener, og derfor er det ikke alle katte, der hører efter selvom der bliver sagt: "FY!". Det vigtigste er faktisk at du lærer ham at forbinde de steder han gør det med noget han ikke kan lide, og kattebakken med noget han godt kan lide. Du kan fx prøve at stille en lille smule mad ved siden af bakken, og langsomt trappe ned eftersom han måske lærer at det er bakken han skal bruge. Hvis ikke han allerede er det, så er en sidste mulighed at kastrere ham. Det kan nemlig måske også have noget at gøre med territorie mærkning, nu hvor han har "opdaget" verden og andre katte udenfor.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 05-11-03 00:08

Har du overvejet at skifte kattegrus. Det kan være, han ikke kan lide det du bruger. Men jeg synes godt nok at det er utroligt, han kan klatte 5 gange i døgnet. Vores har kun store "forsendelser" to gange i døgnet, med mindre de har dårlig mave.
Er afføringen normal eller hård, tynd eller normal? Hvis den er meget hård, kan det være, han ikke kan komme af med det. Vores bliver kun urenlige (også de små), når der er et eller andet i vejen med dem. Har du prøvet at tale med din dyrlæge om det?
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Favorite

Dato : 05-11-03 09:05

Hej Brynja
Jeg har på ét- eller andest tidspunkt hjulpet med at løse et lignende problem.
Med 40 års erfaring som katteejer-/elsker, kan jeg oplyse flg. om hvordan jeg/vi har gjort, når vi har modtaget en ny kat: Kattebakken skal være passende stor. Kattebakken skal rengøres daglig (klorin). Brug kun materiale i kattebakken, som ikke klumper f.eks. som små kugler af brændt ler (Leca). Så snart missen har set sit nye hjem an, så bær den ud i bakken, hvor du tager dens poter, og laver gravebevægelser med dem, indtil den selv fortsætter bevægelserne. Du skal huske, at det er et nedarvet instinkt hos katten, at grave, før den besørger. Husk; altid ros efter veludført gerning. Filosofien skal være, at god opførsel fører til ros - evt. godbid, dårlig opførsel til sanktion. Jeg har afprøvet disse teorier i praksis. De virker efter hensigteen, men det har sommetider taget sin tid.
M.v.h.
Favorite

Kommentar
Fra : Dark_Magician

Dato : 05-11-03 14:17

hej

prøv med en parbolmodtager....
det hjalp ved mig...

hilsen dark_magician

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 05-11-03 18:25

Hej Brynja !

Hav mindst 2 kattebakker stående, og prøv med forskellige slags grus. Skift kattefoder hvis han "skider" så mange gange om dagen, så er der for store mængder affaldsstof i foderet. Prøv killingefoder fra Nutro, Royal Canin, Hills og lignende produkter. De er lidt dyrere, men meget drøjere - Spørg hos dyrehandleren eller dyrlægen (forhandles ikke i supermarkeder).

Karin

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 05-11-03 23:09

Olivers.dk har noget godt foder. Der er ikke alle de giftige tilsætningsstoffer, men kun naturlige (hvis jeg ikke husker helt forkert). Og foderet er absolut ikke dyrere end andet ordentligt foder. Specifik fra dyrlægen er også et godt foder. Det kan også købes på nettet hos dyrlaegevagten.dk med fri levering til døren.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 07-11-03 11:22

Mine katte har nu fået dårlig mave af Olivers - men det er nogle år siden, så måske er det blevet bedre.

Karin

Kommentar
Fra : Brynja

Dato : 07-11-03 13:19

hej allesammen...

Tak for jeres gode råd.
Min lille mis har tynd afførring og har haft det længe. Jeg tror ikke at det har noget med foderet at gøre nok nærmere det levende foder han finder uden for. Jetg har prøvet at sprøjte ikke katte venlige lugte der hvor han laver, men det ignorerer han. Jeg kom i tanker om at katte ikke kan fordrage staniol og har derfor staniol overalt. Det har hjulpet i særdeleshed i møblerne, men han finder bare et nyt sted.
Had angår kattebakker så er det jo sådan at jeg bestræber mig på at alle toiletbesøg skal foregå udenfor, ligesom vores gamle kat som er SÅ renlig.

Jeg er dog begyndt at tænke på at det kan være at han er ved at blive kønsmoden. Meningen er at han skal kastareres, men hvornår kan jeg gøre det?
Og kan det være problemet?

På forhånd tak

Brynja

Accepteret svar
Fra : Flemming17

Modtaget 250 point
Dato : 07-11-03 16:28

Hej,
Vent med kastrationen til tidligst, når han er 6 måneder gammel. Bedst når han er 10 måneder og har udviklet sig færdigt.
Kan du ikke holde øje med ham, og så bære ham udenfor, når han gør klar til at besørge. Evt. simpelthen lukke ham ude. Så skal han nok finde sig et passende sted når han er nødt til at sk.. .
Hilsen
Flemming

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 07-11-03 23:04

Når han har haft tynd afføring længe, burde du tage ham til dyrlægen. Han bliver dehydreret af diarré ret hurtigt (under en uge).
Med hensyn til kastraktion, har "de kloge" fundet ud af, at det kan gøres fra de vejer 2 kg.
Hilsen Jette

Godkendelse af svar
Fra : Brynja

Dato : 10-11-03 10:12

Tak for svaret Flemming17.