/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Hvad står pH for?
Fra : Gibbon
Vist : 2104 gange
15 point
Dato : 04-11-03 16:57

Hvad står pH for i pH-værdi???
Skriv helst ikke bare hvad det står for men måske en begrundelse...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-11-03 17:06

pH = minus logaritmen til koncentrationen af oxoniumionen mål for en opløsnings
syre- eller basestyrke.
Ganske enkel forklaring eller hvad.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 04-11-03 17:12

>Gibbon.

Jeg må sige at Teils forklaring er imponerende. Jeg troede at H'et stod for "mængden" af brint (Hydrogen - H+) der var indeholdt i den pågældende opløsning. Men bare vent vi har specialister på området - jeg er sikker på beckski kan klare dette mysterium.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 04-11-03 17:14

>Gibbon - fandt lige dette som er næsten menneskeligt forståeligt:

Mål for surhedsgraden af en væske, hvor neutralværdien er 7. Lavere værdi indikerer højere syreindhold.

Læst her: http://www.vifab.dk/ordbog/ph_vaerdi/

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-11-03 17:19

Her er lidt læsestof:
http://www.biosite.dk/staabi/syrerogbaser.htm
Emesen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-11-03 17:22

pH= -log [H3O+] altså minus logaritmen til parentesens værdi målt i mol/liter H står for brint.
Skalaen går fra -1 til 15 det der er under 7 er syrer, det over 7 er baser?
Men i daglig tale går den fra 1 til 14 Hvor 1 er stærke syrer (svovl/saltsyrer) og 14 er den stærkeste base Natronlud (Kautisksoda)
Man siger at neutral (hverken syrer eller base) har værdien 7 Bare se i reklamer for meget svage sæber osv de har pH 7.
Hvis du har en opløsning af feks eddikesyre på værdien 3 og blander en base i, feks Natronlud (afsyrer maling af møbler), så kan du få (det afhænger selvfølgelig af hvormeget) feks. et neutral blanding der ikke vil skade din hud, og den vil kunne drikkes.
Vand er normalt 7 i pH værdi, et æble måske 6, fordi det er syrligt? Men at drikke en ting på pH 4 eller 9 vil måske være livsfarligt.
Man kan købe en rulle lakmuspapir, der viser pH værdien ved farveskift.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 04-11-03 18:08

Hvis H står for brint, hvad står p så for?

Alt det tekniske ovenfor er jeg godt klar over. Men selve forkortelsen pH må da i sig selv hedde noget, om ikke andet så noget på latinsk.

ellebye

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-11-03 18:52

Det må så være denne: (fra mit link)
Vands ionprodukt (KW) er defineret som multiplaet af protoner og hydroxylioner i rent vand (dvs. neutralt, pH=7,00) ionproduktet: [H+] [OH-] giver da 1x10-7 x 1x10-7 = 1 x 10-14 eller i den logaritmiske notation: pKW = pH + pOH.
Emesen.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 04-11-03 19:20

OK, så er jeg med.

ellebye

Kommentar
Fra : Gibbon

Dato : 05-11-03 15:19

Undskyld... men kan jeg ikke bare få at vide hvad p'et og H'et står for... ligesom o.s.v. står for Og Så Videre

Gibbon

Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 15 point
Dato : 05-11-03 15:45

>Gibbon

p = protoner

H = hydroxylioner

jævnfør >Emesen

Godkendelse af svar
Fra : Gibbon

Dato : 06-11-03 07:51

Mange tak... Det var det jeg skulle bruge

/Gibbon

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-11-03 09:13

nå ja - men jeg troede du ville have en begrundelse.
"Skriv helst ikke bare hvad det står for men måske en begrundelse..."
Emesen.

Kommentar
Fra : Gibbon

Dato : 06-11-03 15:06

ja men osse hvad det stod for...

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 06-11-03 15:42

>emesen

Kig lige under "til emesen".
ellebye

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-11-03 09:43

Det var ikke et brandgodt svar, du accepterede. p står for pres (tryk), og H for Hydrogen. Hydroxyl er ionen OH+. Det man måler er aktiviteten af hydrogenionen = den tilsyneladende koncentration. Målingen sker i enheden mol pr. liter, hvor mol er det,. man osse kalder molekylvægten. For brint (hydrogen) er den 1. Rent vand har ved stuetemperatur en koncentration af aktive brintioner på 0,0000001 mol pr. liter. For at slippe for alle nullerne tog man logaritmen og fik -7. Og så valgte man at smide minusset væk. pH er for øvrigt en dansk opfindelse gjort vistnok på Carlsbergs laboratorium. Og det med aktiviteten: I stærk fortynding følges ionmængde og ionaktivitet ad. For de stærke syrer og baser følges de ad meget langt, men for eddikesyre, fosforsyre med flere går sammenhængen i stå ved pH 3-4 stykker, mens saltsyre ved samme koncentration kan komme ned på -1. Vores egen mavesyre ligger på ca. pH 3,5, og det er en ret tynd saltsyre. Visse fiskearter kan overleve ved pH 4,5, men de fleste kræver pH over 5,5 for at deres rogn kan udvikles.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 25-11-03 09:51

>Gibbon

Hej.

Jeg har givet pointene videre til emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-11-03 16:32

Alt vel
Emesen.