/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Dysthymi og angst.
Fra : kirsten44
Vist : 1923 gange
100 point
Dato : 04-11-03 16:31

Kender nogen diagnosen Dysthymi? Har fået Prothiaden 75mg. dagligt samt tafil/alprazolam o,5mg. nu i 17år. Er meget ked af at skulle spise al denne medicin og bekymret for bivirkninger på længere sigt, har dog ikke hidtil haft bivirkninger af Prothiaden. Lider meget af angst hvorfor jeg er nødt til at supplere med alprazolam, tager dog kun 1 stk.om dagen på 0,5mg. Har på det sidste haft uregelmæssig hjerterytme samt extra systoler m. en konstant høj puls på ca.88-90 også i hvileposition,kan dette have noget med medicinen at gøre? Det hele startede med en fødselsdepression for 17,5år siden og er stadig meget plaget af angst. Har to gange forsøgt at nedtrappe den antidepressive medicin uden held, får det straks værre m. kvalme,svimmelhed, angst, uro mm. Skulle nogen have erfaringer med en lignende situation ville jeg blive glad for at høre om dine erfaringer . Venligst Kirsten.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-11-03 16:44

Jeg har ingen erfaring men har læst en del om Dysthymi på følgende side.
Du kender sikkert siden. Mit bidrag er ikke stort men vel ment.
http://www.depnet.dk/frontpage.asp

Kommentar
Fra : kirsten44

Dato : 04-11-03 19:15

Tak for din information, kendte faktisk ikke siden så var glad for at blive bekendt med den, kunne dog ikke finde noget om Dysthymi.

Accepteret svar
Fra : Mone

Modtaget 100 point
Dato : 04-11-03 19:32

Hej Kirsten44

Jeg ved lige nøjagtig hvordan du har det.

Jeg kender ikke den nævnte diagnose, men fandt noget om det her
http://www.psyknet.dk/Forside/Psykiske%20lidelser/modernisering/Mani%20og%20depression/Depressionen%20fortsetter.htm

Til gengæld, kender jeg alt til Alprazolam & Tafil. Jeg har selv været
på det i 12 år, men er endelig i foråret 2003, kommet ud af det, jeg
tog min sidste Alprazolam den 14.april.

De nævnte piller er de såkaldte Benzodiazepiner, som har været meget
oppe i både TV og aviser i år. Jeg selv deltog i et program i TV, om
afhængighed & bivirkninger af disse tabletter, og de er mange.
På denne side, kan du læse meget mere om dem, og hvad de gør ved os.
http://www.benzoinfo.dk/nedtrapning/faq-dk.htm

Du skriver at du har prøvet at nedtrappe den nedtrappe den
antidepressive medicin, men du skriver ikke hvilken medicin det er. De 2
præperater du nævner, er nemlig ikke antidepresiv medicin, men derimod
nervemedicin, og de symptomer du nævner du får når du prøver, det er
abstinenser, og det er ganske forfærdeligt. Det er fordi du (vi) er blevet
afhængige af stoffet, og når du (vi) så stopper, så skriger kroppen efter
det. Desværre er det et nødvendigt onde du (vi) må tage med, hvis du (vi)
virkelig ønsker at lægge pillerne på hylden. Men det er det værd, du får et
helt nyt liv. For ikke nok med at man bliver afhængig af disse piller, når man
har fået dem så lang tid som du (og jeg), så har de desværre også den
bivirkning, at det man faktisk fik dem imod, fremkalder de igen nemlig "Angsten",
så jo længere tid der går med at tage dem, jo mere angst følger der med.

Jeg vil foreslå dig, at du i samråd med din læge (ja, desværre den samme som
har udskrevet dem), prøver at lægge en nedtrapningsplan for dig, for det skal
gøres meget stille og roligt, ikke noget med at lægge dem på hylden fra dag 1.
Hvis du ikke har lyst til at bruge din egen læge, kan jeg henvise dig til ham der
hjalp mig, men det kommer jo an på hvor du bor).

Hvis der er noget du vil sprøge om, skal du være meget velkommen.
For det er lidt svært at komme ind på det hele her, da det er et stort
emne. Men spørg mig endelig, og jeg skal svare efter bedste evne. Hvis
ikke jeg lige har svaret på egen hånd, så ved jeg i hvertfald hvor jeg kan
henvende mig og få hjælp.

Jeg håber du får et lille indtryk af hvad det handler om.

Jeg ønsker dig alt mulig held og lykke

Med venlig hilsen
& mange tanker
Mone

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-11-03 20:19

Vigtigt er at få lov til at tale om det der trykker.
Vigtigt er at nogen lytter.
At som i gamle dage finde en penneven er ikke så dumt.
I dag ser vi hvorledes "pennevenner" skriver til hinanden
over nettet. ICQ, Messenger og mail.
Brug disse hurtige forbindelser. At sætte sine tanker på
skrift giver et andet perspektiv og så får man oven i købet
respons på sine tanker. Også i skrift.
Det at skulle skrive, kræver eftertanke. Sundt for krop og sjæl.
mvh
teil

Kommentar
Fra : kirsten44

Dato : 05-11-03 13:20

Hej Mone. Tak for dit svar, den antidepressive medicin jeg får er Prothiaden 75mg. hver aften. Alprazolam tager jeg supplerende efter behov men begrænser mit forbrug til en (0,5mg.)om dagen, da jeg er bevidst om afhængighedsproblematikken og iøvrigt er imod at spise medicin. På denne måde kan jeg (udadtil)få hverdagen til at fungere rimeligt normalt uden at nogen bemærker at jeg faktisk er syg. En ond cirkel, det ved jeg godt men når det nu ikke kan lykkes at aftrappe den antidepressive medicin ser jeg ikke anden udvej. Har været igennem så meget som ikke har hjulpet (psykologer, psykiatere, akupunktur,zoneterapi mm.) Har du selv været på antidepressiv medicin ? Og hvor stor dosis alprazolam har du fået daglig? Fik at vide en gang af en psykiater at nogen mennesker er nødt til at tage antidepressiv medicin resten af livet for at have det godt (hvis man kan kalde det,at have det godt). Det ser ud til at jeg hører til denne gruppe, men har umådelig svært ved blot at acceptere dette. På forhånd tak for din respons. Kirsten.

Kommentar
Fra : kirsten44

Dato : 05-11-03 13:21

Hej Mone. Tak for dit svar, den antidepressive medicin jeg får er Prothiaden 75mg. hver aften. Alprazolam tager jeg supplerende efter behov men begrænser mit forbrug til en (0,5mg.)om dagen, da jeg er bevidst om afhængighedsproblematikken og iøvrigt er imod at spise medicin. På denne måde kan jeg (udadtil)få hverdagen til at fungere rimeligt normalt uden at nogen bemærker at jeg faktisk er syg. En ond cirkel, det ved jeg godt men når det nu ikke kan lykkes at aftrappe den antidepressive medicin ser jeg ikke anden udvej. Har været igennem så meget som ikke har hjulpet (psykologer, psykiatere, akupunktur,zoneterapi mm.) Har du selv været på antidepressiv medicin ? Og hvor stor dosis alprazolam har du fået daglig? Fik at vide en gang af en psykiater at nogen mennesker er nødt til at tage antidepressiv medicin resten af livet for at have det godt (hvis man kan kalde det,at have det godt). Det ser ud til at jeg hører til denne gruppe, men har umådelig svært ved blot at acceptere dette. På forhånd tak for din respons. Kirsten.

Kommentar
Fra : kirsten44

Dato : 05-11-03 13:21

Hej Mone. Tak for dit svar, den antidepressive medicin jeg får er Prothiaden 75mg. hver aften. Alprazolam tager jeg supplerende efter behov men begrænser mit forbrug til en (0,5mg.)om dagen, da jeg er bevidst om afhængighedsproblematikken og iøvrigt er imod at spise medicin. På denne måde kan jeg (udadtil)få hverdagen til at fungere rimeligt normalt uden at nogen bemærker at jeg faktisk er syg. En ond cirkel, det ved jeg godt men når det nu ikke kan lykkes at aftrappe den antidepressive medicin ser jeg ikke anden udvej. Har været igennem så meget som ikke har hjulpet (psykologer, psykiatere, akupunktur,zoneterapi mm.) Har du selv været på antidepressiv medicin ? Og hvor stor dosis alprazolam har du fået daglig? Fik at vide en gang af en psykiater at nogen mennesker er nødt til at tage antidepressiv medicin resten af livet for at have det godt (hvis man kan kalde det,at have det godt). Det ser ud til at jeg hører til denne gruppe, men har umådelig svært ved blot at acceptere dette. På forhånd tak for din respons. Kirsten.

Godkendelse af svar
Fra : kirsten44

Dato : 05-11-03 13:43

Tak for svaret Mone.

Kommentar
Fra : kirsten44

Dato : 06-11-03 12:13

Hej Mone. Tak for dit svar, den antidepressive medicin jeg får er Prothiaden 75mg. hver aften. Alprazolam tager jeg efter behov dog max. en om dagen (0,5mg.) Har du selv fået antidepressiv medicin? Hvilken dosis Alprazolam har du selv taget pr.dag? Vendte symtomerne ikke tilbage efter ophør? Prøver nu selv at halvere dosis af Alprazolam, det er den antidepressive medicin det ikke er lykkedes at aftrappe, får det simpelthen rigtig dårligt. En psykiater sagde til mig en gang at nogle er nødt til at tage dem resten af livet for at have det godt (hvis man kan kalde det godt) men det har jeg utroligt svært ved at acceptere,kan det virkelig være rigtigt? På forhånd tak for din respons. Kirsten.

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 06-11-03 17:01

Hej Kirsten.

Ja jeg har og får stadig antidepresiv medicin, Efexor 225 mg. daglig.
Jeg forstår godt, at du ikke selv kan stoppe med antideprisiv medicin,
for, selv om læger og andet godtfolk prøver at bilde os ind, at der ikke
er bivirkninger ved dem, så er det ikke desto mindre tilfældet. Jeg her
et par gange glemt at få bestilt nye piller ved lægen, men tænkte, det
går jo nok, da det er depotpiller. Men nej, jeg fik det også rigtig skidt,
med svedeture, svimmelhed, og rysten over det hele, så der er også
bivirkninger ved dem. Jeg ville gerne af med dem også, men indtil jeg
er helt fri for abstinenser efter Alprazolam, har jeg ikke rigtig overskud
til det, men det skal nok komme. Jeg fik også engang at vide, at nogen
mennesker var nødt til at tage antidepresiv medecin resten af livet, men
det er ikke rigtigt, for med den rigtige hjælp til nedtrapning, og ens egen
indsats, så kan man også komme af med dem. Men man skal virkelig selv
være indstillet på at det skal være slut, og være villig til at tage den tid
det tager, for det kan godt tage meget lang tid at få dem trappet ned.

Alprazolam fik jeg til sidst 0,5mg 4 gange daglig, og det var netop derfor
det var så svært for mig at stoppe, for jo mere jeg fik at dem, jo mere
skulle jeg have. Det var et helvede.

Du spørger om "symptomerne ikke vendte tilbage efter ophør". Nu ved jeg
ikke helt hvad du mener. Mener du de symptomer jeg i sin tid fik Alprazolam
imod??, for hvis det er det du mener, så er svaret nej. Men jeg vil så lige sige,
at i forbindelse med min nedtrapning, var jeg samtidig i behandling med terapi,
for man er jo nødt til at finde årsagen til, hvorfor man overhovedet i sin tid fik
pillerne, og det tror jeg er meget vigtigt, for ellers vil jeg nok tro, at man måske
igen vil få symptomerne.

Jeg har ikke på noget tidspunkt "selv" prøvet at nedtrappe min piller, for det
kunne jeg simpelthen ikke, men havde en læge (ikke min egen) til at styre det
for mig, og han lavede simpelthen en "nedtrapningsplan" for mig, og så blev
den fulgt fra dag 1. Og jeg må sige idag, at det faktisk var meget "smertefrit".
Det værste var efter jeg var trappet ud af pillerne, for så gik der ca.1 månedstid,
hvor jeg havde det rigtig godt, men så begyndte abstinenserne, og de er knap så rare, men dog til at leve med, for det bliver jo bedre og bedre dag for dag.

Nu er det ikke for at male fanden på vægen jeg skriver det, men du skal været
klar over, at det (kan, vi er jo alle forskellige, nogen har ikke mange abstinenser)
tager tid, og kan være en lang kamp.

Jeg håber det var svar nok på dine spørgsmål, ellers spørger du bare igen.

Mange hilsner
Mone

Kommentar
Fra : kirsten44

Dato : 07-11-03 09:33

Hej Mone. tak for dit svar. Forstår godt at det har været svært for dig at trappe ned fra 4x0,5mg. det må da have været et helvede. Har selv aldrig taget mere end 1 om dagen 2 i nogle meget sjældne tilfælde. Har nu i 3 dage kun taget en halv og kan godt mærke forskel, føler faktisk ikke nogen effekt overhovedet. Men bilder mig selv ind at det er abstinenser, det er det nok også men den angst jeg tager dem for er der også. Lider du selv af angst? Mit største problem er angst når jeg færdes blandt andre mennesker. Bare jeg skal i Netto kan jeg pludselig få det vildt dårligt uden nogen årsag, synes selv det virker fuldstændigt åndsvagt, men det er bare ikke noget jeg selv styrer. Hvorfor jeg i sin tid blev syg tror jeg aldrig jeg finder ud af. Fik det dårligt efter en fødsel for 17,5 år siden,gik rundt og var svimmel havde kvalme var træt og angst og anede ikke hvad jeg fejlede. Havde en datter m. kolik som aldrig sov, tror selv jeg var total udbrændt da jeg aldrig fik min søvn, sådan startede det hele og har det stadig ikke godt, dog ikke nær så slemt som dengang. Har læst at man kan få det sådan hvis man er meget perfektionist og ambitiøs, det er jeg. Min datter blev passet efter bogen,jeg selv kom til sidst ydede mere end jeg kunne klare, resultatet blev at kroppen sagde fra, nok den nærmeste forklaring jeg nogen sinde kommer frem til. Ja,og så er spørgsmålet jo hvad man stiller op? Orker ikke flere psykiatere, psykologer,akupunktører,zoneterapeuter mm. som ingen af dem har kunne hjælpe mig, og er derfor endt hvor jeg er med en fastlåst situation hvor jeg simpelthen ikke aner gode råd. Jeg kan forstå at du selv har været syg meget længe, har du selv prøvet en meget langsom nedtrapning af den antidepressive medicin? Har selv prøvet det et par gange, hver gang er det første der sker at jeg får kvalme døgnet rundt og bliver svimmel. Kunne godt tænke mig at høre dine erfaringer med dette. Kender du selv til situationen at dine omgivelser ikke forstår en brik fordi de ikke selv har prøvet det? Mange hilsner Kirsten.