/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Flere styre systemer
Fra : dlynge
Vist : 460 gange
60 point
Dato : 04-11-03 15:38

Jeg har et spørgsmål angående brug af to styre systemer samtidig. Jeg ved at man kan køre to systemer på en maskine det har jeg gjort massere gang med en boot selector, så det ved jeg man kan, men så en dag faldt jeg over Virtual PC som jeg synes er mega smart for så kan man lege med det ene styre system uden at lukke det andet med. Nå men mit problem og derfor jeg skriver ligger i at jeg har et program som kun kan gøre i win98 eller et andet dos baseret windows for det er et DAT drev der køre scsi som jeg skal have til at fungere med mine gamle backups og de er optaget i et program der hedder CentralPoint Backup som køre dos og der skal derfor skrives nogle ting ind i config.sys og autoexec og det kan man jo ikke i winxp som jeg køre med nu. Derfor synes jeg Virtual Pc ar genialt men da den ikke kan simulere scsi drev så røg den hurtigt til jorden. Jeg er blevet lidt træt af en boot selector da jeg ikke skal bruge win98 til andet end nogle gamle backups som jeg vil konvetere til winxp, derfor for at gøre en lang historie kort vil jeg spørge om man kan på en eller anden måde oprette en bruger i winxp eller win2003 der køre win98 sådan så når man logger på med den bruger bliver det win98 hvorimod hvis man logger på med en anden bruger bliver det winxp?

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 04-11-03 15:46

Hva' me' a' sige til WIN XP at et bestemt program skal "køre" som WIN '95, WIN '98, WIN NT,service pack 5 eller WIN ME. Altså bruge XP's indbyggede kompatibilitets funktion ?

Smukke_ole

Kommentar
Fra : bobbels

Dato : 04-11-03 15:51

Vad med att prove wmvare

Kommentar
Fra : dlynge

Dato : 04-11-03 16:38

Smukke_ole>>Det med at vælge kompatibility funktion virker ikke fordi Centralpoint vil have at man skal have nogle aspi ting skrevet ind i config.sys og autoexec, er prøvet.

Bobbels>>jeg forstår ikke helt hvad du mener

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 04-11-03 17:45

Hvis du bruger Partition Magic kan du dele din harddisk op med 2 forskellige styresystemer på. På det ene "drev" kan du lægge win98 ind og på det andet Xp ind og på et tredje drev fælles data.

Under opstarten kan man så vælge hvilket styresystem man vil logge på.

Eneste hurdel, de 2 drev med hvert styresystem kan ikke direkte kommunikere med hinanden.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : bobbels

Dato : 04-11-03 17:47

Der finns et program på nettet som heter wmvare som gör att man kan ha en masse olika styrsystemmer på samma gang.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 04-11-03 21:22

En af fordelene ved VMware er, at man kan få direkte fat i flere af sine hardware dele end man kan med Virtual PC, så prøv om ikke VMware.com har løsningen til dit problem.

mvh. Per

Accepteret svar
Fra : sferling

Modtaget 60 point
Dato : 05-11-03 13:03

Et eller andet sted i windows-mappen ligger to filer - config.nt og autoexec.nt.
Specifikationerne i disse filer indlæses hvis du starter et dosprogram.
Så starter winXP VDM (virtual dos machine) der indlæser filerne som når dos starter som eneste styresystem.
VDM er i princippet dos 5.0, men er ikke 100% kompatibelt. Den væsentligste forskel er at winNT ikke giver direkte adgang til hardwareporte, det er af stabilitets- og sikkerhedshensyn, men desværre er der en del, især ældre, dosprogrammer der forlanger at have maskinen for sig selv, men mange nyere kører fint.
Central Point var nogen af dem der var gode til at gå hårdt til hardwaren for at få gode ydelser, så det er muligt du er uheldig, men det kunne da være det virker.
vh Søren

Godkendelse af svar
Fra : dlynge

Dato : 06-11-03 14:36

Tak for svaret sferling.