/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Er chilli sundt?
Fra : Patriar
Vist : 3044 gange
200 point
Dato : 03-11-03 23:43

Jeg spiser chilli hver dag uden undtagelse.
Samtidigt er jeg en rastløs og stresset type.
Er der nogen sammenhæng mellem det?

Og udover det, er chilli sundt eller usundt?

vil gerne høre nogle videnskabelige forklaringer og ikke bare folks egne holdninger

P

Kommentar
Fra : thomasfrank

Dato : 03-11-03 23:45

Jeg mener det er sundt. Prøv at læse denne her http://www.ung-bladet.dk/ernaering/ernaering12.shtml

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 04-11-03 01:06

>Patriar

Som supplement til thomasfrank kan du få dette link http://www.capsicum.dk/index.html

Her kan du lære og få meget spændende af vide om Chili.

mvh
Ram

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 200 point
Dato : 04-11-03 08:54

Hejsa...
Chilli er godt og ondt - skal bruges med omtanke... prøv at sniffe skidtet - så skal du bare se løjer
Ja det er sundt, det indeholder en masse C-vitaminer (men la' nu vær' med at sniffe det)

Citat
Lidt om chili
Først det vigtigste: Hvorfor er chili så stærkt?
Grunden til at man føler en brænden når man spiser chili er at chili indeholder en olie ved navn capsaicin (den korekte kemiske betegnelse er 8-methyl-n-vanillyl-6-nonenamid) der generer slimhinderne og andre følsomme hudområder. Derfor et lille råd: Vask dine hænder når du har skåret i chilier da det kan være MEGET smertefuldt f.eks.at gnide sig i øjet bagefter(jeg HAR prøvet det)! Det er altså ikke nogen syre eller base der giver den brændende fornemmelse, så chili er ikke hård for mavesækken. Capsaicin er uopløsligt i vand men opløses let i olie og alkohol, derfor skal du ikke slukke branden i din mund med vand, men hellere med en fedtholdig drik (f.eks mælk), eller alkoholisk drik. Styrken i chili måles i Scowille enheder der er et videnskabeligt udtryk for hvor meget capaicin der er i chilien. Ren capsaicin har en Scoville enhed, fremefter kaldet SU, på 16.000.000, til sammenligning har ren alm serrano chili (den du køber frisk i Brugsen) en SU på ca. 20.000.
Chiliens Egenskaber:
Chili indeholder en masse c-vitaminer, faktisk 12 gange så meget som appelsiner, samt en del A-vitaminer. Desuden skulle det modvirke bronkitis og halsbetændelse, men det er ikke videnskabeligt underbygget. Det er det til gengæld at det virker forebyggende på blodpropper og at det virker bakteriebekæmpende. Desuden bruges chili til at bekæmpe smerte i munden hos patienter med kræft i munden.
Hvorfor spiser vi chili?
Den brændende fornemmelse i munden udløser flere reaktioner fra kroppen:
For det første frigiver hjerne nogle stoffer ved navn endorfiner. Disse stoffer er kroppens egne morfiner og har samme effekter. Dette er grunden til at man ligefrem kan blive afhængig af stærk mad! Desuden vil kroppen reagere ligesom under fysisk udfoldelse; forøget blodtilførsel til musklerne (de tværstribede), forøget puls og kraftig svedproduktion. Den forhøjede svedproduktion er grunden til at chili spises med forkærlighed i varme lande da det køler kroppen.

Direkte afskrift (kopiering) fra http://home3.inet.tele.dk/j_have/

Hygge...
Søren

NB: Vi kan drive vores kok ombord til grådens rand ved at strø en spiseske fuld eller to ud over hans "klaver" (kogeplader). Dampene er som tåregas

Godkendelse af svar
Fra : Patriar

Dato : 04-11-03 13:43

Tak for svaret CLAN. Kige hvad jeg ledte efter.

Men jeg laver et nyt spørgesmål om det forhøjede blodtryk og sammenhæng med stress for at se om der er nogen der kan finde noget om det..