/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
Biografindretning
Fra : mploug
Vist : 496 gange
100 point
Dato : 03-11-03 22:00

Hej

Er her nogen, der kan fortælle mig, hvorfor
så mange vægge er malet grå / sorte (mørke farver)
i de danske biografer.
Væggene er som regel meget sterile - der er sjældent
gjort noget ud af udsmykningen.

- Er vægfarven f.eks. valgt for at undgå / nedsætte refleksion af
lys ?

- Er farven valgt, fordi den er praktisk - skidtet er ikke så synligt på
en mørk baggrund ?

- andet ?

På forhånd tak.

Venlig hilsen

Martin

Accepteret svar
Fra : dreyer

Modtaget 110 point
Dato : 03-11-03 23:08

Mit bud er: Væggene er mørke og matte for, som du selv nævner, ikke reflekterer lyset fra lærredet. Derved kan man koncentrere sig 100% om filmen.
Lidt ligesom man på et eller andet tidspunkt i gamle dage malede de malerier der var i kirkerne over, for at de besøgende ikke blev distraheret, og dermed bedre kunne følge med i gudstjenesten (hvilken selvsagt kunne være svært at koncentrere sig om).

Hilsen
Dreyer

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 03-11-03 23:25

Jeg tror du selv er inde på det rigtige. Man kigger jo alligevel ikke på væggene når filmen er gået i gang!
Til Dreyer! Jeg tror nu ikke det var så meget at man blev distraheret af kirkebillederne. Jeg mener at kunne huske (ikke personligt) at det skete efter reformationen da vi skiftede fra katolsk til reformerte!

Kommentar
Fra : makholm

Dato : 03-11-03 23:44

hejsa

jo de sorte / grå ( nate farver er hels sikkert for ikke at lave reflektioner og for at folk skal koncentere sig 100 % om filmen og det med udsmykning med billeder eller skolpture har også noget med lyden at gører der er meget skrappe regler for hvordan en THX biograf skal værer ikke kun med lyd men også med billede blandanet skal bagvægen værer betrukket med filt og lofter skal værer lyddæmpet og der må ikke værer store flader med trægulv fordi der laver dårlig akustik og en delbiografer bruger også sort filt på vægene pga billed / akustik
så er det med rengøringen på mørke slader jo bare en bonus men der er da ikke noget beder til at samle støv som filt / gultæppe....

mvh Makholm

Kommentar
Fra : Nicolai120

Dato : 10-11-03 23:42

Altså jeg ved at de farver de enkle biograf-ejer vælger, er stort set ens. Grunden til at væggene skal være mørke, er at der skal være så mørkt som muligt inde i biografen. Ved at male f.eks. lyse vægge, vil der automatisk blive lysere i rummet. Jeg har selv en hjemmebiograf, og den er indrettet rigtigt. Der er f.eks. ingen vinduer, og dørene er lavet dobbelt, så lyset ikke trænger igennem... Der ville ikke ske særlig meget ved at lave noget mønster på væggene, men igen fordi det skal være så mørkt som muligt, så bliver det da også kedeligt at kigge på noget udsmykning der kun er i mørke farver. Tit er sæderne i biograferne også i mørke, for det ville jo også gøre rummet lysere ved at have lyse sæder... Håber du fik svar nok, eller kan du jo bare spørge... Min mail er: nicolai.nielsen@sol.dk

MVH Nicolai

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 11-11-03 01:12

Bare vi får en respons snart?

Kommentar
Fra : mploug

Dato : 11-11-03 17:57

Hej

Mange tak for svarene, og undskyld jeg først svarer nu.
Jeg ved ikke, hvem der skal have points ?

/martin

Godkendelse af svar
Fra : mploug

Dato : 11-11-03 17:58

Tak for svaret dreyer.