/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
hjæææææææææææælp
Fra : Fuckjer
Vist : 612 gange
20 point
Dato : 03-11-03 21:04

jeg har en aprillia sonic og jeg er motor dum den kør 80 men vil godt ha den længere op jeg har tænkt på et cylinder kit men nu til sagen jeg er jo motor dum så ville spørge om der er nogle ved hvor man kan finde en hånd bog eller nog om motoren på

tak

Kommentar
Fra : Awaiko

Dato : 03-11-03 21:46

www.knallert-dele.dk , www.protuna.dk , www.thansen.dk , www.google.com man kunne jo prøve at søge efter det ? hvorfor vil du ha din scooter længere op end 80,- km/t ? Din scooter har jo microdæk og de holder sgu ikke godt på jorden " Fart gør død værre "

Kommentar
Fra : tommyhald

Dato : 03-11-03 23:42

Dit nick -navn fortæller en del... Vil du også vide om Extacy er farlige ?

Accepteret svar
Fra : Jbille

Modtaget 20 point
Dato : 04-11-03 08:49

Hej fuckjer.

Hvis du mangler hjælp til din motor så kan du jo altid gå op til den lokale scooter eller mc forhandler han plejer at noget om scooter motorer, ellers så har de da højest sandsyneligt noget på biblioteket. Hvis du gerne vil ha en beskrivelse af hvordan du får cylideren af din sonic så ka jeg godt skrive en, men hvis du godt ka finde ud af det vil jeg ikk til at skrive hele smøren. Men bare sig til så skal jeg nok beskrive det for dig.

Godkendelse af svar
Fra : Fuckjer

Dato : 04-11-03 17:26

Tak for svaret Jbille. som sagt ved jeg ikk ret meget om mortor såå du må godt skrive hvordan jeg skifter cylindréret sefølgelig hvis du vil

Kommentar
Fra : Jbille

Dato : 05-11-03 09:01

Du skifter din cylinder sådan: Du starte med at løsne støddæmperen (det er nok bare at pille den bolt ud som holder den fast til motorblokken). Nu skal du bare sætte forhjulet op på en tarburat eller en kasse der er omkring 40cm høj, så kommer kommer cylinderen med kølerkappe og hele molevidten til syne (det er en god ide at få en ven til at hjælpe dig med at holde scooteren så den ikk vælter). Nu skal du pille bare pille udstødningen af (det ka du også gøre før du hæver forhjulet). Nu skal du så have blæserskjoldet af det der sidder ud over blæserhjulet på højre side af motoren (du kan tydeligt se blæserhjulet igennem gitteret i blæseskjoldet). Blæserskjoldet sidder fast med 1 umbacho skrue forneden 1 umbacho skrue foroven og 1 lang stjerne skrue foroven. Når du så har fået blæserskjoldet af skal du have kølerkappen af (det er det plasticskjold der sidder over cylinderen). kølerkappen kan du bare trække af, men pas på at der ikke hænger nogen ledninger fast i den så du kommer til at rykker dem over. Når du så har fået kølerkappen af er der fri adgang til cylinderen, nu skal du bare løsne de fire møtrikker i toppen og så er cylinderen lige til at trækker af. Nu står du så med en cylinder og et topstykke i hånden, nu skal du bare pille stemplet af. Det gør du ved a fjerne en af de låseringe der sidder ned i siden på stemplet, det er nok at fjerne den ene. Så skal du trykke krydspinden ud, den skal du trykke ud fra den side hvor der stadig sidder en låsering. Når den så er kommet et stykke ud på den modsatte side tar du bare fat i den og hiver den ud (den kan godt være lidt svær at få ud). Nu har du så fået stempel, cylinder, topstykke, krydspind og to låseringe. Så skal du have sat den nye cylinder på. Du skal huske at ligge stemplet i blød i 24 timer (bare et lille råd) og cylinder skal være smurt ind i olie indvendig. Nu sætter du en låsring i den ene side af stemplet, og så skal det sættes på, på samme måde som du tog det andet af (husk for guds skyld at få sat stempelringene på før du sætter stemplet på plejlstangen). Du skal også huske at vende stemplet rigtig, det er ikke så svært for på de fleste stempler er der en pil og den skal pege ned mod udstødningskanalen. Når du så har fået sat stemplet på skal du have cylinderen på. der er endnu en lille ting du skal være opmærksom på, og det er at stempelringene sidder rigtigt (det er meget vigtigt ligesom at stemplet vender rigtigt for eller bliver cylinder og stempel smadret). Du kan se to små hakker i den rille hvor stempelringen sidder der skal åbningen i stempelringen hen og sidde omkring når du sætter cylinderen på (hvis du ikke føler dig helt sikker på det så få din far eller en kammerat der har prøvet det før, til det). Når du sætter cylinderen på skal du selvfølgelig klemme stempelringene sammen, for ellers kan cylinderen ikk komme på. Så skal du bare sætte topstykket på, du skal selvfølgelig huske at vende topstykket rigtigt (du kan nemt se hvordan det skal vende ved at holde topstykke og cylinder op mod hinanden inde du sætter det på). Nu skal du bare samle det hele igen og så træde på kickstarteren og få svinet i gang. Du skal huske at dyse op inden du starter scooteren og du skal selvfølgeligogså skifte pakninger ud med dem der følger med til cylinderen.

Jeg håber at du kan bruge denne beskrivelse til noget. Hvis der er noget du ikke forstår så skriv endelig til mig så skal jeg nok prøve og se om jeg kan forklare dig det.

Kommentar
Fra : Fuckjer

Dato : 15-11-03 21:35

jeg kunne sagtens bruge beskrivelsen jeg har fået sat det på men har smadret hele sCooter´en så har købt en aprillia rally i stedet men den kør kun 30 så er der nogle der kan skrive til mig hvordan jeg fjerner begrænsningerne ....... jeg skal have fjernet begrænsningerne end til videre for jeg skal ha bestil en hel ny mortorr som er tunnet har 15,28 hk og køre pænt nice men der er normal gearing på så er der nogle der vil hjælpe mig hvilken gearing er bedst hvis jeg gerne vil ha go topfarrt men meeega godt optræk jeg skal kunne komme på baghjul lige som en af mine venner han har ''stylet'' 5 km og kun røget bag over 2 gange men jeg håber der er nogle der kan hjælpe mig

hilsen den mortor dumme scooter freak....... tak på forhånd