/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Hvad koster et menneskeliv??
Fra : ram2
Vist : 428 gange
50 point
Dato : 03-11-03 16:21

Dom afsagt i sagen om 9 døde i forbindelse med lastbilulykke.

Uagtspomt manddrab - 20 dagbøder a 250 kr. = 5000 kr.

Pris pr liv = 555,55 kr. Det er sgu da billigt, men de fleste af de dræbte var jo osse gamle.

Morale: Hvis der én eller flere du er pissetræt af, så drik dig en pind i øret - Og kør idioterne ihjel.

Sigtelse: Uagtsomt mandrab - Dom: dagbøde på 555,55 kr. pr. idiot du slår ihjel

Hvorfor skal det være så indviklet?? - Når det kan gøres så enkelt

Ram

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 03-11-03 16:39

Jamen det er jo helt logisk og en ganske retfærdig dom, for vores retsystem fejler jo ikke noget vel? Det er meget værre at stjæle fra statskassen - men igen, logik for høns.....

Kommentar
Fra : micjo

Dato : 03-11-03 16:42

Håber du er dybt ironosk. Men kan bestemt følge din tankegang.
Det hænger slet ikke sammen.
Læste for nogen tid siden i JP, om en gut der importere en bil, får den synet osv. i god tro.
siden bliver han idømt 3 mdr betinget fængsel+konfiskation af køretøj+bøder+afgifter.
Samme dag læser jeg om en anden gut, fuldbyrdet voldtægt for tredie gang på 8 år.
Hvordan kan han være ude af fængslet ???
Hænger slet ikke sammen.

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 60 point
Dato : 03-11-03 16:44

Ja, det er da rimeligt billigt.
Prøv feks. at gå op i banken, lav et simpelt røveri, og få udleveret Kr. 1000,00.
Du skal nok få en straf på en 3-6 år i fængsel.
Dansk moral: Penge er meget mere værd, end et menneskes liv.

Hvad helevede er det, for en flok idioter, der kan blive enige om sådan noget pis????????

MVH

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 03-11-03 17:27

>Viskinge m.fl.

Det er en udvalgt art, som i daglig tale kaldes politikere.

Karakteristika:
De svarer ikke på det de bliver spurgt om.
De lyver når det er nødvendigt (de skønner ofte at det er nødvendigt).
De laver love for indbyggerne i den pågældende stat de aflønnes af.
De overholder ikke selv lovene.
De har ingen indsigt i det stof de lovgiver om.
De kan ikke afskediges.
De har samfundsmæssige særrettigheder.
De får løn uden at arbejde.
De regulerer selv deres løn.
De kan have ekstra poster i samfundet, som aflønnes særskilt.
De har "frikort" til indenrigsflyvning og DSB
De får udlandsrejseer betalt ,hvis de kan påvise at rejsen har mere end 1% relevans til deres arbejde som politiker. Da kan ofte får deres samlever med. De rejser ikke på turistklasse.

I det hele taget en misundelsesværdig art.

Så hellere være alm. lurer i en svømmehal.

Ram

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 03-11-03 17:44

Man kan jo også læse dommen på en anden måde.
1. Den unge mand var ikke beruset
2. Kørte max 90 km/t (hvilken lastbil gør ikke det)
3. Hængeren kom i slyng (uheld eller manglende erfaring?)

Det må jo være dette der ligger til grund for dommen.

Men ellers er jeg enig med ram, om det idiotiske i mange af de domme, man ser nu til dags, men alt i alt skyldes det vel ca. 179 kolbøtter.

Mvh
dabj

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 03-11-03 17:45

Ups-- for sent med politikere

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 03-11-03 17:46

Dybest set har vi vel to former for "forbrydelser", "overlagt" og "uagtsomt", og et eller andet imellem.
I forsikringssproget "selvforskyldt" og "uforskyldt".
Uagtsomt er en gradbøjning af uforskyldt, derfor den relative "milde" dom.

Man kan handle "I god tro" eller "I ond tro", her gradbøjningen hvor meget burde man have tænkt sig til.

Penge derimod er noget helt andet. Eks. falskmønteri kan give op til 16 års fængsel.

ellebye

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 03-11-03 17:55

Det er ikke fordi jeg vil ha' buret den unge mand ind i 9 x 16 år, men der er et helt åbenlyst misforhold i straf udmålingen angående agtsomme eller uagtsomme personskader og retsbeskyttelse af kapital.

Eksempelvis koster det faktisk det samme at parkere ulovligt, som at slå et menneske ihjel (uagtsomt).

Jeg er godt klar over, at beregningen ikke kan klare et nærmere eftersyn, men den er ret illustrativ

Ram

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 03-11-03 19:35

syntes nu der var mere plan i at diskutere sagen om de to nokkehoveder der kørte ræs, alkohol-påvirkede, der slog en familiefar ihjel, da han ville hente mad til familien...

De har sq da været mere skyldige, end en der er uerfaren i en lastbil...
- et eller andet sted skal han jo hente den erfaring...
- dog en dybte tragisk måde at gøre det på...

Kommentar
Fra : micjo

Dato : 03-11-03 19:44

Hey alle
Nicolehh Jamen det har du så ganske ret i. Jeg tror også den unge mand, har fået "straf" i form af skyldfølelse.
Det er bare misforholdet menneskeliv/økonomisk kriminalitet, der får mig op af stolen.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 03-11-03 19:46

nicolehh.

Var det ikke dem eller den ene af dem, som blev tilkendt 40.000 kr. i erstatning for uberettiget varetægtsfængsling.

Ram

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 03-11-03 21:53

tror ikke det var samme sag...

Har hørt at der var en der havde fået tilkendt 40.000,- men om det var en af dem, det tror jeg da ikke, for de var begge alkoholpåvirkede, og de kørte begge for stærkt!

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 03-11-03 22:03

Jo, det var sq samme sag, har lige fundet artiklen igen...

http://www.bt.dk/krimi/artikel:aid=228950/

Men nu er den jo blevet anket, så mon ikke de trækker det tilbage..???

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 03-11-03 22:09

>nicolehh

Godt fundet!!

Ja det er muligt, at den dom bliver ændret, men det er tankevækkende at man i sagens første forløb tilkender sån' en avekat 40.000 kr. i erstating, fordi han er blevet tilbageholdt for længe. Det er sikkert efter reglerne, men reglerne er ikke rimelige- Gu' ved hvad den stakkels familie der sidder tilbage føler??

Ram

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 03-11-03 22:18

Ja, der må jeg nok sige, at vi (for en gangs skyld) er meget enige...

Det kan sq da ikke være rigtigt, at de skal slippe med et "de må i sørme ikke..." og så kan familien ellers lede i vejviseren efter retfærdighed...!!

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 03-11-03 22:34

Der sidder vist sådan ca. 179 personer inde i folketinget lukket inde i deres egen lille verden uden at have nogen føling med hvad der foregår i samfundet.

Ligefør man kom til at holde af de unge der hældte den ellers udmærkede røde farve over et personer derinde.

ellebye

Kommentar
Fra : gedestalden

Dato : 05-11-03 12:55

Selv om den unge mand var blevet idømt fængselsstraf, var de 9 døde jo ikke kommet tilbage. Og dagbøder er ikke det samme som almindelig bøde - det er en hårdere straf. Straffen i dagbøder skal ses i antallet af dagbøder, beløbet er bestemt ud fra den tiltaltes indkomsforhold.
Så vidt jeg er orienteret blev den unge mand ligeledes frakendt førerretten. Det betyder, at han skal op til ny køreprøve, som skal bestås første gang. Gør den ikke det fratages kørekortet til køreprøve er bestået. Hvis prøven ikke er bestået senest ved 3. forsøg, skal han starte forfra til de katagorier han har. Ydermere er der en prøvetid på 3 år, hvor han ikke må lave en færdselsforseelse, der giver betinget frakendelse af kørekortet. Så ryger kortet nemlig. Det er nok den største straf han kan få.

Godkendelse af svar
Fra : ram2

Dato : 15-11-03 08:16

Tak for svaret viskinge.

Kan ikke siges mere præcist . Lovgivningsmagt = Idioter

Mvh
Ram