/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Lyddæmpning af riffel
Fra : Freddie
Vist : 7896 gange
40 point
Dato : 19-02-02 12:47

Er der nogen der ved, hvor man kan købe en lyddæmper til en riffel, samt cirka pris på en sådan (evt. også pris på montering). Jeg har pådraget mig en lettere høreskade i forbindelse med en ulykke med håndgranat og er derfor meget følsom overfor høje lyde. Jeg skyder en del med min riffel i kaliber 6,5-06, men er stadig generet af støjen på trods af brug af gode høreværn. Jeg bruger også riflen til jagt, og er klar over at lyddæmper her er forbudt. Det drejer sig udelukkende om en ekstra dæmpning, udover høreværn, til våbnet under sportsskydning. Endvidere ser jeg en pointe i ikke at genere naboer mv. mere end højst nødvendigt under skydning.
Endvidere, er der nogen der kan oplyse mig om hvor effektiv en sådan lyddæmper vil være. Jeg har skudt en del med lyddæmper, men det har været til riffel/pistol med en udgangshastighed under lydens og derfor med en meget effektiv dæmpning, hvordan forholder det sig med en højhastighedsriffel?
På forhånd tak Freddie.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-02-02 15:21

On Tue, 19 Feb 2002 11:47:27 GMT, "Freddie" <Freddie.news@kandu.dk> wrote:

>Er der nogen der ved, hvor man kan købe en lyddæmper til en riffel, samt
>cirka pris på en sådan (evt. også pris på montering). Jeg har pådraget
>mig en lettere høreskade i forbindelse med en ulykke med håndgranat og
>er derfor meget følsom overfor høje lyde. Jeg skyder en del med min
>riffel i kaliber 6,5-06, men er stadig generet af støjen på trods af
>brug af gode høreværn. Jeg bruger også riflen til jagt, og er klar over
>at lyddæmper her er forbudt. Det drejer sig udelukkende om en ekstra
>dæmpning, udover høreværn, til våbnet under sportsskydning. Endvidere
>ser jeg en pointe i ikke at genere naboer mv. mere end højst nødvendigt
>under skydning.

Vores norske venner må vide hvor man kan købe lyddæmpere, både Norge og
Finland har en mere fornuftspræget våbenlovgivning end Danmark - lyddæmpere er
en gevinst både for miljø og helbred.

Forhør dig på dit lokale våbenkontor mht. de nye regler om lyddæmpere
Prisen vil nok ligge på omkring to-tre tusind kr med montering. Vær i øvrigt
opmærksom på at træfpunktet vil ændre sig en smule når du monterer/afmonterer
dæmperen.

>Endvidere, er der nogen der kan oplyse mig om hvor effektiv en sådan
>lyddæmper vil være. Jeg har skudt en del med lyddæmper, men det har
>været til riffel/pistol med en udgangshastighed under lydens og derfor
>med en meget effektiv dæmpning, hvordan forholder det sig med en
>højhastighedsriffel?

Skønt braget bliver drastisk reduceret er en riffel med lyddæmper absolut ikke
lydløs. Det vil ofte være en subjektiv vurdering hvor meget en riffel "knalder"
Din 6.5-06 vil kunne dæmpes så den lyder omtrent som en 22 WMR.
Som en ekstra bonus vil rekylen blive væsentligt reduceret

Læs mere her:

http://guns.connect.fi/rs/index.html

--
- JN -

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-02-02 21:41

Mht. din høre skade har jeg et lille tip. Foruden et par af de bedste
hørerværn på markedet (Peltor) benytter jeg samtidig ørepropper, prøv
det hvis du ikke allerede gør det.

John

"Freddie" <Freddie.news@kandu.dk> wrote in message
news:hOqc8.36$Rz2.2192@news010.worldonline.dk...

> Er der nogen der ved, hvor man kan købe en lyddæmper til en riffel, samt
> cirka pris på en sådan (evt. også pris på montering). Jeg har pådraget
> mig en lettere høreskade i forbindelse med en ulykke med håndgranat og
> er derfor meget følsom overfor høje lyde. Jeg skyder en del med min
> riffel i kaliber 6,5-06, men er stadig generet af støjen på trods af
> brug af gode høreværn. Jeg bruger også riflen til jagt, og er klar over
> at lyddæmper her er forbudt. Det drejer sig udelukkende om en ekstra
> dæmpning, udover høreværn, til våbnet under sportsskydning. Endvidere
> ser jeg en pointe i ikke at genere naboer mv. mere end højst nødvendigt
> under skydning.
> Endvidere, er der nogen der kan oplyse mig om hvor effektiv en sådan
> lyddæmper vil være. Jeg har skudt en del med lyddæmper, men det har
> været til riffel/pistol med en udgangshastighed under lydens og derfor
> med en meget effektiv dæmpning, hvordan forholder det sig med en
> højhastighedsriffel?
> På forhånd tak Freddie.

--
Posted via Mailgate.ORG Server - http://www.Mailgate.ORG

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 40 point
Dato : 20-02-02 06:32

Her er linket til en Dansk firma som også fremstiller lyddæmpere.

http://www.sai.dk/

Jan Nielsen wrote:
>
> On Tue, 19 Feb 2002 11:47:27 GMT, "Freddie" <Freddie.news@kandu.dk> wrote:
>
> >Er der nogen der ved, hvor man kan købe en lyddæmper til en riffel, samt
> >cirka pris på en sådan (evt. også pris på montering). Jeg har pådraget
> >mig en lettere høreskade i forbindelse med en ulykke med håndgranat og
> >er derfor meget følsom overfor høje lyde. Jeg skyder en del med min
> >riffel i kaliber 6,5-06, men er stadig generet af støjen på trods af
> >brug af gode høreværn. Jeg bruger også riflen til jagt, og er klar over
> >at lyddæmper her er forbudt. Det drejer sig udelukkende om en ekstra
> >dæmpning, udover høreværn, til våbnet under sportsskydning. Endvidere
> >ser jeg en pointe i ikke at genere naboer mv. mere end højst nødvendigt
> >under skydning.
>
> Vores norske venner må vide hvor man kan købe lyddæmpere, både Norge og
> Finland har en mere fornuftspræget våbenlovgivning end Danmark - lyddæmpere er
> en gevinst både for miljø og helbred.
>
> Forhør dig på dit lokale våbenkontor mht. de nye regler om lyddæmpere
> Prisen vil nok ligge på omkring to-tre tusind kr med montering. Vær i øvrigt
> opmærksom på at træfpunktet vil ændre sig en smule når du monterer/afmonterer
> dæmperen.
>
> >Endvidere, er der nogen der kan oplyse mig om hvor effektiv en sådan
> >lyddæmper vil være. Jeg har skudt en del med lyddæmper, men det har
> >været til riffel/pistol med en udgangshastighed under lydens og derfor
> >med en meget effektiv dæmpning, hvordan forholder det sig med en
> >højhastighedsriffel?
>
> Skønt braget bliver drastisk reduceret er en riffel med lyddæmper absolut ikke
> lydløs. Det vil ofte være en subjektiv vurdering hvor meget en riffel "knalder"
> Din 6.5-06 vil kunne dæmpes så den lyder omtrent som en 22 WMR.
> Som en ekstra bonus vil rekylen blive væsentligt reduceret
>
> Læs mere her:
>
> http://guns.connect.fi/rs/index.html
>
> --
> - JN -

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-02-02 17:32

Kig her www.hausken.no

"John Nielsen" <jo.ni@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:f4f2c0d0f124483647753972cb70e93d.63678@mygate.mailgate.org...
| Mht. din høre skade har jeg et lille tip. Foruden et par af de bedste
| hørerværn på markedet (Peltor) benytter jeg samtidig ørepropper, prøv
| det hvis du ikke allerede gør det.
|
| John
|
| "Freddie" <Freddie.news@kandu.dk> wrote in message
| news:hOqc8.36$Rz2.2192@news010.worldonline.dk...
|
| > Er der nogen der ved, hvor man kan købe en lyddæmper til en riffel, samt
| > cirka pris på en sådan (evt. også pris på montering). Jeg har pådraget
| > mig en lettere høreskade i forbindelse med en ulykke med håndgranat og
| > er derfor meget følsom overfor høje lyde. Jeg skyder en del med min
| > riffel i kaliber 6,5-06, men er stadig generet af støjen på trods af
| > brug af gode høreværn. Jeg bruger også riflen til jagt, og er klar over
| > at lyddæmper her er forbudt. Det drejer sig udelukkende om en ekstra
| > dæmpning, udover høreværn, til våbnet under sportsskydning. Endvidere
| > ser jeg en pointe i ikke at genere naboer mv. mere end højst nødvendigt
| > under skydning.
| > Endvidere, er der nogen der kan oplyse mig om hvor effektiv en sådan
| > lyddæmper vil være. Jeg har skudt en del med lyddæmper, men det har
| > været til riffel/pistol med en udgangshastighed under lydens og derfor
| > med en meget effektiv dæmpning, hvordan forholder det sig med en
| > højhastighedsriffel?
| > På forhånd tak Freddie.
|
| --
| Posted via Mailgate.ORG Server - http://www.Mailgate.ORG

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-02-02 20:48

Hej
Lyddæmpere til jagt er i hovedreglen ikke tilladt, men i dit tilfælde skulle
der ikke være noget problem i at få en tilladelse. Kig evt. på www.sai.dk og
kontakt dem angående dæmpning.
MVH

Henrik

"Freddie" <Freddie.news@kandu.dk> wrote in message
news:hOqc8.36$Rz2.2192@news010.worldonline.dk...
> Er der nogen der ved, hvor man kan købe en lyddæmper til en riffel, samt
> cirka pris på en sådan (evt. også pris på montering). Jeg har pådraget
> mig en lettere høreskade i forbindelse med en ulykke med håndgranat og
> er derfor meget følsom overfor høje lyde. Jeg skyder en del med min
> riffel i kaliber 6,5-06, men er stadig generet af støjen på trods af
> brug af gode høreværn. Jeg bruger også riflen til jagt, og er klar over
> at lyddæmper her er forbudt. Det drejer sig udelukkende om en ekstra
> dæmpning, udover høreværn, til våbnet under sportsskydning. Endvidere
> ser jeg en pointe i ikke at genere naboer mv. mere end højst nødvendigt
> under skydning.
> Endvidere, er der nogen der kan oplyse mig om hvor effektiv en sådan
> lyddæmper vil være. Jeg har skudt en del med lyddæmper, men det har
> været til riffel/pistol med en udgangshastighed under lydens og derfor
> med en meget effektiv dæmpning, hvordan forholder det sig med en
> højhastighedsriffel?
> På forhånd tak Freddie.
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-02-02 13:36

> Vores norske venner må vide hvor man kan købe lyddæmpere, både Norge og
> Finland har en mere fornuftspræget våbenlovgivning end Danmark -
lyddæmpere er
> en gevinst både for miljø og helbred.

> - JN -

Det må jo altid være en vægtning overfor hvem det er en gevinst overfor. Den
skydegale vil jo altid synes det er fedt at have en lyddæmper på. For
krybskytten vil det også være fedt.
Jægeren kan jeg ikke tænke synes det er særligt etisk, blot at kunne ligge
og skyde på vildtet uden at han giver sig til kende.
For borgeren kan det være et dødsens farligt instrument i hånden på en
skydegal.
For baneskytten - ja der kunne det jo være en fordel, Men vægtningen mellem
miljøet og skytten på den ene side og så farligheden for borgeren og chancen
for misbrug på den anden side, mener jeg må falde ud til fordel for
borgerens og vidltets beskyttelse.

Efter våbenlovens § 1 og 2, kræver det politiets tilladelse til at
fremstille, indføre og anvende en lyddæmper, altså våbentilladelse.

mvh.
JPO

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-02-02 14:28

"jpo" <pregeh@adslhome.dk> wrote in message
news:3c78e0ce$0$56572$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> Jægeren kan jeg ikke tænke synes det er særligt etisk, blot at kunne ligge
> og skyde på vildtet uden at han giver sig til kende.

Den forstår jeg ikke rigtigt - hvem skal jægeren give sig til kende overfor?
Projektilet flyver med overlydshastighed, så vildtet når ikke at høre
knaldet før det er ramt.
Mht til skovens øvrige gæster, så hører de jo heller ikke noget hvis der
ikke skydes. Men det betyder da ikke at vi skal forbyde jægerne at gå i
skoven uden at skyde.

mvh
Peter

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-02-02 16:30

----- Original Message -----
From: "jpo" <pregeh@adslhome.dk>
Newsgroups: dk.fritid.jagt
Sent: Sunday, February 24, 2002 1:36 PM
Subject: Re: Lyddæmpning af riffel

> Det må jo altid være en vægtning overfor hvem det er en gevinst overfor.
Den
> skydegale vil jo altid synes det er fedt at have en lyddæmper på. For
> krybskytten vil det også være fedt.

Ja, gevinsten er for skytten, miljøet og omgivelserne. Nu ved jeg ikke
hvordan du definere en "skydegal", men jeg holder meget af, at bruge
lyddæmper.

> Jægeren kan jeg ikke tænke synes det er særligt etisk, blot at kunne ligge
> og skyde på vildtet uden at han giver sig til kende.

Personlig bruger jeg ikke lyddæmper på jagt, men det er fordi det ikke er
tilladt jævnfør vores lovgivning. Hvis det var tilladt ville jeg ingen
skrupler have ved at anvede den, hverken etisk eller moralsk. Jeg tror ikke
det ville have nogen større jagtlig gevinst, at anvende lydæmper men mine
øre ville sætte pris på det.

> For borgeren kan det være et dødsens farligt instrument i hånden på en
> skydegal.

Det kan selve våbnet også, har du tænkt på det? Skal vi også forbyde
moterkøretøjer som er årsagen til, at 400 mennesker må lade livet hvert år?
Eller hvad med tobak der er årsag til at 12.000 mennesker dør hvert år som
følge af rygerrelaterede sygdomme? Eller endnu bedre lad os forbyde alkohol,
der er jo nogen der ikke kan administre deres forbrug og derved køre
påvirket i bil hvorved de dræber og kvæster mange mennesker hvert år i
trafikken.
Din tanke gang er uhyggelig, og ikke mindst formynderisk, du ved hvad der er
bedst for folket ikke? Jeg er liberal og går ind for frihed under ansvar.

> For baneskytten - ja der kunne det jo være en fordel, Men vægtningen
mellem
> miljøet og skytten på den ene side og så farligheden for borgeren og
chancen
> for misbrug på den anden side, mener jeg må falde ud til fordel for
> borgerens og vidltets beskyttelse.

Ja det er en smuk omendt naiv tankegang. Hvis en krybskytte har modet til at
gå på ulovlig jagt, har han nok heller ingen betænkeligheder ved at skaffe
sig en lydæmper. Kriminelle elementer her hjemme mangler heller ikke lige
frem våben selv om alt stort set er forbudt.

> Efter våbenlovens § 1 og 2, kræver det politiets tilladelse til at
> fremstille, indføre og anvende en lyddæmper, altså våbentilladelse.

Ja desværre, vi må håbe at der med den nye regering vil være vilje til at
lempe vores alt for stramme og utidssvarende våbenlov.
Hilsen
Andy

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-02-02 00:39

Jeg er helt enig i den holdning du har. Lyddæmpere er en god ting for alle
parter, det er der bare meget få i vores lovgivende apparat der har indset.
Og hvorfor skulle de kriminelle anvende dem? Jeg kan ikke huske, at jeg i de
sidste 20 år har hørt eller læst om et eneste skyderi hvor en kriminel i
Danmark brugte lyddæmper (selvom der rent statistisk sikkert har været
nogen). Og det selvom det har været frit at købe dem. De fleste af dem kan
jo ikke engang ramme? Og de der virkelig kan ramme og forstår at anvende et
våben, er jeg helt sikker på nok skal skaffe en lyddæmper uanset
lovgivningen!

Det drejer sig jo ikke om våbnet men om manden der holder det. En gammel
frase - men ikke desto mindre rigtig. Skal vi så også til, at kræve et
specielt kørekursus og et check af en psykolog af alle der vil købe en bil
med mere end 120hk? For det må jo være fordi de vil køre for stærkt - man
når jo snildt de 80 km/t med 60 hk....Og biler er jo mindst ligeså farlige
som våben.

Det er efter min mening en syg tanke gang og et skråplan at komme ud på.
Uanset hvor meget vi regulerer samfundet vil en eller anden galning altid
kunne udøve skade.

Lyddæmpere vil være en gevinst for alle der vil skydetræne, for naboerne til
skydebaner (jo, de laves også til haglgeværer), vildtet da det ikke stresses
af støjen (men der vil stadig lyde et højt smæld fra kuglen, Det ved alle
der har stået i en markørgrav) og ikke mindst de danske øre klinikker. Jeg
har selv 60% skade på det ene øre fra militæret, og jeg skyder helst med
lyddæmper i dag. Alternativt bruger jeg et par elektroniske høreværn.
Desuden fjerner de en stor del af rekylen, selvom jeg godt ved, at en del
mascokistiske jægere mener at den hører til jagten....

MVH
Henrik

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-02-02 18:28

Henrik <henrikvk@post.tele.dk> skrev i
news:3c7ab945$0$39856$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk
> Jeg er helt enig i den holdning du har. Lyddæmpere er en god ting for alle
> parter, det er der bare meget få i vores lovgivende apparat der har
indset.
> Og hvorfor skulle de kriminelle anvende dem? Jeg kan ikke huske, at jeg i
de
> sidste 20 år har hørt eller læst om et eneste skyderi hvor en kriminel i
> Danmark brugte lyddæmper (selvom der rent statistisk sikkert har været
> nogen). Og det selvom det har været frit at købe dem. De fleste af dem kan
> jo ikke engang ramme? Og de der virkelig kan ramme og forstår at anvende
et
> våben, er jeg helt sikker på nok skal skaffe en lyddæmper uanset
> lovgivningen!

Vi hadde nettopp en sak i Norge - den første siden 1945!

4 herrer i alderen 65 til 74 år feiret bursdag, med noen sterke etterfulgt
av kortspill.

En av gjestene, vertens bror, mislikte sterkt at bursdagsbarnet "underholdt
med pianospill", gikk hjem etter sin .22 LR rifle med lyddemper.

Vendte tilbake, gikk inn i rommet og skjøt samtlige, inklusive seg selv.

Det ble forsøkt å skape hausse i pressen om "lyddemper". Det lykte ikke.

HVA skulle man forby her:

Ansamlinger av eldre herrer på nattetid?

Kortspill i de sene nattetimer(bridge)?

Uhemmet pianospill mot gjestenes vilje?

Bursdagsselskaper OVER en viss alder?

Lyddempere eller .22 kaliber rifler???

Gamle mennesker - rett og slett?

Uansett: i gamle dager ville ikke en slik familietragedie bli slått opp på
en måte som tillot oss a grafse i familiens privatliv.
Gjerningsmannen døde, sammen med resten.

Det er like mye massemedia og bruk av "trykkefrihet" som skalkeskjul for å
spre dritt som er problemet.

ErikP

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-02-02 18:28

Her var de noe som var FOR snusfornuftig!

jpo <pregeh@adslhome.dk> skrev i
news:3c78e0ce$0$56572$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk

> Det må jo altid være en vægtning overfor hvem det er en gevinst overfor.
Den
> skydegale vil jo altid synes det er fedt at have en lyddæmper på.

Skydegale - det er vel ALLE ANDRE våpeninteresserte og jegere enn deg selv
det da?

> For
> krybskytten vil det også være fedt.

Her oppe har vi krypskyttere hvert år, de bruker ikke lyddemper, selv om
dempere er fritt tilgjengelige.
De skyter et skudd, det er nesten umulig å ta ut retning basert på ett
skudd.....

> Jægeren kan jeg ikke tænke synes det er særligt etisk, blot at kunne ligge
> og skyde på vildtet uden at han giver sig til kende.

??? Dette var noe av det dummeste jeg noensinne har lest: "giver sig til
kende"!!
Du ser vel Walt Disney's Bambi hver aften, formoder jeg....

> For borgeren kan det være et dødsens farligt instrument i hånden på en
> skydegal.

Ethvert våpen er selvfølgelig et dødsens farlig instrument. Hva skal vi
gjøre med det?.....

> For baneskytten - ja der kunne det jo være en fordel, Men vægtningen
mellem
> miljøet og skytten på den ene side og så farligheden for borgeren og
chancen
> for misbrug på den anden side, mener jeg må falde ud til fordel for
> borgerens og vidltets beskyttelse.

Men dine spissborgerlige holdninger oppnår du INGENTING til fordel for
"borgeren", tvert i mot ødelegger du for alle andre, blant annet med å spre
mistanker om andre skytteres motiver.

Det er greit at du selv har planlagt å bruke demper til slike formål som du
antyder, DET overlater vi andre rolig til politiet, VI - derimot har helt
andre bruksformål for demperne våre!

> Efter våbenlovens § 1 og 2, kræver det politiets tilladelse til at
> fremstille, indføre og anvende en lyddæmper, altså våbentilladelse.

Uhu, og å møte gode argumenter for at det ikke burde være tilfelle med
dette, viser bare at du mangler evnen til å tenke selvstendig, og lar deg
føre bak lyset av våpenhaterne som ikke gir seg før de kommer og tar våpnene
dine.

ErikP

Godkendelse af svar
Fra : Freddie

Dato : 09-03-02 15:42

Tak for svaret Brian Slots.
Tak for en god besvarelse og en god link - jeg har bestilt!