/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Opbevaring af ost
Fra : oleeliassen
Vist : 5708 gange
50 point
Dato : 03-11-03 13:00

Når jeg en sjælden gang i mellem køber en skæreost hos ostehandleren (som regel Guld mammen +45 fra Danbo) går der ikke mere end et par dage før at den har ændret smag fuldstændig. Osten som ellers var mild og nærmest smeltede i munden er blev noget stærkere i smagen og skarp i lugten. Skyldes det opbevaringen (i tætlukket pose i køleskab), og i givet fald, hvordan bør en ost opbevares for at beholde den oprindelige karekteristik?

-vh

Ole

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 03-11-03 13:14

Hej Ole.

Har engang af en Rigtig ostehandler" fået den besked, at man IKKE må lægge en ost i plastikpose- Der er en levende organisme, som kræver ilt for at fungere, og han anbefalede, at man opbevarede den i det specielle papir som rigtige otehandlere bruger til indpakning af osten- Det kan så gi' lidt lugt i køleskabet, men det er prisen for en fortsat velsmagende ost.

De oste man kan købe i supermarkeder, som er indpakket i plastic er i virkeligheden smagsmæssig værdiløse. Jeg køber dem selv en gang i mellem, fordi de er billige, men de er ikke at sammenligne med professionelt opbevaret og lagret ost.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-11-03 13:15

Her er et link til hvordan du skal opbevare ost
http://www.ostehandlerne.dk/showpage.asp?ID=80
I køleskab med voksbehandlet papir og gerne i plastboks.

mvh ans

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 03-11-03 13:57

En sådan ost, bør du helt klart, opbevare i en dertil, beregnet beholder. Jeg kan anbefale, en original violin kuffert til en "stradevarius". Interiøret i denne kuffert, behandler lige nøjagtigt din ost, som da du købte den.

alt andet, er bare billige efterligninger!!!!!

Mvh

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 03-11-03 14:38

>viskinge.

Ja og Stradivariuskassen skal IKKE i køleskabet - Fra køleskabet kan man så passende smide al dette ligegyldige mad ud, så der er plads til kølig hvidvin og pilsnere

Hvad skal en mand så med mere

Ram

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-11-03 14:50

Mine egne osteerfaringer siger mig at køleskabe er en dødsfælde for god ost

Skære-oste :
Klæde og under osteklokke, køligt og mørkt.

Smøre-oste :
TupperWare plast skål m/låg, køligt og mørkt.

Brie- og blåskimmel-oste :
Papir eller træ-æske, køligt og mørkt.

ram2 -> Ja, og snaps

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : emmofinn

Modtaget 50 point
Dato : 18-12-03 14:20

Halløj "ole", du skal såmen bare pakke din ost ind i bagepapir, det holder osten både frisk og lugtfri. Så kan du roligt lukke køleskabet op uden at ryge på halen. Og nyde din øl uden at få bræk fornemmelser.

Kommentar
Fra : bmw2002

Dato : 19-12-03 14:20

Hej Ole. Jeg forstår ikke rigtig din utilfredshed med din ost. Når man som du, køber en god lagret ost hos ostehandleren, eller Netto/Brugsen - smager den faktisk ikke af ret meget. Når man så har gemt den i køleren i et stykke tid, indpakket i bagepapir og i plastbøtte - jamen så bliver den jo bare bedre og bedre i smagen, som en lagret ost. Måske du skulle holde dig til mindre stærke oste, hvis lugten bliver for stram for dig.
Hilsen Niels.

Godkendelse af svar
Fra : oleeliassen

Dato : 22-12-03 17:55

Tak for svaret emmofinn.
         Og øllet er også fint nu.