/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
decimaler i Excel
Fra : kajsvaj
Vist : 565 gange
300 point
Dato : 03-11-03 12:27

Hvordan får jeg Excel til at skrive de tal jeg indtaster.

I samme kolonne indtaster jeg fx. 0,30 , 0,03 og 0,00170. Sådan vil jeg gerne have det til at blive stående. Excel laver det i stedet om til 0,3 , 0,03 og 0,0017.

Jeg kender godt til funktionen med at tilføje eller slette decimaler, hvilket dog ikke dur da jeg så får for mange decimaler i nogle celler.
Hvorledes får jeg formateret en hel kolonne sådan at hvad jeg har tastet rent faktisk kommer til at fremgå ?

Accepteret svar
Fra : Leo.pedersen

Modtaget 310 point
Dato : 03-11-03 12:49

Du kan formatere cellerne som "tekst" (formater - celler - tal - tekst) og så eventuelt højrestille cellerne, så bliver det stående som du ønsker det.

Husk dog, at hvis en anden celle skal beregne på "tekstcellen", så skal den anden celler formateres som et talformat, idet den ellers har det med at tage samme format som den celle den henter fra, hvorved den ikke kan beregne formlen.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 03-11-03 13:29

Hej.

Det har du ikke mulighed for. Du må enten vælge at bruge et bestemt antal cifrer eller bruge standard. Ved standard kan du skrive lige så mange cifrer du vil, men hvis tallet ender på 0, viser den ikke nullet.
Alternativt er som >Leo.pedersen beskriver at skrive tallene som tekst, men så mister du muligherne at bruge exel som regneark.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : randomchoise

Dato : 03-11-03 14:44

Hej Ellebye

Jeg har nu ikke noget problem med at regne på tal der formateret som tekst - og det er i den "gamle" Excel '97 !!!!

Randomchoise

Godkendelse af svar
Fra : kajsvaj

Dato : 03-11-03 14:53

Tak for svaret Leo

Jeg var selv i den retning, men var i tvivl...

Lækkert bonussvar mht. at rette formateringen hvis der skal regnes på tallene !